ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 بهمن 1389     |     کد : 14570

خواب به تقويت حافظه کمک مي‌کند

گروهي از دانشمندان سوئيسي و آلماني در تازه ترين تحقيقات خود نشان دادند که خواب كافي به تقويت حافظه مي کند.

 
جام جم آنلاين: گروهي از دانشمندان سوئيسي و آلماني در تازه ترين تحقيقات خود نشان دادند که خواب كافي به تقويت حافظه مي کند.
به گزارش خبرگزاري مهر، آيا شما آدم سر به هوايي هستيد و هميشه همه چيز را فراموش مي کنيد؟ شايد علت آن اين است که به اندازه کافي نمي خوابيد.

دانشمندان دانشگاه بازل سوئيس و دانشگاه لوبک آلمان دريافتند که براي داشتن يک حافظه آهني نياز است که فرد خوب بخوابد.

اين نتايج نشان مي دهد که خواب به تقويت خاطرات کمک مي کند و اجازه مي دهد که اطلاعات مشابهي که در طول روز جمع آوري شوند در ذهن تفکيک شوند.

به گفته اين محققان، زماني که خواب به اندازه کافي نيست، فرايند تقويت خاطرات درحالي که فرد بيدار است اتفاق مي افتد و بنابراين به درستي انجام نمي شود، چرا که رويدادهاي مشابه ردهاي چندان عميقي بر روي ذهن برجاي نمي گذارند و بنابراين پيدا کردن دوباره آنها دشوارتر مي شود.

اين محققان به منظور تائيد اعتبار اين فرضيات براي 24 داوطلب يک تمرين ويژه حافظه تجويز کردند. شرکت کنندگان بايد اشياي مختلف را در يک قفسه مشبک مي چيدند درحالي که در هوا يک رايحه معطر در جريان بود. به اين ترتيب در ذهن داوطلبان ارتباطي ميان اشياي مختلف و بوي عطر شکل مي گرفت.

پس از انجام اين تمرين، شرکت کنندگان به دو گروه تقسيم شدند. يکي از اين دو گروه بيدار ماند و براي گروه دوم چند ساعت خواب مناسب تجويز شد.

چند ساعت بعد، تمام داوطلبان وارد اتاقي شدند که دوباره همان رايحه معطر در آن گسترده شده بود. اين رايحه بايد خاطرات اشياء را زنده مي کرد. مغز هر دو گروه با رزونانس مغناطيسي رصد شد.

نتايج اين تحقيقات نشان داد در داوطلباني که خوابيده بودند خاطرات بسيار قويتر و با ثبات تري شکل گرفته بود و بنابراين مي توانستند با مراجعه به حافظه خود خاطرات مربوط به اشياء را به ياد آورند.

براساس گزارش نيچر، همچنين افرادي که خوابيده بودند سريعتر مي توانستند اطلاعات مشابه را از هم تفکيک کنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 6 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode