ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 آذر 1387     |     کد : 1579

دانشمندان به ايجاد حيات مصنوعي نزديك می‌شوند

دانشمندان راه موثرتري را براي ساختن ژنوم مصنوعي كشف كرده‌اند تا شاید روزی حيات مصنوعي ايجاد كنند  

به گزارش خبرگزاری فرانسه اين روش جديد از هم اكنون براي كمك به ايجاد نسل بعدی سوخت‌هاي زيستي و مواد زيست‌-شيميايی در آزمايشگاه‌های كريگ ونتر، دانشمند مشهور و بحث‌برانگيز آمريكايی، مورد استفاده قرار دارد.

 ونتر اشكال حيات مصنوعي را به عنوان درمانی بالقوه براي بيماري‌ها و پيشگيري از گرمايش جهانی ارائه كرده است، اما اين چشم‌انداز بسيار بحث‌برانگيز بوده و مباحثات داغی را در مورد عواقب احتمالی و اخلاقيات مهندسی‌كردن حيات مصنوعی برانگيخته است.

 ايجاد حيات به طور مصنوعی يكي از هدف‌‌های مهم علم است، اما همچنين هراس‌های شديدی را مانند آنچه آلدوس هاكسلي در رمان "دنياي جسور نو" در سال 1932 پيش‌بيني‌ كرده است، برمي‌انگيزد. هاکسلی در این کتاب دورانی را توصیف می‌کند که از جمله در آن توليد مثل طبيعي انسان كنار گذاشته مي‌شود و به جاي آن نوزادان در آزمايشگاه‌ها رشد داده مي‌شوند.

انستيتوي جي كريگ ونتر سال گذشته موفق شد  DNA يك باكتري ساده را به طور مصنوعي تكثير كند.

پژوهشگران در ابتدا از باكتري اي كولاي (e. coli) براي ساختن ژنوم استفاده كردند، اما بعد دريافتند كه اين فرآيند چندمرحله‌اي و زحمت‌افرين است و اي كولاي در ساختن قطعات بزرگ DNA  دچار مشكل است.

 آنها نهايتا از نوعي از مخمر به نام ساكاروميسس سرويسيه (Saccharomyces cerevisiae) استفاده كردند. اين كار به آنها امكان داد كه ايجاد ژنوم مصنوعي را با استفاده از روشي كه بازتركيبي هومولوگ خوانده مي‌شود، به انجام رسانند. سلول‌ها به طور طبيعي از روش بازتركيبي هومولوگ، استفاده مي‌كنند تا آسيب‌ها به كرموزوم‌هاي‌شان را ترميم كنند.

بيانيه انستيتو كريگ كه چهارشنبه 3 دسامبر (13 آذر) منتشر شد، مي‌گويد اين دانشمندان سپس شروع به بررسي توانايي "مونتاژ DNA" در اين مخمر كردند، كه نهايتا معلوم شد كه در حد يك "كارخانه ژنتيكي" است.

اين پژوهشگران با استفاده از روش بازتركيبي هومولوگ توانستند قطعات نسبتا كوتاه DNA را به درون سلول‌هاي مخمر وارد كنند.

بر اساس نتايج اين بررسي كه در شماره آينده نشريه "پيشرفت‌هاي آكادمي ملي علوم" آمريكا منتشر خواهد شد، آنها دريافتند كه به اين ترتيب توانسته‌اند كل ژنوم را در يك مرحله بسازند.

 دانيل گيبسون، سرپرست اين تحقيق در اين باره گفت:‌ "ما همچنان از توانايي اين مخمر در برداشتن قطعات متعدد DNA و متصل‌كردن آنها به يكديگر براي ايجاد يك مولكول در حد DNA شگفت‌زده هستيم."

پژوهشگران انستيتو ونتر در حال حاضر به كار در مورد ايجاد يك باكتري زنده با استفاده از يك توالي ژنومي مصنوعي از باكتري مايكوپلاسما جنيتاليوم (Mycoplasma genitalium) ادامه مي‌دهند.

 اين باكتري كه باعث برخي از بيماري‌هاي مقاربتي مي‌شود، يكي از ساده‌ترين ساختارهاي ‌ DNA را درميان اشكال حياتي را دارد، و تنها از 580 ژن متشكل است.

 در مقابل ژنوم انسان حدود 30000 ژن دارد.

 اين گروه پژوهشگران كه در مريلند مستقر هستند، كرموزومي را به وجود آورده‌اند كه مايكوپلاسما لبوراتوريوم (Mycoplasma laboratorium) خوانده شده است.

اكنون آنها بر روي ايجاد راهي كار مي‌كنند تا اين كروموزوم به درون يك سلول زنده پيوند بزنند و آن را برای تحت كنترل گرفتن اين سلول و تبديل شدن عملي به يك شكل حياتي جديد تحريك كنند

 
همشهري آنلاين


نوشته شده در   يکشنبه 17 آذر 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode