ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 دي 1389     |     کد : 13768

سيستم عامل‌هاي موبايل را بشناسيد

تلفن هاي همراه هوشمند در سال هاي اخير به برکت توسعه سيستم عامل هاي برپايه سکوهاي موبايل توسعه شگرفي يافته اند. به همين منظور در گزارشي به بررسي عملکرد مهمترين سيستم عامل هاي موبايل که با فناوري لمس سازگاري دارند پرداخته ايم.

جام جم آنلاين: تلفن هاي همراه هوشمند در سال هاي اخير به برکت توسعه سيستم عامل هاي برپايه سکوهاي موبايل توسعه شگرفي يافته اند. به همين منظور در گزارشي به بررسي عملکرد مهمترين سيستم عامل هاي موبايل که با فناوري لمس سازگاري دارند پرداخته ايم.
به گزارش مهر، انقلاب موبايل که از زمان ورود «آيفون» در سال 2007 آغاز شد امروزه تمامي بخش ها از توليد تلفن هاي همراه هوشمند تا سيستم عامل هاي صفحه لمسي و دريايي از برنامه هاي جانبي و نرم افزارهاي مفيد را در بر گرفته است.

تلفن هاي همراه هوشمند توانسته اند يک تغيير ريشه اي در شکل ارتباطات همراه ايجاد کنند که اين تغيير تمام ساختارهاي اجتماعي را تحت تاثير قرار داده است.

براي درک بهتر اين تحول بنيادي و جهاني کافي است که کمي به دنياي موبايل در دو سه سال قبل نگاه کنيم. امروز طيف وسيعي از گوشي هاي موبايل عرضه شده اند: از تلفن هاي همراه ارزان تا تلفن هاي همراه هوشمند گران با عملکردهاي مختلف.

شکل دستگاه ها نيز نسبت به دو سه سال گذشته تغييراتي اساسي کرده اند. سيستم هاي عامل هاي صفحه لمسي امروز به توليدکنندگان اين اجازه را داده اند که رو به توليد تلفن هاي همراه هوشمند صفحه لمسي تمايل پيدا کنند.

اين سيستم عامل هاي مدرن و پيشرفته موفق شده اند تجربه اي جديد از ارتباطات همراه براي کاربران به ارمغان آورند و تعامل کاربر با شبکه و محتويات چندرسانه اي را بهبود بخشند.

اما تنوع روزافزون تلفن هاي همراه هوشمندي که ظاهري تقريبا مشابه دارند انتخاب براي کاربران دشوار شده است. به طوريکه اغلب اين سئوال پرسيده مي شود که کدام گوشي هوشمند بهتر است؟

در اينجا براي پيدا کردن پاسخي مناسب به اين سئوال بسيار رايج ، تلفن هاي همراه هوشمند برپايه نوع سيستم عاملي که استفاده مي کنند مورد بررسي قرار مي گيرند.

آندروئيد

نقاط قوت: تداخل ساده و واقعي، جستجوي ماهواره اي رايگان، دسترسي راحت و سريع به جي- ميل

نقاط ضعف: تلفن هاي همراه هوشمند مجهز به اين سيستم عامل نمي توانند با نسخه هاي جديدتر به روز شوند.

اگر سيستم عامل آيفون شايسته عنوان ايجاد تداخل آسان با لمس است آندروئيد را بايد به عنوان سيستم عاملي که تلفن هاي همراه هوشمند را دستخوش تحول کرد به رسميت شناخت.

اين سيستم عامل گوگل به دليل انعطاف پذيري و کم مصرف بودن مورد توجه توليدکنندگان مطرح تلفنهاي همراه در دنيا قرار گرفته است.

امروز آندروئيد بي شک سيستمي با بيشترين قابليت رشد است. درحال حاضر، بسياري از محصولات سامسونگ، Htc، سوني اريکسون، موتورولا و ال جي برپايه اين سيستم عامل قرار دارند.

آندروئيد پس از بعضي از ناپايداري هاي اوليه، به سرعت به سطح ثبات و سهولت در استفاده شخصي رسيد.

بدون در نظر گرفتن اينکه فروشگاه مجازي اين سيستم عامل يکي از بزرگترين ارائه دهندگان برنامه هاي نرم افزاري جانبي است، تمام تلفن هاي همراه هوشمندي که برپايه اين سيستم عامل هستند مي توانند نقشه ها و نرم افزار موقعيت يابي ماهواره اي گوگل را به صورت رايگان بارگذاري کنند.

سيستم عامل آيفون

نقاط قوت: تداخل آسان لمس، سازگارپذيري بالا و امکان تصحيح عملکرد

نقاط ضعف: سازگارپذيري تنها با محصولات اپل و بنابراين توسعه محدود

زماني که نمايشگرهاي صفحه لمسي به عنوان تنها بهانه موجود براي شگفت زده کردن دوستان شناخته مي شد ، اپل دانست که بايد در سيستم عامل موبايل جديد خود از اين فناوري به عنوان برگ برنده استفاده کند.

به اين ترتيب، اين فناوري را مجهز به يک «تداخل جامد کنترل» کرد و به کاربر اجازه داد که با دو انگشت زوم نمايشگر را تغيير دهد.

اينگونه سيستم عاملي شکل گرفت که پيش از آن هرگز معادل آن ديده نشده بود. تنها در زمان هاي اخير است که شکاف سيستم عامل هاي ديگر اين سکوي اپل را وارد بازار رقابت کرده است.

اين سيستم عامل براي شرکت استيو جابز نقاط ضعف و قوت بسياري داشته است. به طوريکه از يک سو، اينکه سيستم عامل «آيفون» تنها از يک تلفن همراه حمايت مي کند (مدل هاي مختلف اين تلفن همراه همگي به عنوان يک خانواده واحد شناخته مي شوند) سازگارپذيري و امکان تصحيح عملکردها را آسان مي کند اما از سويي ديگر، سرنوشت اين سيستم عامل اپل تنها با تلفنهاي همراه اين شرکت گره مي خورد و بنابراين محکوم به يک توسعه محدود مي شود.

سيمبين سري 60 (ويرايش 5)

نقاط قوت: ثابت و بدون شگفتي، لزوما تنها نبايد برپايه صفحه لمسي باشد، موقعيت ياب ماهواره اي رايگان

نقاط ضعف: فناوري لمس آن در سطح رقابت با ساير محصولات نيست، برنامه جانبي کمي بر روي فروشگاه نوکيا آنلاين (Ovi Store) وجود دارند.

سيمبين (همراه با ويندوز موبايل) سيستم عاملي است که بيشترين رنج و آسيب را از انقلاب فناوري صفحه لمسي ديد.

گذر از سيمبين سري 60 ثابت و بسيار گسترده تا سيمبين سري 60 ويرايش 5 متقاعد کننده نبود. به همين علت نوکيا تا زمان عرضه نسخه آينده اين سيستم عامل (سيمبين سري 3) بايد کاهش رقم خود در بازار تلفن هاي همراه هوشمند را تحمل کند.

ارتباط قوي ميان اين سيستم عامل و توليدکننده فنلاندي موجب شد که يک تاخير ملموس در توليد تلفن هاي همراه هوشمند اين شرکت ايجاد شود.

بدون در نظر گرفتن اينکه نوکيا با راه اندازي Ovi Store براي عرضه برنامه هاي جانبي نتوانست در اين بخش نيز در رقابت با App Store اپل و فروشگاه آنلاين Android Market توفيق چنداني به دست آورد.

سيستم عامل بلک بري

نقاط قوت: پست الکترونيک بدون رقيب، فروشگاه مجازي ويژه دنياي تجارت، تداخل آسان با سرويس هاي ارسال پيام

نقاط ضعف: مرورگر و چند رسانه اي ناکامل، تداخل لمسي قابل بهبود

سيستم عامل شرکت RIM خوب است و هميشه به تلفن همراه هوشمندي که کابران بسيار وفاداري دارد جان بخشيده است.

اين شرکت کانادايي هميشه به دنبال مشترياني بوده است که از اين تلفن همراه هوشمند استفاده کاري مي کنند و بنابراين امکانات آن را به گونه اي سازماندهي کرده است که حتي کاربراني که توانايي و يا فرصت کافي براي استفاده از عملکردهاي پيچيده و پيشرفته فناورانه را ندارند نيز بتوانند با سهولت از خانواده بلک بري استفاده کنند.

در اين راستا، در عرصه چندرسانه اي نيز، سيستم عامل بلک بري محدوديت هاي بسياري دارد. Research in Motion در آستانه عرضه نسخه جديدي از سيستم عامل بلک بري با عنوان OS 6.0 قرار دارد که با نمايشگرهاي حساس به لمس سازگار است. به اين ترتيب اولين مدلهاي بلک بري بدون صفحه کليد در راهند.

ويندوز فن 7

نقاط قوت: تداخل لمس مدرن و کاربردي، امکان ساماندهي بسيار خوب تماسها، برخورداري از استانداردهاي ويژه براي تلفنهاي همراه

نقاط ضعف: مرورگر قابل بهبود، فروشگاه مجازي با برنامه هاي جانبي کم

زماني دستگاه هاي ويندوز موبايل به عنوان تلفن هاي همراه بسيار عالي شناخته مي شدند. مقام اولي که در گذر سال ها رنگ و بوي خود را از دست داد و به اين ترتيب، مايکروسافت نيز به يکي از شرکتهايي تبديل شد که از تکامل لمس رنج برد بنابراين ويندوز فن 7 جديد بايد تمام نيازهاي بازار لمس را تامين کند تا بتواند بار ديگر موقعيت خود را بازيابند.

به نظر مي رسد شرکت ردموند تلاش خود را در اين عرضه آغاز کرده است به طوري که ائتلاف هاي استراتژيکي را با توليدکنندگان تلفن هاي همراه هوشمند منعقد کرده است اما بايد بر روي جنبه توسعه برنامه هاي جانبي تمرکز بيشتري کند.

در حقيقت امروز، برنامه هاي جانبي همانند يک اسب تراواي مهم هستند که مي توانند يک سيستم عامل را در قلب کاربرانش عزيز کنند. در اين راستا، ادغام سيستم عامل ويندوز فن 7 با «ايکس باکس لايو» علاقه مندان بازي هاي ويديويي را به سوي تلفن هاي همراه هوشمند برپايه ويندوز فن 7 جلب کند.


نوشته شده در   شنبه 18 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode