ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1389     |     کد : 16723

غذاهاي نيم‌پز؛ عامل مسموميت

شخصي، مرغ نيم‌پز و سس مايونز را در طول سفري 6‌ساعته گذاشته توي ماشين و به عنوان ناهار خورده است! آن‌وقت انتظار داريد مسموم نشود؟! انتظار داريد تعطيلات نوروزي‌اش در بيمارستان نگذرد؟! انتظار زيادي است! اينها بخشي از انتقاداتي است كه گاه از سوي پزشكان يا مردم درباره افرادي كه نكات بهداشتي را در طول مسافرت رعايت نمي‌كنند و گرفتار مي‌شوند، بيان مي‌كنند.

 
جام جم آنلاين: شخصي، مرغ نيم‌پز و سس مايونز را در طول سفري 6‌ساعته گذاشته توي ماشين و به عنوان ناهار خورده است! آن‌وقت انتظار داريد مسموم نشود؟! انتظار داريد تعطيلات نوروزي‌اش در بيمارستان نگذرد؟! انتظار زيادي است! اينها بخشي از انتقاداتي است كه گاه از سوي پزشكان يا مردم درباره افرادي كه نكات بهداشتي را در طول مسافرت رعايت نمي‌كنند و گرفتار مي‌شوند، بيان مي‌كنند.
پزشكان معتقدند كساني كه به غذاي‌شان در طول سفر بي‌اهميت هستند، تعطيلات نوروزي به كام‌شان زهر مي‌شود.

يكي از روش‌هاي غلطي كه اين روزها برخي از خانم‌ها آن را نوعي كدبانويي مي‌دانند اين است كه پيش از سفر غذاها را نيم پز مي‌كنند و بعد در طول سفر، وقتي خانواده جايي اطراق كرد، بساط آتش را برپا كرده و بقيه غذا را مي‌پزند. اين روش شايد به خيال بعضي خانم‌ها، به معني كمتر وقت تلف كردن باشد اما در فرهنگ لغت پزشكان يعني قرار دادن خانواده در خطر مسموميت و بيماري!

اين را فقط ما نمي‌گوييم، دكتر مسعود كيمياگر هم درباره چگونگي تغذيه در نوروز و بخصوص سفرهاي نوروزي براي شما هشدارهايي دارد. اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اين كه غذاي سفر را نيم‌پز نكنيد به ايسنا مي‌گويد: غذاهاي سفر را يا كاملا خام يا كاملا پخته همراه خود ببريد. چون ميكروب‌ها در غذاهاي نيم‌پز بخوبي رشد مي‌كنند، اين در حالي است كه ميكروب‌ها در غذاهاي كاملا پخته از بين مي‌روند.

غذاي سفر را كجا نگه داريم؟

كيمياگر با اشاره به ضرورت نگهداري مواد غذايي در محيط خشك و خنك، مي‌گويد: ميكروب‌ها در محيط مرطوب بخوبي رشد مي‌كنند بنابراين اگر خانواده‌ها قصد مصرف ساندويچ در سفرهاي نوروزي را دارند، بايد مواد غذايي را از ابتداي سفر، لاي نان قرار ندهند، بلكه لازم است ظرف نان و مواد غذايي ديگر مانند گوجه،كاهو، كتلت يا كوكو را جدا كنند. اين متخصص تغذيه درباره راه‌هاي خنك نگه داشتن مواد غذايي در سفرهاي نوروزي اظهار مي‌كند: مي‌توان از فلاسك‌هاي اسفنجي براي خنك نگه داشتن مواد غذايي استفاده كرد يا در يك نايلون بزرگتر قالب‌هاي يخ و در نايلوني كوچك‌تر، مواد غذايي را قرار داد، اين كار باعث مي‌شود كه مواد غذايي تا چند ساعت خنك باقي بماند.

فريب اشتهاي‌تان را نخوريد

كيمياگر با اشاره به تغذيه افرادي كه در نوروز به ارتفاعات سفر مي‌كنند، مي‌گويد: اشتهاي افراد معمولا در ارتفاعات بيشتر مي‌شود. با وجود اين بايد در اين مناطق نيز در حد اعتدال غذا خورد، از سوي ديگر آنان بايد پيش از رفتن به اين مناطق، به ميزان متوسطي مواد غذايي مصرف كنند، چون خالي يا پربودن معده موجب حالت تهوع مي‌شود.

او درباره روش صحيح پذيرايي در نوروز توصيه مي‌كند: شيريني‌هاي خشك و كوچك مانند نان برنجي و نان نخودچي براي پذيرايي در اين ايام استفاده شود، چون افراد در طول روز براي ديد و بازديد به خانه‌هاي متعددي مي‌روند بنابراين لازم است شيريني‌هاي كم كالري مصرف كنند، از سوي ديگر شيريني‌هاي نوروزي معمولا چند ساعت يا حتي چند روز روي ميز باقي مي‌مانند، بنابراين شيريني «تر» براي پذيرايي در نوروز مناسب نيست.

آجيل و ميوه ‌ را به اندازه بخوريد

بعضي‌ها هم براي سفر با خود آجيل مي‌برند و از آنجا كه پسته، بادام، فندق و تخمه حاوي روغن‌هاي غير اشباع هستند براي سلامت بدن مفيد محسوب مي‌شوند اما كيمياگر هشدار مي‌دهد: بايد هنگام مصرف به ميزان كالري ماده غذايي توجه كرد. از سوي ديگر افرادي كه آجيل را بيش از حد اعتدال مصرف مي‌كنند بايد از ميزان غذاي اصلي خود كم كنند. به گفته او افراد مختلف به ميزان متفاوتي مي‌توانند آجيل مصرف كنند اما خوردن روزانه يك نعلبكي يا دو استكان از آن توصيه مي‌شود علاوه بر آن بهترين نوع آجيل، تخمه ريز است، چون هم كم‌كالري و هم وقت‌بر است.

كيمياگر در باره مصرف ميوه در ايام نوروز مي‌گويد: معمولا افرادي كه در اوقات ديگر سال ميوه به اندازه كافي مصرف نمي‌كنند، در اين اوقات ميوه بيشتري مي‌خورند. همين كار باعث مي‌شود كه ويتامين‌هاي موجود در آنها در كبد اين گونه افراد ذخيره و براي چند ماه قابل استفاده باشد. وي مي‌افزايد: ميوه‌ها به طور متوسط داراي حدود 60 كالري انرژي و 15 گرم قند هستند، بنابراين افرادي كه بايد وزن و قند خود در حد تعادل نگه‌دارند لازم است به حد اعتدال از اين مواد غذايي استفاده كنند، البته معمولا مي‌توان در طول روز حدود 5 سهم ميوه كه معادل نيم كيلو است را مصرف كرد.


نوشته شده در   دوشنبه 23 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode