ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 اسفند 1389     |     کد : 15883

پنج شنبه 5 اسفند 21 ربيع الاول 24 فوريه

درگذشت « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي در سال 628 هجري قمري...

درگذشت « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي در سال 628 هجري قمري
« ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي از علماء و دانشمندان صوفيه در سال 628 هجري قمري دردمشق بدرود حيات گفت. وي در آندلس متولد شد و پس از تحصيل علوم متداول و رسمي آن روزگار به تزكيه نفس و سير و سلوك پرداخت. ابن عربي سفرهاي بسياري به تونس، مكه، بغداد، حلب و آسياي صغير كرد و همه جا مورد احترام و تكريم قرارگرفت. اين عالم فاضل قائل به حديث وجود بود و از پيروان طريقه ظاهريه بشمار مي رفت. او از ابن عربي آثاري چون« فتوحات مكيه؛ و فُصُوصُ الحِكم» به جاي مانده است.

تصرف شهر ايروان در جريان جنگ ايران و روس در سال 1243 هجري قمري
شهر ايروان در جريان دومين جنگ ايران و روس در سال 1243 هجري قمري به تصرف قواي روسيه درآمد. اين شهر در زمان فتحعليشاه قاجار سقوط كرد و به روس ها واگذار شد. نتيجه اين شكست، انعقاد عهدنامه تركمانچاي بود كه به موجب اين عهدنامه و بدليل بي تدبيري هاي شاه قاجار بخش وسيعي از اراضي شمالي آذربايجان و قفقاز از خاك ايران جدا و ضميمه روسيه شد.

آغاز عمليات والفجر 9 در سال 1364 هجري شمسي
عمليات والفجر 9 با رمز يا الله، يا الله، يا الله در سال 1364 هجري شمسي آغاز شد. اين عمليات برق آسا به منظور تسلط بر ارتفاعات راهروي شمال شرقي سليمانيه اجرا شد و قواي اسلام تا حدود سي كيلومتري سليمانيه پيشروي كردند و چندين شهرك و روستاي سليمانيه عراق را آزاد كردند. در پي اين پيروزي، نيروهاي بعثي عراق از ارتفاعات شمال شرقي سليمانيه عفب نشيني كردند و عده اي از آنان به اسارت قواي اسلام در آمد.

اجرای عمليات نامنظم ظفر 6 در شرق استان كركوك در سال 1366 هجري شمسي
عمليات نامنظم ظفر 6 را نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 1366 هجري شمسي در شرق استان كركوك با موفقيّت اجرا كرد. در اين عمليات ارتفاعات مهمي از منطقه عمومي سنگاو آزاد شد و بسياري از تاسيسات دشمن منهدم گرديد. گفتني است كه در اين عمليات معارضان عراقي دلاور مردان قرارگاه رمضان را ياري كردند.

آغاز دومين دوره جمهوري فرانسه بعد از استعفاي لويي فيليپ در سال 1848 ميلادي
دومين دوره جمهوري فرانسه بعد از استعفاي لويي فيليپ در سال 1848 ميلادي آغاز شد. در تاريخ فرانسه اين دوره را دوره حكومت موقت يا حكومت روزنامه نگاران نيز خوانده اند. زيرا يازده تن از روزنامه نگاران جمهوريخواه از جمله دولا مارتين شاعر و نويسنده جمهوريخواه فرانسوي اعضاي اصلي آن را تشكيل مي دادند.

تولد دكتر اميل فون بهرينگ پزشك و محقق آلماني در سال 1854 ميلادي
دكتر اميل فون بهرينگ پزشك و محقق آلماني در سال 1854 ميلادي بدنيا آمد. وي در پايان تحصيل، درباره شيوه هاي جلوگيري از شيوع بيماريهاي مُسري به تحقيق پرداخت. فون بهرينگ سرانجام سرم ديفتري را كشف كرد و براي اين كشف مهم در سال 1901 ميلادي نخستين جايزه نوبل را در رشته طب، به خود اختصاص داد.

درگذشت فردريك دانتينگ پزشك و كاشف انگليسي در سال 1941 ميلادي
فردريك دانتينگ پزشك و كاشف انگليسي در سال 1941 ميلادي در گذشت. او بيشتر ايّام عمر 68 ساله خود را به تحقيق و فعاليتهاي پزشكي و بهداشتي سپري كرد. دانتينگ از بنيانگذاران و كاشفان آنتي بيوتيكها، بيوتيكها محسوب مي شود و به واسطه حمايت خود در راه كشف اين داروهاي مهم پزشكي لقب«سِر» گرفت.

امضای قرارداد آتش بس ميان نمايندگان مصر و اشغالگر قدس در سال 1949 ميلادي
قرارداد آتش بس و متاركه جنگ ميان نمايندگان مصر و اشغالگر قدس در سال 1949 ميلادي به امضا رسيد. پس از تشكيل دولت يهود در فلسطين اشغالي، مصر و برخي از كشورهاي عرب با رژيم اشغالگر قدس مبارزه كردند و قسمتي از مناطق اشغالي را از نظارت صهيونيستها خارج ساختند. بديت ترتيب با اتحاد كشورهاي عرب قواي رژيم صهيونيستي به تدريج مجبور به عقب نشيني شد و در فوريه سال 1949 قرارداد ترك مخاصمه به امضا رسيد. بر اساس اين معاهده نوار غزّه در غرب فلسطين به حاكميت مصر درآمد. 


نوشته شده در   پنجشنبه 5 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode