ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 اسفند 1389     |     کد : 16133

گيرنده GPS فضايي ساخته شد

پژوهشگران شركت صنايع الكترونيك ‌ايران موفق به طراحي، ساخت و تست گيرنده GPS فضايي براي موقعيت‌يابي در مدارهاي لئو (LEO) شدند.

 
جام جم آنلاين: پژوهشگران شركت صنايع الكترونيك ‌ايران موفق به طراحي، ساخت و تست گيرنده GPS فضايي براي موقعيت‌يابي در مدارهاي لئو (LEO) شدند.
به گزارش ايسنا ، گيرنده‌هاي تجاري موقعيت ‌ياب جهاني GPS به گونه‌اي طراحي مي‌شوند كه قادر به تعيين موقعيت خود در شرايط حركت روي زمين با سرعت، شتاب و نحوه حركت متعارف باشند.

در شرايط غير متعارف و براي كاربردهاي خاص با ديناميك خارج از رنج متعارف تجاري، گيرنده‌هاي معمول قادر به موقعيت يابي نيستند. نوع حركت گيرنده مشخصات و پارامترهاي آن، نحوه پياده‌سازي الگورتيم‌هاي بخش باند پايه را مشخص مي‌كند. به عبارت ديگر ساختار حلقه‌هاي داخلي بخش‌هاي اصلي باند پايه گيرنده، Tracking و Acquistion، بسيار متاثر از ديناميك گيرنده است.

در اين پروژه براي طراحي يك گيرنده GPS براي كاركرد در شرايط مداري ميكرو ماهواره، با تكيه بر دانش و اطلاعات در اختيار از يك گيرنده كامل GPS (گيرنده GPS تجاري طراحي شده شركت كاوشكام آسيا) دو كار عمده به موازات هم انجام شد.

در بخش اول ملاحظاتي و تغييرات لازم به روي ساختار حلقه‌هاي داخلي اعمال و Threshold‌هاي آ‌نها به درستي تعريف شد.

به گفته مجريان طرح، شناخت درست عملكرد سيستم فعلي، شناخت كامل نيازهاي جديد بر اساس ديناميك گيرنده و مدل كردن آنها، انجام شبيه‌سازي در مراحل مختلف و درنهايت پياده‌سازي و آزمايش‌هاي نهايي به روي گيرنده در اين مرحله صورت گرفت. تغييرات مورد نياز هم در بخش‌هاي نرم افزار و هم در بخش‌هاي سخت افزاري باند پايه گيرنده GPS انجام شد و حتي در بسياري از قسمت‌ها طراحي دوباره صورت گرفت.

بخش دوم،‌ طراحي سخت افزار كامل برد گيرنده Space GPS بود كه توانايي دريافت سيگنال ماهواره‌هاي GPS را از يك ورودي داشته باشد و اطلاعات خروجي شامل موقعيت سرت و زمان دقيق را به روي پورت سريال با سرعت مشخص قرار دهد.

گيرنده طراحي شده شامل سه بخش اصلي، راديويي (RF)، باند پايه (Baseband) و تغذيه است. در كنار طراحي يك گيرنده GPS براي كاركرد در شرايط ديناميكي خاص ميكرو ماهواره، شرايط محيطي نيز به طور كامل مورد بررسي قرار گرفت؛ بنابراين نتيجه اين بررسي سبب شد تا از ابتدا طراحي گيرنده GPS به گونه‌اي صورت گيرد كه ملاحظات فضايي نيز در آن لحاظ شود.

انتخاب قطعات به گونه‌اي صورت گرفت كه علاوه بر كارايي كامل در بخش مداري ملاحظات محيطي هدف را نيز برآورده سازد.

همچنين گيرنده با اين ملاحظات توانست تست‌هاي عملكردي، محيطي و تشعشي تعريف شده براي كاربردي در مدار لئو را به درستي پشت سر بگذارند.


نوشته شده در   سه شنبه 10 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode