ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1389     |     کد : 12792

بانگ «شاه حسين» در موزه محرم تبريز طنين‌انداز مي‌شود

موزه محرم تبريز به عنوان موزه تخصصي در خصوص مراسم و وسايل مرتبط با مراسم عزاداري ماه محرم، همه روزه ميزبان عاشقان اهل ‌بيت (ع) بوده و بانگ «شاه حسين» در آن طنين‌انداز مي‌شود.

موزه محرم تبريز به عنوان موزه تخصصي در خصوص مراسم و وسايل مرتبط با مراسم عزاداري ماه محرم، همه روزه ميزبان عاشقان اهل ‌بيت (ع) بوده و بانگ «شاه حسين» در آن طنين‌انداز مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، تراب محمدي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در بازديد از موزه محرم گفت: پس از بازيابي مجدد هويت و ماهيت اصلي بناي موزه محرم، مراسم عزاداري در اين مكان تاريخي برگزار مي‌شود.
وي اظهار داشت: برگزاري مراسم تعزيه در محل خانه مرحوم دكتر صحتي كه اكنون به موزه محرم تبديل شده سابقه‌اي در حدود يك قرن دارد و در سال‌هاي اخير به دليل وضعيت فيزيكي اين بنا برگزاري مراسم با تعلل روبه‌رو شده بود كه به لطف خدا و توجه ائمه اطهار (ع) اين مراسم در روزهاي محرم امسال نيز مانند سال قبل دوباره برپا شده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تصريح كرد: حسينيه اين بنا كه به عنوان موزه محرم با ادوات و آلات مراسم محرم در نقاط مختلف استان تجهيز شده، از امسال باز هم ميزبان عاشقان حسيني خواهد بود تا ضمن بهره‌مندي از سخنراني روحانيون و وعاظ، به تلاوت قرآن و روضه‌خواني نيز گوش دل بسپارند.
محمدي با اشاره به پيشينه اين بنا در برگزاري مراسم ماه محرم گفت: تمام بنا در گذشته به عنوان حسينيه استفاده مي‌شد و دسته‌هاي بزرگ و مشهور عزاداري، سينه‌زني و زنجيرزني مانند كوچه‌باغ، خيابان، راسته كوچه و بازار تبريز صبح زود و آخر شب براي برگزاري مراسم به اين مكان مي‌آمدند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در ادامه از عموم علاقمندان دعوت كرد با حضور در مراسمي كه هر روزه در محل موزه محرم برپاست، با شكل اصيل و سنتي مراسم عزاداري در آذربايجان بيش از پيش آشنا شوند.
گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در خاتمه مي‌افزايد، خانه صحتي با نماي آجري پركار يكي از زيباترين خانه‌هاي قديمي تبريز محسوب مي‌شود كه از سوي خانواده مرحوم دكتر صحتي براي ايجاد موزه محرم در اختيار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار گرفته است.
اين خانه 409 متر مربع مساحت دارد و در سه طبقه احداث شده است و در زمان حيات مرحوم دكتر ابوالقاسم صحتي و اوايل دوره پهلوي در ماه محرم به عنوان حسينيه مورد استفاده هيئت عزاداري محله راسته كوچه قرار مي‌گرفت.
اين خانه در 1378 تحت شماره 2336 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و متعاقب آن عمليات مرمت و استحكام بخشي بنا به اجرا درآمده و پس از تجهيز به عنوان موزه مردم‌شناسي محرم مورد استفاده قرار گرفته است.



نوشته شده در   سه شنبه 23 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode