ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 اسفند 1389     |     کد : 15749

آواز ستارگان در گوش تلسکوپ ناسا

ستاره هاي کوچک بلندتر آواز مي خوانند .

ستاره هاي کوچک بلندتر آواز مي خوانند .
 
آواز ستارگان در گوش تلسکوپ ناسا
جام جم آنلاين: تلسکوپ فضايي کپلر به عنوان يکي از بهترين ابزارهاي اخترشناسي ارتعاشي با گوش سپردن به آواز ستارگان ابعاد و سن آنها را پنج برابر دقيقتر از هر تلسکوپ ديگري محاسبه مي کند.
به گزارش مهر، در اين شيوه از اخترشناسي جزئي ترين ارتعاش در درخشندگي ستاره که به واسطه نوسان امواج صوتي در ميان ستاره به وجود مي آيد، قابل رديابي است. کپلر تا کنون توانسته است با استفاده از اين شيوه در حدود 500 ستاره دورافتاده را مورد بررسي قرار دهد.

به گفته «بيل چپلين» از دانشگاه ناتينگهام، اين تکنيک کپلر در واقع به نوعي گوش سپردن به آواز ستاره ها است اما رديابي صدا کار اصلي کپلر نيست بلکه اين تلسکوپ با کمک رديابي کوچکترين لرزها در شدت نور ستاره ها در جستجوي سياره هاي فراخورشيدي است.

محققان مي توانند با استفاده از اين تکنيک ميزان نوسان صوتي را که منجر به افزايش يا کاهش شدت نور در سطح ستاره شده است را برآورد کنند. مشابه يک ساز موسيقي هر چه صداي موسيقي ستاره ها کمتر باشد ستاره بزرگتر و هر چه صدا بلندتر باشد ستاره کوچکتر است.

اما در اين ميان اصوات جانبي نيز وجود دارند که در فرکانسهاي کوتاهتر بوده و مي توانند ميزان عمق منشا امواج صوتي به همراه ميزان هليوم و هيدروژني که در اطراف وجود دارند را براي دانشمندان تعيين کنند.

از آنجايي که ستاره ها با بزرگتر شدن ميزان بيشتري هيدروژن را با هليوم مي آميزند، تعيين مقدار اين دو عنصر مي تواند ميزان دقت سن ستاره ها را پنج برابر افزايش دهد.

تلسکوپ کپلر اولين تلسکوپي نيست که از تکنيک ارتعاش سنجي براي مطالعات کيهاني استفاده مي کند، Most و ماهواره کوروت نيز به گونه اي ساخته شده اند که مي توانند با استفاده از اين سيستم به جمع آوري اطلاعات از ستاره هاي دورافتاده بپردازند.

با اين همه کپلر تنها پس از پنج ماه رصد توانسته است اطلاعات مربوط به صدها ستاره را در اختيار دانشمندان قرار دهد که به گفته دانشمندان پيش از اين تنها بر روي 20 نمونه از آنها به صورت دقيق مورد مطالعه قرار گرفته اند.


نوشته شده در   دوشنبه 2 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode