ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 اسفند 1389     |     کد : 15970

شنبه 7 اسفند 23 ربيع الاول 26 فوريه

تولد ويكتور هوگو نويسنده و شاعر بزرگ فرانسوي در سال 1802 ميلادي...

تولد دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني در سال 1261 هجري قمري
دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني و از پيشگامان ترويج طب نوين در سال 1261 هجري قمري دريكي از روستاهاي تفرش بدنيا آمد و همانجا پرورش يافت. وي به تشويق پدر، ادبيات هيئت و طب قديم را در زادگاهش آموخت و بعد از اقامت در تهران به سبب علاقه اش به علم طب به تحصيل در اين رشته همت كرد. در سال 1291 هجري، پس از اخذ ديپلم پزشكي از دارالفنون و مدتي طبابت در شهراراك به علت شيوع بيماري طاعون در رشت، عازم آن شهر شد و به مداواي بيماران و تحقيق در اطراف علل بروز اين بيماري پرداخت. حاصل اين سفر رساله اي تحقيقي درباره بيماري طاعون بود كه مورد تحسين پزشكان نامدار عصر قرارگرفت. وي كه در ارتش خدمت مي كرد مدتي رياست بيمارستان دولتي را به عهده داشت اما بعد ازكناره گيري از اين منصب در مطب شخصي خود كارطبابت و مداواي بيماران را ادامه داد. دكتر بهرامي به زبانهاي فرانسه، عربي و تركي تسلط كامل داشت و علاوه بر تأليف چند اثر در زمينه پزشكي آثاري نيز ترجمه كرده است. كتابهاي پاتولوژي طبي، فيزيولوژي ؛ و مسائل عمده حفظ صحت از جمله آثار اين پزشك برجسته ايران بشمار مي رود.

درگذشت ميرزا حسين خان دانش از فضلا و شعراي ايران در سال 1362 هجري قمري
ميرزا حسين خان دانش از فضلا و شعراي ايران در 70 سالگي در سال 1362 هجري قمري با زندگي وداع كرد. به نقل از ميرزا محمد خان قزويني، وي مردي فاضل و آگاه ؛ و باذوق بود و به دانش تخلص مي كرد. قابل توجه است كه اين شاعر ايراني بخشي از ايام عمرش را در استانبول و آنكارا سپري كرد و تمام اين مدت را به تحقيق و تأليف در زمينه ادب فارسي گذراند. از آثار دانش، دستورزبان فارسي، سرآمدان سخن، در تراجم احوال 15 تن از مشاهير شاعران ايراني از رودكي تا حافظ به زبان تركي و ترجمه رباعيات عمر خيام به زبان تركي مهمترين آنها بشمار مي روند.

تولد ويكتور هوگو نويسنده و شاعر بزرگ فرانسوي در سال 1802 ميلادي
ويكتور هوگو نويسنده و شاعر بزرگ فرانسوي در سال 1802 ميلادي بدنيا آمد. او انساني آزاديخواه و آزاد منش بود و همواره از مردم محروم اجتماع خود حمايت مي كرد. هوگو از اعضاي فرهنگستان علوم فرانسه؛ و مجلس مغنِّنِه كشورش بود و در دوران حكومت ناپلئون سوم با سياست استبدادي او آشكارا مخالفت مي كرد. از اين رو حدود 20 سال درتبعيد بسر برد و در همين مدت آثار ادبي ارزنده خود را خلق كرد. از معروفترين كتابهاي ويكتور هوگو بينوايان؛ گوژ پشت نُتردام و مردي كه مي خندد را مي توان نام برد.

اعلام استقلال سرزمين صحرا با نام جمهوري دموكراتيك صحرا در سال 1976 ميلادي
جبهه آزاديبخش پوليساريو استقلال سرزمين صحرا را در سال 1976 ميلادي با نام جمهوري دموكراتيك صحرا اعلام كرد. پس از گسترش مبارزات چريك هاي آزاديخواه در مغرب در سال 1975 ميلادي اسپانيا، مغرب و موريتاني موافقت نامه اي امضا كردند. به موجب اين موافقت نامه اداره سرزمين صحرا به دو كشور مغرب و موريتاني واگذار شد. اما مردم اين سرزمين خواهان استقلال كامل بودند از اين رو با مبارزات مستمر خود پس از خروج كامل اسپانيايي ها از كشورشان به استقلال كامل دست يافتند.


نوشته شده در   شنبه 7 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode