ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 دي 1389     |     کد : 13529

استفاده از حدیث کاری علمی است

دبیر اجرایی بنیاد غدیر قم با اشاره به جایگاه ویژه علم حدیث در میان علوم اسلامی و اینکه استفاده از حدیث کاری علمی و تخصصی است، بر لزوم توجه به "موضوع شناسی" در علم حدیث تأکید کرد.

دبیر اجرایی بنیاد غدیر قم با اشاره به جایگاه ویژه علم حدیث در میان علوم اسلامی و اینکه استفاده از حدیث کاری علمی و تخصصی است، بر لزوم توجه به "موضوع شناسی" در علم حدیث تأکید کرد.
حجت الاسلام حسین احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد جایگاه حدیث در علوم اسلامی تأکید کرد: در اسلام بعد از قرآن بحث عترت مطرح است و ما نقشه راه اسلام و شیعه را از احادیث و روایات اهل بیت (ع) به دست می آوریم. در هر زمان و هر مکانی احادیث کاربرد ویژه خود را دارند و تمام متونی که در اختیار مسلمانان است بر گرفته از احادیث و روایات است.

مدیر اجرایی بنیاد غدیر قم با تأکید بر جایگاه ویژه احادیث و روایات در اسلام، یادآور شد: اسلام بدون احادیث و روایات به مانند طرح و برنامه ای فاقد دستور اجرا است که ضرورت پرداختن به احادیث از این منظر قابل توجه است.

وی استفاده از احادیث را کاری کاملا علمی و تخصصی خواند و افزود: از حدود هزار و 200 سال پیش تا کنون که از غیبت کبری حضرت مهدی(عج) می گذرد تمام فقها و اندیشمندان اسلام چه شیعه و چه سنی در حوزه حدیث کار کرده اند و ضمن تقسیم بندی های لازم سعی کرده اند آن را کاربردی کنند اما مسئله ای که کمتر به آن پرداخته شده است، بحث "موضوع شناسی" احادیث است.

وی افزود: البته در ده سال اخیر مراکز مختلفی راه اندازی شده و فعالیتهای قابل توجهی داشته اند که امیدواریم در این بحث بیشتر فعال شوند.

احمدی تبادل نظر علمای شیعه و سنی در حوزه حدیث را موجب روشنگری دانست و گفت: در طول تاریخ تبادل نظر بین علمای شیعه و سنی در حوزه حدیث وجود داشته است یعنی علمای شیعه احادیث مورد استناد اهل سنت را که موافق اصول شیعه بوده، رد نکرده اند و حتی طلاب ما در طول تحصیل با چند منبع حدیثی اهل سنت آشنا می شوند.

وی در پایان علوم اسلامی به ویژه علم حدیث را به دریای پر گوهر و پایان ناپذیر توصیف کرد و افزود: هرقدر در این دریای پر گوهر حدیث کار شود، باز جای کار دارد و ترجمه ها با بیان های مختلف می توانند تأثیرات مطلوبی در جامعه داشته و اثرات منفی را نیز خنثی کنند.


نوشته شده در   يکشنبه 12 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode