ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 19 تير 1403
سه شنبه 19 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 بهمن 1389     |     کد : 14776

اذن حاكم در برپايی نمازجمعه شرط است

جمعی از مولوی های اهل سنت سیستان و بلوچستان اعلام كردند: نمازجمعه با هدف وحدت و تعامل در جامعه اسلامی برگزار می شود و اذن حاكم در آن شرط است.

 جمعی از مولوی های اهل سنت سیستان و بلوچستان اعلام كردند: نمازجمعه با هدف وحدت و تعامل در جامعه اسلامی برگزار می شود و اذن حاكم در آن شرط است.

جمعی از مولوی های اهل سنت در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان ضمن اشاره به دشمن شكن بودن نمازجمعه و نقش وحدت آفرینی آن بر ضرورت هوشیاری هر چه بیشتر برای عدم بهره برداری ابزاری دشمنان اسلام با ایجاد تفرقه و یا شبهه افكنی در مقوله جنگ نرم تاكید كردند.
مولوی دوست محمد درواخ امام جمعه شهر كهك گفت: اذن حاكم در نمازجمعه شرط است و كسی نمی تواند بدون اجازه رهبری، نمازجمعه را در منطقه ای برگزار كند مگر اینكه مجوز حاكم یا نماینده حاكم را كسب كرده باشد.
مولوی عبدالله حسن زهی امام جمعه اهل سنت اسلام آباد لوتك نیز اظهار داشت: در مذهب ابوحنیفه و اهل سنت، اذن حاكم برای اقامه نماز لازم است و حاكم اسلام هرگاه تشخیص دهد در منطقه ای ضرورت دارد نمازجمعه اقامه شود خودش یا توسط نماینده اش كه به او حكم تفویض كرده اند، می تواند اجازه دهد، نمازجمعه اقامه شود.
امام جمعه اهل سنت زهك گفت: هر كس مسلمان باشد واجب است در نمازجمعه شركت كند.
مولوی عبدالكریم ذوقی پاك افزود: براساس مذهب و فقه حنفی از شرایط امام جمعه این است كه توسط حاكم مشخص شود یا اینكه از سوی نماینده یا نایب حاكم باشد به جز امر سلطان یا نایبش، كس دیگری نمی تواند دستور و اجازه اقامه نمازجمعه را صادر كند.
امام جمعه موقت مسجد جامع نور سراوان بیان كرد: نخستین نشانه جمهوری اسلامی ایران، نمازجمعه است. مولوی ابراهیم ارباب گفت: نمازجمعه پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران و اصلی ترین فرض است، بنابراین نباید خودسرانه نمازجمعه را اقامه كرد.

وی یادآور شد: امام جمعه باید از رهبر و ولی امر مسلمین یا نایبش مجوز داشته باشد، در غیر این صورت حق خواندن نماز را ندارد.
امام جمعه مسجد جامع گشت علیا نیز گفت: در فقه حنفی برای اقامه نمازجمعه، هفت شرط وجود دارد كه دو شرط از این هفت شرط لازم و ضروری است اول اینكه نمازجمعه در شهر اقامه شود دوم و مهم تر اینكه تعیین امام جمعه توسط رهبر مسلمانان صورت گیرد.
مولوی محمد رفیع حسین بر خاطرنشان كرد: فقهای اسلامی بر این شرط تاكید دارند حتی نوشته اند كه باید امام جمعه به وسیله رهبر یا نایب او انتخاب شود، در غیر این صورت اگر افرادی بخواهند خودشان اقامه نمازجمعه كنند نمازشان صحیح نیست و باید نمازظهر بجا آورند.
امام جمعه مسجد جامع ابوذر غفاری زابلی اظهار داشت: برای خواندن نمازجمعه باید سلطان وقت حضور داشته باشد اگر سلطان نبود نایبش می تواند نمازجمعه را اقامه كند.
مولوی محمد صالح حسینی بیان كرد: این افراد می توانند كسانی را برای اقامه نمازجمعه تعیین كنند، نمازجمعه باید به اذن حكومت اقامه شود و اذن حكومت از شروط اصلی اقامه نمازجمعه است.

منبع: روزنامه كیهان



نوشته شده در   دوشنبه 11 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode