ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 9 آذر 1403
جمعه 9 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 اسفند 1389     |     کد : 16459

انواع شادی و نمودهای مختلف آن

رئیس مركز پاسخگویی به شبهات دینی با بیان اینكه طی قرن اخیر یك انقطاع فرهنگی در ابراز شادی به وجود آمده است، بر لزوم بازسازی الگوی ایرانی- اسلامی برای ابراز شادی تأكید كرد.

 رئیس مركز پاسخگویی به شبهات دینی با بیان اینكه طی قرن اخیر یك انقطاع فرهنگی در ابراز شادی به وجود آمده است، بر لزوم بازسازی الگوی ایرانی- اسلامی برای ابراز شادی تأكید كرد.

به گزارش شبكه اجتهاد، حجت الاسلام سید محمد سادات منصوری رئیس مركز پاسخگویی به شبهات دینی، در مورد جایگاه شادی از نگاه اسلام گفت: شادی و احساس نشاط امری فطری در همه موجودات است و در قرآن كریم از غصه و غم به عنوان یكی از عذابهای جهنمی یاد شده است .
وی افزود: البته برعكس این مطلب هم در قرآن ذكر شده است و مثلا یكی از خوشی های بهشتیان لبخندزدن به یكدیگر و اینكه شادمانند و نسبت به نعمتهای الهی به یكدیگر بشارت می دهند آمده است.
حجت الاسلام سادات منصوری با اشاره به اینكه در اسلام از شادی كاذب نهی شده است، گفت: اسلام شادی كاذب را نمی پسندد. شادی كاذب، شادی است كه در اثر غفلت در انسان به وجود آید. مثلا شادی ناشی از استفاده از مواد مخدر، شادی از به دست آوردن پولی از راه دزدی و ... را می توان نمونه های شادی كاذب خواند.
وی توجه به عامل شادی را مشخص كننده شادی كاذب از شادی پسندیده دانست و یادآور شد: اید ببینیم مثلا عامل این شادمانی در ما چیست، اگر عامل آن بی توجهی به قواعد الهی و انسانی باشد، شادمانی ناپسند است پس از نگاه اسلام شادی پسندیده است كه منشأ آن غفلت و مسائل حرام نباشد.
رئیس مركز پاسخگویی به شبهات دینی در عین حال تأكید كرد: البته در احكام شرعی ما یكی از مستحبات مؤكد شاد كردن دیگران است كه بیان طنز و یا عملی عاری از امور حرام كه موجب شادی دیگران شود از نظر اسلام پسندیده است
وی در مورد ابراز شادی در جامعه نیز گفت: متأسفانه در جامعه زیاد در مورد این مسئله كار نشده كه دلایل تاریخی و جامعه شناختی متعددی دارد. ما در ایام سوگواری به خاطر سنن طولانی كه از نسلهای گذشته به ما رسیده، می دانیم چگونه عزاداری كنیم اما در ابراز شادی همیشه راههای افراط و تفریط را می رویم و به آن راه حل میانه كه مورد پسند شرع و سنتها و فرهنگ جامعه كشورمان باشد كمتر دست یافته ایم.
وی افزود: ابراز شادی تقلیدی هم نیست و ما نمی توانیم از دیگران یا كشورهای همسایه و كشورهای شرقی و غربی تقلید كنیم و مثل چین و ژاپن و...كارناوالهایی به راه بیندازیم؛ بلكه باید بر اساس سنتهای جامعه خود روش درست ابراز شادی را با توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی خود بازسازی كنیم كه جامعه شناسان و متولیان فرهنگی باید بر روی این مسئله كار كرده و به جامعه آموزش درستی در زمینه ابراز شادی دهند.
حجت الاسلام سادات منصوری شیوه ابراز شادی در شادیهای ملی، مذهبی و شخصی را متفاوت دانست و گفت: ابراز شادی در جشن مذهبی مثل ایام ولادت ائمه، عید فطر و... باید جنبه مذهبی آن بیشتر نمود داشته باشد، اما در جشنهای ملی مثل 22 بهمن و... قطعا شكل رفتار متفاوت است و جنبه ملی آن بیشتر نمود دارد و یا جشنهای شخصی مثل ازدواج، تولد و... شخصی تر می شود و فرهنگ خانواده، تمایلات، خصوصیات شخصی افراد و...ضمیمه شده و كار را دشوار می كند و در این زمان نیاز به آموزش بیشتر احساس می شود.
وی با بیان اینكه الگوی مناسبی در ابراز شادی نداریم، تأكید كرد: این خلأ منجر به این شده است كه در جامعه شاهد الگوگیری از فرهنگهای دیگر باشیم كه همراه با سلایق شخصی رفتارهای نامناسبی را به اسم شادی انجام می دهند كه فاقد پشتوانه فرهنگی و اعتقادی است.
رئیس مركز پاسخگویی به شبهات دینی در پایان تأكید كرد: یك انقطاع فرهنگی در ابراز شادی در جامعه ایران به وجود آمده است. از صد سال پیش تا كنون ما آموزش شادی را نداریم اما قبل از آن متناسب با خرده فرهنگهای ایرانی، اشكال مختلف شادی را داشتیم اما متأسفانه در یك قرن اخیر یك انقطاعی حاصل شده و ما از سنتهای گذشته اطلاعی نداریم و همه را می خواهیم تقلیدی به دست آوریم كه این الگوی تقلیدی با روح جامعه ما سازگاری ندارد و باید الگوهای ابراز شاد در ایران بازسازی شوند.

منبع: خبرگزاری مهر


نوشته شده در   سه شنبه 17 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode