ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 آذر 1389     |     کد : 12965

10 موفقيت علمي برتر سال 2010

مجله علمي ساينس در واپسين روزهاي سال 2010 به معرفي و طبقه بندي 10 موفقيت علمي برتر اين سال پرداخت.

جام جم آنلاين: مجله علمي ساينس در واپسين روزهاي سال 2010 به معرفي و طبقه بندي 10 موفقيت علمي برتر اين سال پرداخت.
به گزارش مهر، مجله علمي ساينس همه ساله در ماه دسامبر به طبقه بندي 10 موفقيت علمي سال مي پردازد. امسال نيز بر طبق سنت ديرينه خود به معرفي بهترين هاي علم در سال 2010 پرداخت.

1- اولين ماشين کوانتومي: دانشمندان کاليفرنيا در سانتا باربارا اولين دستگاه کوانتومي را ايجاد کردند که از يک لايه نازک فلز که با چشم غيرمسلح نامرئي است تشکيل شده است. زماني که اين محققان ورقه فلزي را تا رسيدن به پايين ترين حالت انرژي ممکن سرد کردند توانستند اين ماشين را در حالت مکانيک کوانتوم حرکت دهند. اين دستگاه، درواقع اولين نمايش تجربي از اثرات کوانتومي در حرکت يک شيء ايجاد شده به دست انسان است.

آدريان چو، يکي از سردبيران مجله ساينس در اين خصوص توضيح داد:«در سطح مفهومي، نتايج اين تحقيق علمي بسيار چشمگير است چرا که اين اولين دستگاهي است که بر مبناي قوانين مکانيک کوانتوم عمل مي کند».

2- بيولوژي سنتزي: گروهي از محققان موفق شدند اولين ژنوم مصنوعي (سنتزي) را ايجاد و از آن براي تغيير هويت بک باکتري به روشي که بتواند انواع جديدي از پروتئني ها را توليد کند استفاده کردند. اين روش مي تواند براي توليد سوختهاي زيستي، داروها و ساير ترکيبات شيميايي کاربرد داشته باشد.

3- ژنوم انسان اوليه: تکنيک هاي جديد توالي نويسي موفق شدند توالي ژنوم انسان اوليه را از استخوان هاي سه انسان اوليه زن که بين 38 هزار تا 44 هزار سال قبل در کراوتي مي زيسته اند به دست آورند. اين متد جديد به دانشمندان اجازه مي دهد که اولين مقايسات مستقيم را ميان ژنوم انسان مدرن و ژنوم انسانهاي اوليه انجام دهند.

4- پيشگيري از HIV: محققان موفق شدند نوعي ژل پيشگيري ازHIV را ايجاد کنند. اين ژل محتوي "تونوفوير"، يک داروي ضد ايدز است که مي تواند به ميزان 39 درصد خطر ابتلا به اين ويروس را در زنان و به ميزان 8/43 درصد در مردان کاهش دهد.

5- توالي نويسي اگسوم ها / ژن هاي بيماري هاي نادر: اگسوم ها بخش هايي از ژنوم هستند. با توالي نويسي اگسوم هاي يک ژنوم، گروهي از دانشمندان کشف کردند که برخي از بيماريهاي نادر ژنتيکي تنها با يک ژن ارتباط دارند اما مطالعه آنها با متدهاي رايج بررسيهاي بيماريها يعني بررسي ژنوم والدين بسيار دشوار است.

6- شبيه سازي هاي مولکولي ديناميک: شبيه سازي چرخش پروتئين ها به مدت دهها سال به دليل پيچيدگي فرايند ترکيب، مسئله اي غامض بود. اکنون گروهي از محققان با کمک يکي از پرقدرت ترين ابررايانه هاي دنيا موفق شدند حرکات چرخشي پروتئينها را بازسازي کنند.

7- شبيه ساز کوانتومي: محققان متدي را براي ايجاد شبيه سازهاي کوانتومي ارائه کردند. با استفاده از اين متد جديد مي توان به مسائل پيچيده فيزيک نظري پاسخ داد.

8- ژنوميک نسل آينده: دانشمندان در پروژه اي با عنوان «1000 ژنوم» ، تکنيک هاي توالي نويسي سريعتر و ارزانتري را براي انجام مطالعات وسيعتر ارائه کرده اند. پروژه هزار ژنوم تاکنون بسياري از تغييرات ژنتيکي را شناسايي کرده است. اين پروژه مي تواند اطلاعات مهمي درباره بيماري هاي مختلف ژنتيکي در اختيار دانشمندان قرار دهد.

9- برنامه نويسي دوباره RNA: برنامه نويسي دوباره سلول ها ، يک تکنيک استاندارد در بررسي توسعه سلولي و بيماريها است. با استفاده از اين تکنيک مي توان چرخه حيات سلول را به عقب بازگرداند و سلول هاي بنيادي به دست آورد. در سال 2010 گروهي از دانشمندان متد جديدي را يافتند که با استفاده از RNA سنتزي مي توان سلول ها را دوباره برنامه نويسي کرد. مقايسه اين متد جديد با متدهاي قبلي نشان مي دهد که اين تکنيک جديد سريعتر و 100 برابر موثرتر و ايمن تر از روشهاي پيشين است.

10- بازگشت موش صحرايي: موشها پر استفاده ترين حيوانات آزمايشگاهي هستند اما در بسياري از تحقيقات، موش هاي صحرايي مي توانند بسيار مفيدتر و موثر از موش ها باشند ، چراکه موش هاي صحرايي از نظر فيزيولوژيکي شباهت هاي بيشتري به انسان دارند. اين درحالي است که متدي که براي خاموش کردن ژن ها در موش ها استفاده مي شود در موش هاي صحرايي کاربرد ندارد. در تحقيقاتي که امسال انجام شد دانشمندان ، «متدي» را يافتند که مي تواند به محققان کمک کند که از موش هاي صحرايي در تحقيقات آزمايشگاهي استفاده کنند.






نوشته شده در   يکشنبه 28 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode