ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 اسفند 1389     |     کد : 16686

ورزش، فشار خون را كاهش مي دهد

هواي خوب و دلپذير روزهاي آخر اسفند و آغاز بهار مشوق خوبي براي شروع ورزش و فعاليت‌هاي بدني بيشتر است، بخصوص براي كساني كه با مشكلاتي نظير فشار خون و چاقي مواجه هستند. فشار خون بالا يكي از بيماري‌هاي رايج اين روزگار است كه هر روزه افراد بيشتري را درگير مي‌كند. همين مشكل احتمال بروز سكته مغزي و بيماري‌هاي قلبي را نيز افزايش مي‌دهد.

 
جام جم آنلاين: هواي خوب و دلپذير روزهاي آخر اسفند و آغاز بهار مشوق خوبي براي شروع ورزش و فعاليت‌هاي بدني بيشتر است، بخصوص براي كساني كه با مشكلاتي نظير فشار خون و چاقي مواجه هستند. فشار خون بالا يكي از بيماري‌هاي رايج اين روزگار است كه هر روزه افراد بيشتري را درگير مي‌كند. همين مشكل احتمال بروز سكته مغزي و بيماري‌هاي قلبي را نيز افزايش مي‌دهد.

چنانچه شما هم با يكي از اين موارد درگير هستيد و مي‌خواهيد از بروز چنين مشكلاتي پيشگيري كنيد، ورزش منظم و رژيم غذايي سالم را نبايد ناديده بگيريد. در ضمن چنانچه از داروهايي كه پزشك براي شما تجويز كرده استفاده مي‌كنيد، بدانيد ورزش به اثربخشي بهتر آنها كمك خواهد كرد.

البته به ياد داشته باشيد ورزش نبايد براي شما خسته‌كننده و آزاردهنده باشد. به همين دليل بهتر است فعاليت‌هايي را انتخاب كنيد كه براي شما لذت بخش بوده و موجب سرگرم شدن و ايجاد رضايت روحي شما بشوند. به‌اين ترتيب مي‌توانيد حداقل روزي 30 دقيقه مشغول ورزش شويد و از فوايد آن بهره ببريد. پس از هر فرصتي در طول روز براي ورزش كردن استفاده كنيد.

هرچند برخي افراد با عضو شدن در يك باشگاه ورزشي فعاليت خود را افزايش مي‌‌دهند؛ اما اين شرطي لازم براي شروع و تداوم ورزش نيست. شما فقط بايد بخواهيد و اراده‌اي قوي را پشتوانه فعاليت‌هاي خود كنيد.

ورزش و سلامت قلب

ورزش‌هاي هوازي و مقاومتي به تقويت قلب كمك مي‌كنند و مي‌توانند در حفظ سلامت شما موثر باشند. يكي از دلايل مهم همين است؛ ورزش با كاهش فشار خون مي‌تواند به حفظ سلامت قلب شما كمك كند. ورزش‌هاي مقاومتي با كاهش فشار خون و چربي و همچنين افزايش حجم عضلاني و متابوليسم مي‌توانند در اين راه به شما كمك كنند. علاوه بر‌اين موارد، ورزش در كاهش وزن هم موثر بوده و از اين راه به حفظ سلامت افراد كمك مي‌كند.

تحمل گرما در ورزش

ورزش‌هايي كه باعث افزايش ضربان قلب مي‌شوند نيز به كاهش فشار خون كمك كرده و مي‌توانند براي سلامت شما مفيد باشند. اما برخي افراد نمي‌توانند گرماي ناشي از ورزش را تحمل كنند و به همين دليل از اين كار اجتناب مي‌كنند. اين بهانه خوبي براي كنار گذاشتن ورزش نيست. اگر شما هم از اين گروه افراد هستيد، شنا را امتحان كنيد. 30 دقيقه شنا كردن مي‌تواند به شل شدن عروق خوني كمك كرده و فشار خون را كاهش دهد.

چقدر ورزش كافي است؟

اگر فشار خون شما فقط كمي افزايش يافته است، 30 دقيقه پياده‌روي سريع مي‌تواند به بهبود شرايط كمك كند. اما چنانچه شما با تشخيص پزشك داروهاي مربوط به فشار خون را مصرف مي‌كنيد، 30 دقيقه ورزش با شدت متوسط ـ به حدي كه بتواند ضربان قلب شما را افزايش داده و باعث عرق كردن بدن شود ـ مي‌تواند به تاثير بيشتر داروها كمك كند. در صورتي كه هيچ‌يك از اين مشكلات را نداريد، فعاليت بدني مي‌تواند هميشه شما را در وضعيتي طبيعي و سالم حفظ كند.

اما اگر مدت زماني است كه ورزش نكرده‌ايد و به اين كار عادت نداريد، بايد فعاليت‌هاي ورزشي را آرام و آهسته شروع كنيد. پس از مدتي تمرين و در صورتي كه با مشكل خاصي مواجه نشديد، مي‌توانيد بتدريج مدت زمان ورزش را افزايش دهيد. به عنوان مثال مي‌توان با 10 تا 15 دقيقه ورزش لذتبخش شروع كرد و هر چند روز اين زمان را كمي افزايش داد تا حداقل به روزي 30 دقيقه برسد. اين نكته را هم هميشه به ياد داشته باشيد كه با سرعتي مناسب خودتان ورزش كنيد. بخصوص در روزهاي اول، ورزش‌هايي مانند يوگا، دوچرخه‌سواري تفريحي، قدم زدن يا شنا كردن با سرعتي آرام را انتخاب كرده و به آرامي شدت و مدت آنها را بيشتر كنيد. البته براي رسيدن به هدف، بايد مطمئن شويد كه ورزش با برنامه كاري شما نيز هماهنگ است؛ چرا كه رها كردن ورزش در ميانه راه، تمام تلاش شما و وقتي را كه صرف كرده‌ايد از بين مي‌برد. همچنين در روزهاي شلوغ مي‌توانيد، ورزش‌ها و فعاليت‌هاي سبكي را انتخاب كنيد. با همين فعاليت‌هاي ساده و كوتاه مدت مي‌توانيد سلامت قلب خود را حفظ كنيد.علاوه بر اين موارد، فراموش نكنيد كه گرم كردن بدن قبل از ورزش و سرد كردن پس از آن نيز براي افراد مبتلا به فشار خون اهميتي ويژه دارد. اين فعاليت‌ها به شما اجازه مي‌دهد ضربان قلبتان آرام و بتدريج با ورزش هماهنگ شود.

ورزش و داروها

مصرف برخي از داروها مي‌تواند سبب كاهش ضربان قلب و آهسته شدن آن شود. در صورتي كه از چنين داروهايي استفاده مي‌كنيد، بهترين كار مشورت با پزشك است تا از ميزان ورزش مناسب براي خود آگاه شويد. همچنين به خاطر داشته باشيد كه نوع ورزشي كه انتخاب مي‌كنيد چندان مهم نيست، بلكه بايد محدوديت‌هاي خود را درست بشناسيد. اگر ورزش و فعاليتي به شما صدمه مي‌زند و احساس ناراحتي در قفسه سينه، بازوها يا گلو داريد يا باعث سرگيجه شما مي‌شود، سريع آن را متوقف كنيد.

همچنين بهتر است قبل از شروع ورزشي خاص با پزشك خود مشورت كنيد.

نيلوفر اسعدي‌بيگي
جام جم


نوشته شده در   يکشنبه 22 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode