ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 دي 1389     |     کد : 13829

حوزه‌های فلسفی که در تاریخ فلسفه شکل گرفته همگی پویا هستند

تقریباً تمامی حوزه‌های فلسفه که در طول تاریخ فلسفه شکل گرفته پویا هستند.

 
خبرگزاری مهر - تقریباً تمامی حوزه‌های فلسفه که در طول تاریخ فلسفه شکل گرفته پویا هستند. برای نمونه مباحث رایج و مطرح میان افلاطون و ارسطو هنوز در میان طرفداران کنونی افلاطون و ارسطو جاری و مورد بحث و گفتگو هستند. این محور یادداشتی است که چارلز تالیافرو استاد کالج سنت اولاف مینه‌سوتای امریکا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
فلسفه دربردارنده پرسشهای بنیادی در هر حوزه است. صحبت از چیزهایی که در فراسوی واقعیت قرار دارند به حوزه متافیزیک برمی‌گردد. فلسفه در مورد شناخت پرسش می‌کند. برای نمونه ما چه چیزی را می‌شناسیم در حوزه معرفت شناسی مطرح است.

در حوزه فلسفه سیاسی پرسش و سؤال اصلی در مورد چگونگی و نحوه حکومت کردن است. در واقع پرسش اصلی این است که چگونه باید حکومت کرد.

پرسشهای فلسفی تنها به این موضوعات محدود نمی‌شوند و پرسش در مورد وجود خدا و مسائل اعتقادی و ایمانی نیز در فلسفه مطرح می‌شوند. پرسش در مورد وجود خدا پرسش متافیزیکی و معرفت شناختی است که در ذیل فلسفه دین مورد بررسی قرار می‌گیرد.



پرسش مهم دیگر در فلسفه، پرسش در مورد چیستی و ماهیت حقیقت است: "حقیقت چیست". این پرسش در حوزه‌هایی چون متافیزیک و معرفت شناسی بررسی می‌شوند اما گاهی اوقات به عنوان بخشی از فلسفه زبان نیز مورد توجه است.

تقریباً تمامی حوزه‌های فلسفه که در طول تاریخ فلسفه شکل گرفته پویا هستند. برای نمونه مباحث رایج و مطرح میان افلاطون و ارسطو هنوز در میان طرفداران کنونی افلاطون و ارسطو جاری و مورد بحث و گفتگو هستند.

در مورد مباحثی که فیلسوفانی چون هیوم و کانت و سایر فیلسوفان مطرح کرده‌اند نیز می‌توان این ادعا را داشت.

در حال حاضر و در عصر کنونی در فلسفه نوعی تکثرگرایی وجود دارد که پویا، هیجان برانگیز و انرژی بخش است.
.........................

چارلز تالیافرو استاد دانشگاههای آکسفورد، کلمبیا، پرینستون و نتردام امریکا بوده است. راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمایی مقدماتی بر زیبایی شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار وی به شمار می‌روند. او از فیلسوفان دین معاصر به شمار می‌رود که در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است.


نوشته شده در   يکشنبه 19 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode