ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1389     |     کد : 16162

چهار شنبه 11 اسفند 27 ربيع الاول 2 مارس

«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري ...

«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري
«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري كه در دهكده اي نزديك حلب در خانواده اي با فضيلت بدنيا آمد. وي سه ساله بود كه بدليل ابتلاء به مرض آبله از بينايي محروم گشت. اما به صورت انديشه و قدرت احساس او آنچنان شگفت آور بود كه اين ضعف جسماني كمبودي در زندگي او ايجاد نكرد. معري پس از كسب دانش در زادگاهش مدتها در طرابلس، انطاكيه و بغداد اقامت گزيد و علوم مختلف را تحصيل كرد. بعد از مدتي در شهر حلب مدرسه اي تأسيس نمود كه به تدريج مبدل به مركز اجتماع دانشمندان و اديبان آن عصر گرديد. اين شاعر تواناي عرب طي عمر خود به خلق اشعاري گرانمايه و تأليف كتب متعدد پرداخت. اشعار ابوالعلاء منسجم و غزلياتش آكنده از زيباترين جلوه هاي حيات است. از اين رو وي را مي توان يكي از نامدارترين شاعران عرب بعد از اسلام دانست.

آغاز نبرد نبرد تاريخي«مجمع المروج» يا «مجمع الملوك» در سال 699 هجري قمري
نبرد تاريخي« مجمع المروج» يا «مجمع الملوك» در سال 699 هجري قمري ميان سپاه غازان، ايلخان مغول و الملك الناصر آغاز شد. دراين نبرد الملك الناصر و امراي او با لشكر خود به جانب دمشق حركت كردند و اين شعر را مقر سپاه خود قرار دادند. درآن هنگام كليه امور لشكري و كشوري الملك الناصر به عهده دو تن از كارآموزترين امراي لشكر او بود اما آن دو به دليل كارشكني هاي زيردستان موفق نشدند و الملك الناصر پس از شكست به قاهره عقب نشيني كرد و سپاه ايلخاني هم دمشق، بيت المقدس و غزوه ر تصرف نمود.

ورود نظاميان انگليسي به جنوب ايران در سال1294هجري شمسي
نظاميان انگليسي در سال1294هجري شمسي به جنوب ايران وارد شدند و گروهي بنام تفنگداران جنوب را برياست سرپرستي سايكس تشكيل دادند. اين گروه كه با حروف اختصاري(اِس پي اِر) خوانده مي‎شدند بعد ازاجراي مفاد قرارداد استعماري1907و تقسيم ايران به سه منطقه تحت نفوذ دولتهاي انگليس و روسيه بوجود آمدند.

تولد مرتضي حنّانه ازاستادان برجسته موسيقي ايران در سال1300هجري شمسي
مرتضي حنّانه از استادان برجسته موسيقي ايران در سال1300هجري شمسي متولد شد. استاد حنّانه بعد ازگذراندن دوره هنرستان موسيقي با گروهي ازهنرمندان، اركسترسمفونيك تهران را پايه گذاري كرد. سپس به ايتاليا رفت و مدتي دراين كشور به تحصيل موسيقي پرداخت و پس ازبازگشت عضو شوراي عالي موسيقي راديو شد. درهمين ايام اركسترفارابي ردايو را پايه گذاري كرد. ازآثاراستاد مرتضي حنّانه قطعاتي همچون« صبرو ظفر، بزرگداشت فردوسي» را مي‎توان برشمرد؛ همچنين كتاب«گامهاي گمشده» ازتأليفات اوست.

تصرف بوداپست پايتخت هُنگري يا مجارستان كنوني در سال1525ميلادي
بوداپست پايتخت هُنگري يا مجارستان كنوني در سال1525ميلادي دراثناي جنگهاي سلطان سليمان خان قانوتي امپراتور معروف عثماني به تصرف قواي عثماني درآمد. امپراتور عثماني كه با صدهزارسپاهي به هُنگري حمله كرده بود درجنگي بنام موهاك اين كشور را شكست داد و بدين ترتيب مرزهاي امپراتوري عثماني تا دروازه‎هاي وين كشيده شد.

کشف خاصيت تشعشع راديو اكتيويته در سال1896ميلادي
خاصيت تشعشع راديو اكتيويته را هانري بِكرل فيزيكدان معروف در سال1896ميلادي كشف كرد. بكرل پس از مشاهده تصويري كه رونتگن به كمك اشعه ايكس برداشته بود درصدد كشف موادي برآمد كه تحت تأثيرنورساده، اشعه ايكس صادر كنند. وي بعدها اين خاصيت را دراورانيوم مشاهده كرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode