ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 آذر 1389     |     کد : 12953

یکشنبه 28 آذر 13 محرم 19 دسامبر

درگذشت «مرحوم آيت الله ملا عبدالله شوشتري» در سال1021هجري قمري ...

درگذشت «مرحوم آيت الله ملا عبدالله شوشتري» در سال1021هجري قمري
«مرحوم آيت الله ملا عبدالله شوشتري» از عالمان شيعه و شاگرد مقدس اردبيلي در سال1021 هجري قمري درگذشت. مرحوم شوشتري همزمان با انتقال حوزه علميه قزوين به اصفهان از نجف به ايران بازگشت و ازمدرسان برجسته اصفهان شد. ايشان دردوره اقامت خود در اصفهان به بناي مدرسه ملا عبدالله و مدرسه شيخ لطف الله درميدان نقش جهان همت كرد و اين آثارزيبا را ازخود به يادگارگذاشت. گفتني است كه مرحوم شوشتري درمدت اقامت خود در مشهد مقدس براي تعميرحرم مطهرامام رضا(ع) و برخي مساجد و مدارس تلاش بسيار كرد. پيكرايشان دركنارمزارشهيدان كربلا به خاك سپرده شده است.

شهادت عزالدين قسام

در سال 1261 ه.ش 1882 ميلادي درکشور سوريه پا به عرصه هستي نهاد او در سايه زحمات خانواده به آموختن علم پرداخت و از دانشگاه الازهر مصر در رشته علوم ديني فارغ‌التحصيل شد سپس به زادگاهش بازگشت در اين زمان فرانسه سعي در استثمار سوريه داشت به همين علت شيخ عزالدين به مبارزه با آنان پرداخت و فرماندهي گروهان از جوانان را بر عهده گرفت فرانسه در سال 1297 توانست سوريه را تصرف نمايد و شيخ را به اعدام محکوم کرد چنيد بعد قسام به فلسطين مهاجرت کرد و جنبش مقاومت را بنيان نهاد سخنراني‌هاي او باعث شد جوانان بسياري به ياري او بشتابند او همچنين با تدريس علوم ديني مردم را نسبت به احکام اسلام آگاه نمود. شبها نيز در شهر حيفا به کارگران فلسطيني خواندن و نوشتن را آموزش مي‌داد. در سال 1304 رهبري جمعيت مسلمان را پذيرفت و بعداز سالها مبارزه در حاليکه به ياري مسلمين توانست اسلحه و مهمات نظامي تهيه کند در نزديکي شهر جنين در منطقه يعبد هنگام مبارزه با نيروهاي انگليسي در تاريخ 2 8/8/13 14 با فرياد « اين جهاد است يا پيروزي يا شهادت »به جمع شاهدان روز محشر پيوست.

آغاز قیام مردم اسپانيا عليه سلطنت فليپ پنجم در سال1706ميلادي
مردم اسپانيا قيام بزرگ خود را عليه سلطنت فليپ پنجم در سال1706ميلادي آغازكردند. هدف ازاين قيام عزل فليپ ازمقام سلطنت اسپانيا بود. اين قيام ابتدا به خروج فيليپ ازمادريد منجر شد اما بعد از چند روز فيليپ پنجم بارديگر به مادريد بازگشت و قيام كنندگان را به شدت سركوب و پس از آن شماري ازرهبران قيام مردم را اعلام كرد.

ضمیمه شدن کشور سيرالئون به انگلستان در سال1787ميلادي
سيرالئون ازكشورهاي اِفريقاي غربي در سال1787ميلادي ضميمه انگلستان شد. اين سرزمين پس از330سال كه ازتاريخ اكتشاف آن مي‎گذشت جزء متصرفات انگلستان شد. سيرالئون را داسينترو كاشف پرتغالي كشف كرد و پس از آغاز سلطه استعماري انگليس تا سال1961 ميلادي دراسارت اين كشور ماند. سرانجام درسال1961ميلادي سيرالئون به استقلال رسيد و حكومت فرمانداري كل درآن برقرارشد. سيرالئون تا قرن هجدهم ميلادي ازمهمترين نقاط صادركننده برده درقاره اِفريقا بود و مردم اين كشور بدست اروپايي‎ها به بردگي درمي‎آمدند.

استقلال كشور ايرلند در سال1921ميلادي
كشور ايرلند از متصرفات انگلستان در سال1921ميلادي استقلال يافت. ايرلند مدت هفت قرن مستعمره بريتانيا بود اما مردم ايرلند هميشه با حكومت انگليسي‎ها مخالفت و مبارزه مي‎كردند. عاقبت درسال1921ميلادي به موجب پيمان منعقد شده درلندن، بجزشش ايالت ايرلند كه ايرلند شمالي خوانده شدند؛ ديگر بخشهاي ايرلند بصورت دومينيون بريتانيا درآمد و با نام دولت آزاد ايرلند اعلام موجوديت كرد. درسال1949ميلادي براساس قانون اساسي ايرلند اين كشور بطوررسمي جمهوري ايرلند نام گرفت و ازسال1966ميلادي روابط اقتصادي خود را با بريتانيا گسترش داد.


نوشته شده در   يکشنبه 28 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode