ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 آذر 1389     |     کد : 13096

موزه خداآفرين ميزبان اشياي 6 هزار ساله كشف شده منطقه

دبير كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: اشياي يافت شده از كاوش‌هاي منطقه خداآفرين در شمال آذربايجان شرقي با توجه به اهميت و قدمت 6 هزار ساله در موزه‌اي در همين منطقه نگهداري مي‌شوند.

 دبير كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: اشياي يافت شده از كاوش‌هاي منطقه خداآفرين در شمال آذربايجان شرقي با توجه به اهميت و قدمت 6 هزار ساله در موزه‌اي در همين منطقه نگهداري مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، تراب محمدي ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: منطقه تاريخي خداآفرين به دليل موقعيت ممتازي كه داشته از هزاران سال قبل مسكن و مامن مردمان دنياي كهن بوده است و امروز كاوش‌هاي باستان‌شناسان نشان‌دهنده اين است كه از 4 هزار سال قبل از ميلاد مسيح، اقوامي در اين منطقه سكونت داشتند كه به فنون و هنرهاي مختلف نيز آراسته بودند.
وي، در ارتباط با آخرين دستاوردهاي كاوش در منطقه خداآفرين گفت: با توجه به احداث سد خداآفرين و قرار گرفتن اين منطقه تاريخي در زير درياچه سد، عمليات كاوش با سرعت و اضطرار زياد در منطقه در جريان است و گمانه‌زني‌ها منجر به اكتشافات مهمي درباره تاريخ و تمدن منطقه شده است.
دبير كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي كه در بازديد از مناطق در حال كاوش، آخرين دستاوردهاي باستان‌شناسان را بررسي مي‌كرد، اظهار داشت: فعاليت‌هاي سريع و گسترده‌اي در اين محوطه انجام شده و تاكنون 12 هيئت مجرب باستان‌شناسي از اساتيد دانشگاه‌هاي كشور در اين منطقه به فعاليت پرداخته‌اند.
محمدي تصريح كرد: يافته‌هاي به دست آمده در حفاري‌ها به ويژه مرحله اخير كاوش، اطلاعات خوبي در راستاي شناخت تاريخ منطقه دربرداشته است.
دبير كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي افزود: اشياي پيدا شده در اين منطقه براي موزه‌هاي كشور مهم است و نشان دهنده تاريخ حدود 6 هزار ساله منطقه است به همين دليل بررسي‌هاي لازم براي انتقال اين اشيا به موزه‌اي در منطقه خداآفرين و قرار گرفتن در معرض ديد عموم و پژوهشگران در حال انجام است.
محمدي با اشاره به اشياي يافت شده در اين مرحله از كاوش‌ها گفت: سفال‌هاي موسوم به سفال خاكستري كه مختص عصر آهن است به وفور در كاوش‌ها و در گورها يافت شده كه تاييدي ديگر بر تاريخ اين منطقه است، همچنين كشف هشت گور كه اجساد آنها به شكل جنيني دفن شده‌اند از ويژگي‌هاي مكشوفه در اين مرحله از كاوش‌هاست.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهار داشت: در گورهاي كشف شده، انواع زيورآلات فلزي، مفرغي، صدفي و سنگ‌هاي عقيق مختلف همچنين گيره و قلاب با شكل‌هاي تزئيناتي وجود داشتند كه اهميت مردمان ساكن در اين مناطق به زيبايي و آراستن خود حتي پس از مرگ و اعتقاد به زندگي پس از مرگ را خاطرنشان مي‌سازد.
محمدي، كشف لاك يك لاك‌پشت را كه پس از خارج كردن موجود زنده و كشيده شدن پوست روي آن به نوعي آلت موسيقي تبديل شده و داراي مضراب استخواني نيز بوده را نشانه آشنايي اين مردمان با انواعي از موسيقي و بهره‌گيري از آن در مراسمي احتمالا مذهبي و آييني دانست.
وي افزود: قبر يك حيوان كه در آن جمجمه حيوان ديگري نيز به همراه قطعاتي سفال و سنگ عقيق يافت شده نيز در نوع خود بي‌نظير بوده و در هيچ‌جاي كشور چنين قبري يافت نشده است.
دبير كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي تصريح كرد: كشف نمونه‌هايي از قلاب‌ ماهيگيري با توجه به مجاورت منطقه با رود ارس، چگونگي تهيه غذاي ساكنان اين منطقه در 4 هزار سال قبل از ميلاد مسيح را نشان مي‌دهد.
وي اضافه كرد: بخشي از اهميت اشياي يافت شده به اين دليل است كه نشان مي‌دهد علاوه بر زندگي كوچ‌نشيني، نوعي از زندگي ثابت و استقرار در شهرها نيز در اين منطقه در 4 هزار سال قبل از ميلاد مسيح در جريان بوده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در ادامه ابراز اميدواري كرد، با استمرار اين كاوش‌ها، بتوانيم به اطلاعات بيشتر و دقيق‌تري درباره زندگي پيشنيان دست يابيم و با هنر و فرهنگ آنها آشنا شويم.
محمدي ادامه داد: اشياي يافت شده در اين كاوش‌ها پس از مرمت و احياي لازم براي اشياي تاريخي در موزه منطقه خداآفرين به نمايش عمومي در مي‌آيند.



نوشته شده در   سه شنبه 30 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode