ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 بهمن 1389     |     کد : 14475

مسابقه فوتبال در سطح سلولي

محققان دانشگاه استنفورد بازي هاي رايانه اي زيستي ابداع کرده اند که بازيکن براي حرکت دادن عناصر بازي بايد در ساختار يک ميکروارگانيزم زنده در زمان حقيقي تغييرات ايجاد کند.

 جام جم آنلاين: محققان دانشگاه استنفورد بازي هاي رايانه اي زيستي ابداع کرده اند که بازيکن براي حرکت دادن عناصر بازي بايد در ساختار يک ميکروارگانيزم زنده در زمان حقيقي تغييرات ايجاد کند.
به گزارش مهر، يکي از بزرگترين انتقاداتي که همواره به بازي هاي تک نفره ويديويي وارد است اين است که اين بازي ها فرد را به کلي درگير کرده و از انجام ديگر کارهايش در جهان واقعي به کلي باز مي دارد.

فيزيکدانان دانشگاه استنفورد براي رفع اين انتقادات بازيهاي زيستي ابداع کرده اند که براي اجراي آنها ذهن بازيکن بايد درگير قوانين زيستي شده و براي انجام بازي ميکروارگانيزمي را در زمان حقيقي دست کاري کرده و در آن تغييراتي ايجاد کند. به اين شکل در صورتي که فردي بخواهد در يکي از اين بازيها، توپ فوتبال را درون تور دروازه بياندازد بايد از يک ميکروارگانيزم بخواهد تا اين کار را برايش انجام دهد.

اين سخت افزار ، از مخزن کوچکي از مايع تشکيل شده است که پارامِسيا ، نوعي ميکروارگانيزم که ويديو ميکروسکوپي به آن متصل است درون مايع شناور است. تصاوير به دست آمده از ميکروسکوپ به رايانه اي ارسال شده و اين اطلاعات تحت تاثير الگوريتمهاي بازي قرار مي گيرند به شکلي که حرکت هاي پارامسيا به حرکات مختلفي که براي اجراي بازي به آنها نياز خواهد بود ترجمه مي شوند.

با استفاده از يک سيستم بازي خانگي کاربران مي توانند به واسطه انجام کارهايي مانند تغيير دادن قطبيت در ميدان الکتريکي که به مخزن وارد شده و يا آزادسازي رگه هايي از مواد شيميايي از سويي از مخزن به سوي ديگر آن، بر روي حرکات اين ميکروارگانيزم تاثير بگذارند.

به جز بازي فوتبال، ديگر بازي ها از قبيل «پک-من» و پين بال زيستي و جايگزين زيستي بازي پينگ پونگ، با نام پوند پونگ به واسطه اين سيستم زيستي قابل اجرا هستند. در حالي که تمامي اين بازي ها به واسطه تغيير دادن يک موجود تک سلولي قابل اجرا مي شوند، محققان اين بازي ها را به دو دسته بازي هايي که در سطح مولکولي دچار پردازش هاي بيولوژيکي مي شوند و بازي هايي که در کل مجموعه سلولي تغيير زيستي پيدا مي کنند، تقسيم بندي کرده اند.

اين بازي ها علاوه بر اينکه معتادان به بازي هاي رايانه اي را مجبور مي کند بيشتر درباره انجام اين بازي ها تعمق کنند، به سادگي مي تواند توجه افراد را به ميکروبيولوژي جلب کرده و آنها را به اين علم علاقمند کند و از سويي ديگر مي تواند در جمع آوري اطلاعات زيستي نيز تاثيرگذار باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 4 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode