ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 اسفند 1389     |     کد : 15851

طراحي و ساخت برد 32 بيتي كنترل‌برداري موتورهاي القايي در تبريز

پژوهشگران دانشگاه تبريز موفق به طراحي و ساخت برد 32 بيتي كنترل‌برداري موتورهاي القايي داراي كاربرد فراوان در صنعت شدند.

 پژوهشگران دانشگاه تبريز موفق به طراحي و ساخت برد 32 بيتي كنترل‌برداري موتورهاي القايي داراي كاربرد فراوان در صنعت شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي دانشگاه تبريز، محمدباقر بناشريفيان استاد دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تبريز با بيان اينكه كاربرد موتورهاي القايي روتور قفسي براي سيستم‌هاي دور متغير در صنعت بسيار متداول است، گفت: اين موتورها ساده، ارزان و در عين حال بسيار مقاوم و بادوام هستند كه در تمام رنج‌هاي قدرت نيز ساخته شده و به ­راحتي قابل دسترس هستند.
وي با اشاره به اينكه پيشرفت‌هاي تكنولوژي ساخت نيمه هادي‌ها در زمينة ميكروالكترونيك و الكترونيك قدرت سبب شده است كه موتورهاي القايي در كاربردهاي خيلي دقيق كنترل سرعت به كار گرفته شوند، خاطرنشان كرد: قبلاً كاربردهايي كه نياز به كنترل دقيق سرعت با عملكرد مطلوب داشت، توسط موتورهاي DC صورت مي‌گرفت و همين امر سبب شد تا در كنار روش‌هاي كنترلي پيشرفته، سيستم‌هاي درايو موتورهاي القايي (IM) در كاربردهاي دقيق و در هر چهار ناحية كنترلي، عيناً مانند سيستم‌هاي درايو موتورهاي DC به كار گرفته شوند.
وي با بيان اينكه در كاربردهاي صنعتي موتور القايي يك انتخاب ايده‌آل است، گفت: در اين پروژه هدف طراحي و ساخت كنترلر IM براساس روش كنترل‌برداري (FOC) بود كه از پيشرفته‌ترين، دقيق‌ترين و صنعتي‌ترين روش‌هاي كنترلي است.
اين پژوهشگر دانشگاه تبريز با اشاره به نتايج اجرايي مختلف اين طرح، يكي از مشكل‌ترين كاربرد درايورها را به‌ كارگيري آنها در ماشين‌هاي لباسشويي صنعتي به عنوان يك نمونه ذكر كرد و اظهار داشت: سيكل شستشوي ماشين‌هاي لباسشويي داراي سرعت‌هاي مختلف بوده و بار وارد بر آن نيز كاملاً غيرخطي است.
وي با بيان اينكه در اين پروژه سعي شده است كه الگوريتم كنترلي به گونه‌اي بهينه شود كه قادر به پاسخگويي در چنين سيستمي باشد، گفت: در روند اجراي اين پروژه، سه سيستم مجزاي درايو ساخته و آزمايش شد كه مشكلات و كاستي‌هاي سيستم اول در سيستم دوم و سيستم دوم در سيستم سوم برطرف شد.
بناشريفيان افزود: اساس مدار پردازنده در هر سه سيستم يكسان بوده و در هر سه آنها يك پردازنده 32 بيتي، سيستم را كنترل مي‌كند.
وي با اشاره به برجستگي‌هاي اين طرح گفت: با توجه به انتخاب پردازنده از نوع كاربرد عمومي، برد پردازنده نيز به صورت كاربرد عمومي (و نه مختص به كنترل موتور القايي و ساير موتورها) طراحي و ساخته شده است.
بناشريفيان افزود: بر همين اساس برد پردازنده براي پردازش و كنترل هر فرآيندي قابل استفاده است و تنها بايد يك ماژول اينترفيس (سيستم رابط) براي آن فرآيند مورد نظر طراحي و ساخته شود.
بر پايه همين گزارش، اين طرح با همكاري محمدرضا فيضي و سيدحسين حسيني از اعضاي هيئت علمي دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تبريز و مهندس ‌رضا والي‌نيا از فارغ‌التحصيلان كارشناسي ارشد اين دانشكده طي مدت 18 ماه با اعتباري بالغ بر70 ميليون ريال به اجرا درآمده است.
دكترمحمدباقر بناشريفيان، استاد دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تبريز در رشته مهندسي برق قدرت با تخصص ماشين‌ها و محركه‌هاي الكتريكي بوده كه تاكنون 30 مقاله از وي در مجلات ISI همچنين 20 مقاله در مجلات علمي ـ پژوهشي غير ISI و 108 مقاله در كنفرانس‌هاي داخلي و خارجي ارائه شده است.
اجراي 6 طرح پژوهشي، راهنمايي يك پايان‌نامه دكترا و 47 پايان‌نامه كارشناسي ارشد دانشگاه تبريز از ديگر فعاليت‌هاي علمي و آموزشي اين استاد دانشگاه تبريز است.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode