ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 19 تير 1403
سه شنبه 19 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 بهمن 1389     |     کد : 14449

اقتصاد اسلامی جایگزین اقتصاد سرمایه داری

دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی از بانك های اسلامی خواست از فرصت های كنونی اقتصاد جهان استفاده ببرند و ابزار ها و خدمات مالی اسلامی را گسترش دهند.

  دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی از بانك های اسلامی خواست از فرصت های كنونی اقتصاد جهان استفاده ببرند و ابزار ها و خدمات مالی اسلامی را گسترش دهند.
به گزارش شبكه اجتهاد، اكمل الدین احسان اغلو دبیر كل سازمان كنفرانس اسلامی در گفتگو با مجله 'عقیدتی' اظهار داشت: بانك های ربوی در ساخت اقتصاد جهان ناكام ماندند و نتوانستند دوام و پایداری خود را در جریان بحران به اثبات برسانند و اكنون لازم است كه بانك های اسلامی خود را به عنوان یك جایگزین مطمئن مطرح كنند و ابزار های مالی اسلامی را توسعه دهند.
وی افزود سازمان كنفرانس اسلامی از كلیه فعالیت های بانك های اسلامی در سراسر جهان حمایت می كند اما مشكل اصلی در توسعه بانك های اسلامی در میان دولت های اسلامی و عربی است كه هنوز فعالیت بانك های اسلامی را جدی نگرفته اند.
احسان اغلو پیرامون تجارت بین كشور های اسلامی اظهار داشت: بحران مالی جهان باعث گردید كه تجارت میان كشور های اسلامی افزایش یابد و با وقوع بحران در اقتصاد اروپا و آمریكا كشور های اسلامی تلاش نمودند كه تجارت میان یكدیگر را توسعه دهند اما با این وجود هنوز تجارت بین كشور های اسلامی بیمار گونه است. بر اساس آمار بانك توسعه اسلامی حجم تجارت كشور های اسلامی با یكدیگر در سال ۲۰۰۹ در حدود ۴۲۱ میلیارد دلار بود در حالیكه حجم تجارت كشور های اسلامی در همین سال با سایر كشور های جهان بیش از ۲.۵ تریلیون دلار بود. این بدان معنا است كه تجارت درون كشور های اسلامی بسیار ضعیف است و ما در سازمان تلاش می كنیم تا حجم تجارت بین كشور های اسلامی توسعه یابد.
وی افزود ما باید درك كنیم كه كشور های اسلامی با وجود آنكه بیش از ۷۰ درصد از ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند اما نتوانسته اند به قدرت های اقتصادی بزرگ تبدیل شوند ، با وجود آنكه تعدادی از كشور های اسلامی از اقتصادی در حال رشد و شكوفا برخوردار بوده اند و ساكنین این كشور ها از رفاه نسبی برخوردارند اما با این وجود هنوز ۲۴ در صد از مسلمانان جهان از درآمد روزانه كمتر ۱ دلار برخوردارند.
اغلو درباره نقش تجار مسلمان در توسعه تجارت بین كشور های اسلامی گفت: متأسفانه بخش بزرگی از تجار مسلمان به توسعه تجارت بین كشور های اسلامی توجه نمی كنند در حالیكه توسعه تجارت بین كشور های اسلامی به نفع آنان است و من این مسئله را به دلیل عدم آگاهی آنان از این قضیه تعبیر می كنم.
وی افزود ما نشستی با تاجران مسلمان برگزار كردیم و آنان را تشویق نمودیم و یك برنامه دهگانه ترسیم نمودیم كه بر اساس آن دولت ها به بازرگانان مسلمان اجاره دهند كه به تجارت آزاد در بین كشور های عضو این سازمان بپردازند و این مسئله كمك زیادی به توسعه تجارت بین كشور های اسلامی می كند.
اغلو پیرامون موفقیت بانك های اسلامی در جریان بحران مالی گفت: بعد از موفقیت بانك های اسلامی در جریان بحران مالی اكنون بانك های اسلامی نقش بسزایی در اقتصاد جهان ایفا می كنند و بانك های اسلامی موفق شدند چهره جدید از اسلام معرفی كنند و بسیاری از بانك های ربوی در كشور های غربی در كنار بانكداری سنتی به ارائه خدمات بانكداری مطابق با شریعت اسلامی پرداخته اند و جهان آماده پذیرش اقتصاد اسلامی به عنوان جایگزین اقتصاد سرمایه داری است.

منبع: خبرگزاری تقریب


نوشته شده در   يکشنبه 3 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode