ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1389     |     کد : 16186

ايران صاحب شهرک فضايي مي‌شود

سرپرست سازمان هوافضاي کشور، ارسال انسان به مدار زير 200 کيلومتر، توليد لباس فضانوردي ، پرتاب ماهواره مخابراتي - سنجشي و ايجاد شهرک فضايي را از جمله برنامه هاي اين سازمان نام برد.

جام جم آنلاين: سرپرست سازمان هوافضاي کشور، ارسال انسان به مدار زير 200 کيلومتر، توليد لباس فضانوردي ، پرتاب ماهواره مخابراتي - سنجشي و ايجاد شهرک فضايي را از جمله برنامه هاي اين سازمان نام برد.
به گزارش مهر ، دکتر حميد فاضلي امروز سه شنبه در دهمين کنفرانس هوافضاي ايران با بيان اينکه ايران با پرتاب ماهواره اميد جزء 9 کشور صاحب تکنولوژي فضايي قرار گرفت، افزود: تاکنون 3 کشور موفق به ارسال فضانورد شده اند و ما در سند چشم انداز توسعه کشور و طبق تاکيدات رئيس جمهور قرار است تا قبل از رسيدن به سال 1400 فضانورد به فضا ارسال کنيم.

وي با اشاره به مراحل ساخت ماهواره اميد گفت: اين ماهواره با ماهواره بر سفير يک با حداقل آزمايشات پرتاب شد.

سرپرست سازمان هوافضايي ايران با اشاره به جلسه هفته آينده شوراي عالي فضايي گفت: برنامه هايي در حوزه هوافضا در دستور کار قرار دارد که کارهاي مطالعاتي آن صورت گرفته که اين برنامه ها در شوراي عالي فضايي کشور مطرح خواهد شد که با تصويب آن اجرايي مي شود.

فاضلي مطالعه در زمينه قراردادن ماهواره در مدار ژئو، ارسال انسان در مدار، ارسال انسان به کره ماه را از جمله زمينه هاي مطالعاتي اين سازمان نام برد و يادآور شد: اين مطالعات با همکاري برخي از دانشگاهها چون دانشگاه خواجه نصير و پژوهشگاه هوافضا در دستور کار قرار دارد.

وي با بيان اينکه در اين مطالعات به نتايج خوبي دست يافتيم، خاطر نشان کرد: علاوه بر اين طراحي و ساخت ماهواره هاي دانشجويي در دستور کار قرار دارد که در حال اجرايي شدن است همچنين در زمينه حضور انسان در فضا نيز گام هاي اوليه برداشته شده است.

فاضلي به اجراي پروژه در زمينه انتقال موجود زنده به فضا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مطالعات در اين زمينه در خصوص نوع محموله، قطر آنها و اينکه تا چه مداري اين محموله ارسال شود مطالعاتي صورت گرفته است که طبق اين مطالعات قرار است تا سال آينده محموله زيستي با حيوان بزرگتر به فضا ارسال شود.

سرپرست سازمان فضايي ايران ارسال فضانورد تا ارتفاع زير 200 کيلومتر را از ديگر برنامه هاي سازمان نام برد و خاطر نشان کرد: در اين راستا همچنين مطالعاتي در پژوهشگاه هوافضا، گروه مطالعاتي فيزيولوژي انسان ايجاد شده است که اولين گام آن ارسال محموله زيستي تا ارتفاع 60 کيلومتر بوده است ضمن آنکه طراحي هندسي کپسول هاي فضايي که قرار است در مدار با سرعت بالا بچرخد و مجددا به زمين باز گردد نيز آغاز شده است.

وي از آمادگي اين سازمان براي همکاري با ساير دانشگاهها خبر داد و توضيح داد: در حال حاضر ايده اي در خصوص طراحي سيستم پيچيده اي در زمينه توليد دما براي انجام آزمايشگاههاي مربوط ارائه شده است همچنين فعاليتهاي خوبي در دانشگاهها در خصوص توليد سراميک هاي مقاوم در برابر دماي بالا نيز انجام گرفته که اين سازمان آماده همکاري با دانشگاهها در اين زمينه ها است.

فاضلي همچنين پرتاب ماهواره هاي مخابراتي- سنجشي را از ديگر برنامه هاي اين سازمان ذکر کرد و ادامه داد: در اين راستا لازم است آزمايشگاههاي پيشرفته اي در اختيار داشته باشيم تا بتوانيم برنامه هاي راهبردي خود را با کمک شبکه آزمايشگاهي و مديريت يکپارچه بر آن اجرايي کنيم از اين رو در صدد هستيم تا شبکه آزمايشگاهي در حوزه هوافضا ايجاد کنيم.

وي يادآور شد: در اين پروژه بنا داريم تا کليه حوزه هاي آزمايشگاهي هوافضا را چون پرتاب، سکوها، محموله، انطباق و سازگاري آنها با يکديگر و تست هاي آن را به صورت يکپارچه مديريت کنيم. در حال حاضر پژوهشگاه هوافضا و پژوهشگاه تحقيقاتي وزارت جهاد کشاورزي نيز به عنوان زير مجموعه هاي اين سازمان درآمده اند.

فاضلي اين امر را در راستاي جلوگيري از کارهاي موازي در حوزه هوافضا ذکر کرد و يادآور شد: در حال حاضر پروژه اي در خصوص پايش محصولات کشاورزي در سه استان شمالي تهران ارائه شده است که با همکاري مراکز پژوهشي اجرايي مي شود.

سرپرست سازمان فضايي ايران همچنين از ايجاد شهرک فضايي در کشور خبر داد و يادآور شد: اين شهرک در راستاي اعمال يکپارچه بر فعاليت ها و آزمايشگاه هاي فضايي کشور راه اندازي خواهد شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode