مرجع تقليد شيعيان گفت: وهم و خيال ما در بخش انديشه و همچنين شهوت و غضب ما در بخش انگيزه همانند آب و آتش هستند كه اگر اينها را عقل مديريت كند در جاي خودشان كاربري دارند و نافع هستند.
به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان قم، آيتالله العظمي جوادي آملي پنجشنبه 5 اسفند سال جاري در درس اخلاق خود كه با حضور دانشگاهيان و حوزويان برگزار شد، اظهار داشت: اخلاق يك امر حقيقي است و اعتباري نيست، زيرا انسان موجود حقيقي تكويني است و در راه تكامل قرار دارد.
معظم له تاكيد كرد: موجود حقيقي تكويني را نميشود به امور اعتباري كامل كرد و اخلاق كه مكمل انسان است بايد به حقايق تكيه كند.
اين مرجع تقليد با ذكر آياتي از كلام الله مجيد در مورد نعمتهايي كه خداي سبحان به انسان عطا كرده است، تصريح كرد: بر اساس آيات قرآن كريم، خداي سبحان قواي دروني ما را به عنوان نعمت و عطيه آفريد و بايد حداكثر بهره صحيح را از اين نعمتها برد و آنها را مديريت كرد.
آيتالله العظمي جوادي با ذكر مثالي در اين زمينه اظهار داشت: آب و آتش نعمتهاي خوبي هستند ولي بايد اين دو را مديريت كرد كه نه طغيان كند و سيل به راه اندازد و نه تعدي كند و آتش سوزي رخ دهد.
وي تاكيد كرد: وهم و خيال ما در بخش انديشه و همچنين شهوت و غضب ما در بخش انگيزه همانند آب و آتش هستند كه اگر اينها را عقل مديريت كند در جاي خودشان كاربري دارند و نافع هستند.
استاد برجسته حوزههاي علميه، پيروزي در جنگ تحميلي را به مدد رهبري عقل بر نيروي غضب دانست و تصريح كرد: اگر عقل اين نيروهاي خدادادي را مديريت نكند، اين نيروها به جاي اينكه عليه دشمن به كار روند، در داخل مشكل ايجاد ميكنند.
آيتالله العظمي جوادي آملي در ادامه با بيان آياتي از قرآن كريم اظهار داشت: اگر كسي نقشههايي طراحي كند كه ديگري را از پاي درآورد، اين نقشه و مكر قبل از هر كسي دامنگير خودش ميشود.
مفسر بزرگ قرآن كريم گفت: هر گناهي كه انسان انجام ميدهد اول در حوزه درون خودش افت و خيزهايي ايجاد ميكند و خودش را از پا در ميآورد؛ مثل اينكه اگر انسان خانه خودش را منفجر كند به همسايهها آسيب ميرساند ولي كل خانه و اهل خانه او از بين ميروند.
تفسير نامه 12 نهج البلاغه
آيتالله العظمي جوادي آملي در بخش دوم فرمايشات خودشان به تفسير نامه 12 اميرالمومنين عليه السلام در كتاب شريف نهجالبلاغه پرداخت و اظهار داشت: اين نامه در زماني كه وجود مبارك اميرالمومنين عليه السلام معقل بن قيس رياحي را با سه هزار نفر به شام فرستاد، خطاب به معقل بن قيس رياحي نوشته شد.
وي افزود: معقل بن قيس قبل از خلافت اميرالمومنين عليه السلام در دستگاه نظام اسلامي فعاليت ميكرد و اگر در جريان اعزام نيروهاي نظامي به ايران براي فتح اين كشور، بخش وسيعي از مردم به استقبال قرآن و عترت رفتند براي اين است كه بزرگواراني همچون معمل بن قيس رياحي فرمانده لشكر بودند.
وي تصريح كرد: وجود مبارك اميرالمومنين عليه السلام در اين نامه به معمل بن قيس رياحي فرمودند از خداوندي كه ناگزير به ملاقات با اوست پروا كند و جز با كسي با او ميجنگد نجنگد.
وي در همين رابطه با بيان اينكه پايان مسير انسان لقاء الله است، تصريح كرد: انسان كه ميميرد معنايش اين نيست كه چند صباحي ميميرد و دوباره زنده ميشود، بلكه انسان هميشه زنده است، منتها بعد از مرگش اين بدن ميپوسد و با بدن برزخي زنده است و پس از اينكه به برزخ رفت با بدن اصلي محشور ميشود.
اين مرجع تقليد گفت: وجود مبارك امام علي عليه السلام در اين نامه نحوه حركت لشكر و استراحت در شب را مورد اشاره قرار دادند و در ادامه فرمودند: هر زماني كه با دشمن مواجه شدى، خودت در ميانه نيروهاي لشكرت باش و به دشمن چنان نزديك نشو كه آنها فكر كنند تو ميخواهي شعله جنگ را بيفروزي و از آنها چنان دور نباش كه فكر كنند از جنگ ميترسي.
آيتالله العظمي جوادي آملي تاكيد كرد: وجود مبارك اميرالمومنين عليه السلام در پايان اين نامه فرمودند: مبادا كينه آنها تو را وادار كند كه قبل از هدايت آنها و اتمام حجت، جنگ را شروع كني.
گفتني است كه حجت الاسلام اسکندري شيرازي، مديرکل تبليغات اسلامي استان قم هم در اين كلاس حضور داشت.