ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 بهمن 1389     |     کد : 14832

اينجا بوي خوش فناوري مي‌آيد

در نمايشگاه بين‌المللي خودروي آمريكاي شمالي يا همان نمايشگاه معروف ديترويت بازديدكنندگان براي اين‌ كه بتوانند آخرين شاهكار فراري يعني Ferrari 458 Italia را از نزديك تماشا كنند از سر و كول همديگر بالا مي‌روند. البته اين منظره‌اي است كه در اكثر قسمت‌هاي نمايشگاه ديده مي‌شود.

جام جم آنلاين: در نمايشگاه بين‌المللي خودروي آمريكاي شمالي يا همان نمايشگاه معروف ديترويت بازديدكنندگان براي اين‌ كه بتوانند آخرين شاهكار فراري يعني Ferrari 458 Italia را از نزديك تماشا كنند از سر و كول همديگر بالا مي‌روند. البته اين منظره‌اي است كه در اكثر قسمت‌هاي نمايشگاه ديده مي‌شود.


در نمايشگاه‌هايي همچون ديترويت آمريكا چيزي كه حتي بيشتر از شمار خودروهاي پرزرق و برق و فوق‌مدرن ديده مي‌شود، شمار دوربين‌هاي ديجيتالي است كه بي‌شمار تصاوير از زواياي گوناگون خودروهاي به نمايش درآمده ثبت مي‌كنند، خودروهايي كه خريد آنها تقريبا براي تمامي آنهايي كه در ميان غرفه‌هاي مختلف اين نمايشگاه پرسه مي‌زنند بيشتر شبيه يك روياست. بيكسبي كه خود را از ميلان ايتاليا به ديترويت رسانده است از جمله اين افراد است. او مي‌گويد: اينجا آمده‌ام تا فقط بوي اين خودروهاي زيبا و دوست‌داشتني را استشمام كنم! بودجه من بسيار محدود است و با اين پول تنها مي‌توانم خودرويي به ارزش 40 هزار دلار خريداري كنم.

همه‌ساله شماري از برترين برندهاي خودروساز جهان با آخرين محصولات خود بويژه خودروهايي در كلاس اسپرت و لوكس در نمايشگاه ديترويت حاضر مي‌شوند. فراري، مازراتي، بنتلي و پورشه از جمله اين‌ برندهاي خودروساز به شمار مي‌آيند. چيزي كه به اندازه خودروهاي به‌نمايش درآمده چشم بازديدكنندگان را به خود خيره مي‌كند و حتي آنها را هيجان‌زده مي‌كند برچسب قيمت‌هايي است كه در گوشه‌اي از خودرو آويزان شده‌اند: 300 هزار دلار، 204 هزار دلار يا حتي نيم ميليون دلار.

بسياري از آنهايي كه در آخرين روزهاي برپايي اين نمايشگاه خود را به ديترويت رسانده بودند مجذوب اين قيمت‌هاي نجومي شده بودند. همچون بيكسبي بسياري از اين افراد با نگاهي كنجكاوانه خودروهايي را برانداز مي‌كردند كه تنها در خواب مي‌توانند سوار بر آنها شوند. در اين نمايشگاه فراري محصول چشمگير خود يعني Ferrari 458 Italia را به قيمت 300 هزار دلار به نمايش گذاشته بود. با اين پول شما خودرويي دريافت مي‌كنيد كه حداكثر سرعتي در حدود 325 كيلومتر بر ساعت دارد و جالب‌تر از آن كه صفر تا 100 را نيز تنها در كمتر از 4/3 ثانيه طي مي‌كند!

اگر بخواهيم قيد اين خودرو را صرفا به خاطر قيمت بالايش بزنيم نوبت به Mulsanne بنتلي مي‌رسد، يك خودروي لوكس كه قيمتي بالغ بر 285 هزار دلار دارد. خودروي Gran Turismo مازراتي كه در رده خودروهاي اسپرت به شمار مي‌آيد نيز توجه بسياري را در نمايشگاه ديترويت به خود جلب كرد. اين جلب توجه به 2 دليل كاملا روشن بود: نخست اين‌ كه خودرو ظاهري جذاب داشت و دوم اين‌ كه در مقايسه با خودروهايي كه تنها چند متر آن‌طرف‌تر به نمايش گذاشته بودند چند 10 هزار دلار ارزان‌تر بود: 136 هزار دلار. پورشه نيز در نمايشگاه ديترويت سروصداي زيادي به راه انداخته بود. اين برند كه به طراحي و ساخت خودروهاي سرعتي و معمولا گران‌قيمت شهرت دارد 911 speedster را با قيمتي در حدود 204 هزار دلار ارائه كرده بود.

بخشي از نمايشگاه هم به خودروهاي جديد مرسدس بنز تعلق داشت. در اينجا خودروهايي به نمايش گذاشته شده بود كه هر يك جذابيت خاص خود را داشتند، اما همه آنها يك وجه اشتراك روشن داشتند: خبري از برچسب قيمت نبود. خب معلوم است، قديمي‌هايي كه سال‌هاست در اين موقع‌ها سروكله‌شان در نمايشگاه ديترويت پيدا مي‌شود، مي‌گويند نيازي به پرسيدن قيمت خودروهاي مرسدس بنز نيست چون كمتر كسي توان خريد آنها را دارد. بازديدكنندگاني كه به خودروهاي ساخت مرسدس بنز علاقه‌مند بودند اين امكان را داشتند تا با استفاده از يك نمايشگر ويدئويي ديجيتالي به جزئيات كاملي درخصوص هر يك از خودروهاي جديد اين شركت و از جمله قيمت آنها دسترسي داشته باشند. البته در ميان تمامي اين بازديدكنندگان افرادي همچون جك و ميشل سيجان از اوهايو نيز ديده مي‌شدند كه گرچه مي‌دانستند سوار بر خودرويي مي‌شوند كه قيمت بسياري بالايي دارد، اما چندان هم نگران نبودند چون آنها آن‌قدر پول داشتند كه بتوانند سوار شدن بر خودرويي همچون Mercedes CLS550 را براي دقايقي امتحان كرده و پس از چند هفته يك دستگاه از آن را در منزل تحويل بگيرند.

قرار است اين خودروي استثنايي در ماه آگوست در بازار آمريكا به فروش گذاشته شود. جنرال موتورز، فورد و كرايسلر خاستگاهي به جز آمريكا ندارند و براي آنها برپايي نمايشگاه ديترويت به منزله حضور در وطن است، اما براي رقباي خارجي نظير تويوتا، هيونداي، آكورا و كيا داستان كمي فرق مي‌كند. آنها خارجي هستند و شايد به همين دليل است كه اكثر بازديدكنندگان كه اهل آمريكا هستند ترجيح مي‌دهند بين غرفه‌هاي 3 غول بزرگ خودروسازي آمريكا در رفت و آمد باشند.

نكته: همه‌ساله شماري از برترين برندهاي خودروساز جهان با آخرين محصولات خود بويژه خودروهايي در كلاس اسپرت و لوكس در نمايشگاه ديترويت حاضر مي‌شوند
نمايشگاه امسال ديترويت از يك بابت نيز در نوع خود جالب توجه بوده است و آن شمار قابل توجه بازديدكنندگان. سام لاكريچيو، سخنگوي نمايشگاه بين‌المللي خودروي آمريكاي شمالي مي‌گويد: در يكي از روزهاي برپايي نمايشگاه بيش از 105 هزار بازديدكننده داشتيم كه اين رقم حتي از ركوردي كه در سال 1993 به ثبت رسيده نيز بيشتر بوده است. پيش‌بيني برگزاركنندگان اين نمايشگاه بر حضور حدود 750 هزار بازديدكننده در طول برگزاري آن بوده است كه به نظر مي‌رسد اين پيش‌بيني محقق شده باشد.

در نمايشگاه امسال ديترويت توجه خاصي نيز به خودروهاي سبز و دوستدار محيط زيست شده بود تا آنجا كه حتي هفته‌ها پيش از آغاز اين آوردگاه بزرگ بين‌المللي تبليغات گسترده‌اي در اين زمينه شده بود.

برندهاي مختلف خودروساز در تلاش بودند تا در اين عرصه نيز خودنمايي كنند. فورد از جمله اين برندها به شمار مي‌آمد كه با خودروهايي نظير‍‍ ‍C- MAX Energi سروصداي زيادي به راه انداخت.

اين خودروي هيبريدي ـ الكتريكي بنا بر ادعاي نمايندگان فورد حاضر در نمايشگاه ديترويت با يك بار شارژ و سوختگيري كامل تا بيش از 800 كيلومتر طي مسافت مي‌كند.

طراحي زيبا و جادار بودن اين خودرو 2 مزيت عمده آن به شمار مي‌آيد. تويوتا نيز گرچه يك خارجي شناخته شده در اين نمايشگاه به شمار مي‌آمد، اما با ارائه خودروي مفهومي Prius C توجه بسياري از بازديدكنندگان و علاقه‌مندان به خودروهاي سبز را به خود جلب كرد. اين خودرو به گفته مديران تويوتا كوچك‌ترين پيروس ساخته شده از سوي اين برند خودروساز خواهد بود كه در زمره خودروهاي هيبريدي بازده بسيار بالايي خواهد داشت و به احتمال فراوان از سال آينده به مرحله توليد تجاري خواهد رسيد. محل قرار گرفتن چراغ‌ها يكي از نقاط متمايزكننده اين خودرو به شمار مي‌رود، در زير شيشه جلوي خودرو!

البته اين تنها نكته عجيب و جالب توجه نمايشگاه امسال ديترويت نبوده است. آنهايي كه اين امكان را پيدا كردند تا از نزديك خودروهاي به نمايش گذاشته شده را تماشا كنند با انبوهي از جذابيت‌ها روبه‌رو شدند، جذابيت‌هايي كه براي تماشاي دقيق آنها چاره‌اي نداشتند جز اين ‌كه از سر و كول يكديگر بالا بروند.

مهدي پيرگزي / جام‌جم


نوشته شده در   سه شنبه 12 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode