آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403

تاریخ : چهارشنبه 24 آذر 1389     |     کد : 12846

کشف سياره اي با اتمسفر غني ازکربن

جام جم آنلاين: گروهي از سياره شناسان «ام. آي. تي» يک سياره خارج از منظومه شمسي را کشف کردند که اولين سياره اي است که اتمسفري غني از کربن دارد.
به گزارش مهر، اين سياره غول پيکر عجيب که WASP-12b نام دارد جرمي حدود 1.4 برابر جرم سياره مشتري داشته و در فاصله حدود هزار و 200 سال نوري از زمين فاصله دارد.

WASP-12b اولين سياره خارج از منظومه شمسي است که اتمسفر غني از کربن دارد. نتايج اين بررسي ها نشان مي دهد سيارات خاکي که اتمسفري غني از کربن دارند احتمالا سطحي پوشيده از الماس و گرافيت هستند.

اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند:«در بيشتر سيارات اکسيژن به ميزان فراواني يافت مي شود. اين اکسيژن اجازه مي‌دهد که در سطح سيارات خاکي سنگ هايي چون کوارتز و گازهايي مثل دي اکسيد کربن حضور داشته باشند. زماني که ميزان کربن بيشتر از اکسيژن شود سنگهايي مثل الماس و گرافيت ايجاد مي شوند که از کربن خالص تشکيل شده اند و گازهايي چون متان بيشترند».

اين محققان از تلسکوپ فضايي اسپيتزر براي اندازه گيري نور سياره WASP-12b زماني که از پشت ستاره خود عبور مي‌کرد استفاده کردند.

نتايج اين تحقيقات منجر به کشف ترکيبات شيميايي اتمسفر اين سياره شد. اين دانشمندان پس از اين مطالعات دريافتند که اتمسفر WASP-12b پوشيده از گاز متان است.

اين در حالي است که تنها در روي زمين مي توان متان را رديابي کرد. چرا که به طور کلي اين گاز نمي تواند در دماي بسيار بالايي که اين سياره دارد وجود داشته باشد و به همين علت سياره شناسان «ام. آي. تي» پس از کشف متان در اتمسفر اين سياره بسيار شگفت زده شدند.

به گفته اين دانشمندان هر چند کربن عنصر کليدي براي ايجاد حيات است اما WASP-12b به اندازه کافي براي پذيرايي از اشکال مختلف حيات سرد نيست.

اين سياره به حدي به ستاره خود نزديک است که يکسال آن تنها در مدت 26 ساعت طي مي شود. دماي طول روز در اين سياره به حدود 2 هزار و 500 درجه سانتيگراد مي رسد و بنابراين دومين سياره گرمي است که تا کنون اندازه گيري شده است.

WASP-12b همچنين دومين سياره بسيار بزرگ تاکنون شناخته شده است. به طوريکه اين سياره بيش از 80 درصد بزرگتر از مشتري است.

سال گذشته يک کنسرسيوم انگليسي به نام «جستجوي وايد انگل براي سيارات» اين سياره را کشف کردند.

نوشته شده در   چهارشنبه 24 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال