ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 اسفند 1389     |     کد : 15795

ممنوعيت شماره‌گذاري خودروهاي بدون كيسه هوا

در حالي كه قرار بود از سال 87 نصب كيسه هوا روي خودروهاي توليدي در كشور اجباري شود پس از چند‌بار تغيير در اين مصوبه سرانجام مهرماه سال گذشته شوراي عالي استاندارد در كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست بنا به پيشنهاد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب كرد كه اجراي استاندارد نصب كيسه ايمني هوا روي خودرو از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري شود.

جام جم آنلاين: در حالي كه قرار بود از سال 87 نصب كيسه هوا روي خودروهاي توليدي در كشور اجباري شود پس از چند‌بار تغيير در اين مصوبه سرانجام مهرماه سال گذشته شوراي عالي استاندارد در كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست بنا به پيشنهاد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب كرد كه اجراي استاندارد نصب كيسه ايمني هوا روي خودرو از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري شود.
اين در حالي است كه در آستانه آغاز برنامه پنجم توسعه ـ سال 90 ـ زمزمه‌هايي از عدم اقدام شركت‌هاي خودروسازي براي اجراي اين مصوبه شنيده مي‌شود.

به گزارش ايسنا، ارديبهشت‌ماه سال 85 بود كه سردارمحمد رويانيان، معاون راهنمايي و رانندگي وقت ناجا اعلام كرد: «حداكثر 2 سال آينده همه خودروهاي توليد داخل به ترمز «اي‌.بي‌.اس» و «ايربگ» تجهيز مي‌شوند كه در اين صورت حداقل 10 تا 15 درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در كشور كاهش مي‌يابد».

اما تيرماه سال 88 شوراي عالي استاندارد در كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست سرانجام به ‌رغم كشمكش‌هاي فراوان نصب كيسه ايمني هوا روي خودروها را از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري كرد. هرچند اين مصوبه واكنش‌ها و بيانيه‌هاي متعددي را از سوي خودروسازان و انجمن خودروسازان در پي داشت اما با افتتاح كارخانه توليد كيسه هوا در بهمن‌ماه سال 88 نظرها برگشت به شكلي كه احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان اعلام كرد كه توليد ايربگ نتيجه اولويت كيفيت بر كميت در صنعت خودروست. از سوي ديگر عباس ملكي تهراني، مدير صنايع خودرو ايدرو نيز تاكيد كرد كه توليد ايربگ ساخت داخل تحقق مصوبه شوراي عالي استاندارد است.

در حالي كه همه چيز براي اجراي مصوبه الزامي شدن نصب كيسه هوا فراهم بود تمديد يكساله برنامه چهارم توسعه و آغاز برنامه پنجم از ابتداي سال 90 به نظر مي‌رسد همه اين وعده‌ها را از ياد مسوولان برد. به طوري كه وقتي سردار اسكندر مومني، رئيس پليس راهور ناجا شهريورماه امسال يادآوري كرد كه بر اساس مصوبه دولت نصب كيسه هوا از ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني سال 1390 روي خودروهاي توليدي در كشور الزامي است و در اين خصوص مكاتبات لازم از سال گذشته با شركت‌هاي خودروساز صورت گرفته كه اميدواريم مشكلي براي اجراي اين مصوبه به وجود نيايد، احمد نعمت‌بخش ـ دبير انجمن خودروسازان ـ در خصوص مصوبه كميسيون زيربنايي دولت مبني بر اين كه كليه خودروهايي كه از اول مهرماه توليد مي‌شوند، بايد امكان نصب كيسه هوا را داشته باشند، اظهار كرد: كيسه ايمني هوا جزو استانداردهاي 55 گانه خودرو در اروپا كه استانداردهاي ما از آن تبعيت مي‌كند، نيست و در اروپا هم به صورت سفارشي روي خودرو نصب مي‌شود!

نصب كيسه هوا زمانبر است

دبير انجمن خودروسازان با تاكيد بر اين‌كه نيروي انتظامي نمي‌تواند جلو شماره‌گذاري خودروهاي بدون كيسه ايمني هوا را بگيرد، گفت: پليس نمي‌تواند نصب كيسه ايمني هوا را به خودروسازان تكليف كند، چون قانون در اين رابطه ابتداي برنامه‌ پنجم توسعه را تعيين كرده است كه از سال آينده اجرا خواهد شد.وي همچنين مدعي شد: نصب كيسه ايمني هوا روي خودروها زمان‌بر است، بنابراين مصوبه هيات دولت به وزارت صنايع اختيار داده است برنامه زمان‌بندي براي اين كار ارائه كند، اما وزارت صنايع هنوز برنامه را ابلاغ نكرده است!

كيوان وزيري، نماينده مديرعامل ايران خودرو در كسب استاندارد نيز درباره زمان تعيين شده براي نصب ايربگ با بيان اين‌كه اجبار واقعي نصب كيسه ايمني هوا از ابتداي سال 1390 است، گفت:‌ در حال حاضر هم 90 درصد از محصولات ما امكان نصب ايربگ را دارند، اما تعهد واقعي ما براي نصب آن از ابتداي سال 1390 آغاز مي‌شود.عليرضا شفيعي، معاون مهندسي و كيفيت سايپا نيز با بيان اين كه اين خودروساز نصب كيسه ايمني هوا را از ابتداي سال 1390 آغاز خواهد كرد، افزود: نصب كيسه ايمني هواي راننده به طور ميانگين قيمت هر خودرو را تا 200 هزار تومان افزايش خواهد داد.

وي ادامه داد: با وجود اين‌كه نصب كيسه ايمني هوا در بيشتر كشورهاي دنيا به صورت دلخواه است، اما اگر «اجبار قانوني وجود داشته باشد»، نصب آن براي تمام محصولات سايپا امكان‌پذير خواهد بود!

با اين حال آبان‌ماه سال جاري نيز سيد مجتبي شفيعي، دبير شوراي عالي ترافيك با اعلام خبر تعيين ضوابط تعيين نوع خودروي مناسب براي تاكسي گفت: بسياري از خودروهايي كه پيش از اين به عنوان تاكسي استفاده مي‌شدند، ترمز ضد قفل و كيسه هوا را نداشتند، اما در توليدات جديد استفاده از اين دو وسيله ايمني مورد تاكيد قرار گرفته و به همين دليل شماره‌گذاري آنها منوط به داشتن اين دو شاخص است و پليس مجاز به شماره‌گذاري اين تاكسي‌ها بدون داشتن اين شرايط نيست.

كيسه هوا همراه با افزايش قيمت

در حالي كه روزشمار اجباري شدن نصب كيسه هوا در كشور پس از يك سال مهلت مضاعف آغاز شده است، علي حداد قائم‌مقام شركت زامياد اواخر بهمن با اشاره به اين‌كه نصب كيسه هوا از ابتداي سال 90 ممكن نيست، گفت: در همه دنيا تعدادي استاندارد وجود دارد كه كسب آنها الزامي است، اما كيسه ايمني هوا و ترمز ضد قفل در هيچ جاي دنيا الزامي نشده، بلكه نوعي بيمه است كه هركس بخواهد، بايد هزينه آن را بپردازد؛ چرا كه وقتي دولت سياستش را بر ثبات قيمت‌ها گذاشته است، ما نمي‌توانيم همزمان هم چنين امكاناتي را به خودروهاي خود اضافه كنيم و هم افزايش هزينه نداشته باشيم.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا امكان تجهيز همه محصولات اين شركت به كيسه ايمني هوا از ابتداي سال آينده وجود دارد يا نه، گفت: به طور قطع نصب كيسه ايمني هوا را در زمان‌بندي مشخص خودمان انجام مي‌دهيم و در حال حاضر هم در مركز تحقيقات سايپا در حال تست و مطالعه آن هستيم، اما نصب اين قطعه از ابتداي سال آينده امكان ندارد؛ چرا كه مجبوريم خريد خارجي داشته باشيم؛ هر چند كه مشكلات بسيار زيادي هم وجود دارد!

در عين حال سردار اسكندر مومني، رئيس پليس راهور ناجا پيش‌تر تاكيد كرده بود كه بر اساس مصوبه ابلاغي، شماره‌گذاري خودروهاي فاقد كيسه هوا از ابتداي سال 90 ـ ابتداي آغاز برنامه پنجم توسعه ـ ممنوع است و در اين خصوص چند بار با خودروسازان مكاتبه شده است و پليس قطعا به وظيفه قانوني خود در اين خصوص عمل خواهد كرد.


نوشته شده در   سه شنبه 3 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode