ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 آذر 1389     |     کد : 12752

تميز كردن بيماران بستري توسط ربات

رباتي است كه در انستيتوي تكنولوژي جورجيا در ايالات متحده ساخته شده و پيش‌بيني مي‌شود ...

جم آنلاين: Cody رباتي است كه در انستيتوي تكنولوژي جورجيا در ايالات متحده ساخته شده و پيش‌بيني مي‌شود كه اين ربات براي اولين بار بتواند بازوها و پاهاي يك فرد زنده را با حركاتي مالشي پاك كند.اين ابداع مي‌تواند در آينده منجر به توليد ربات‌هايي شود كه بتوانند به صورت مستقل يك فرد بيمار روي تخت را تميز كنند.
اين ربات به وسيله تيمي از محققان به سرپرستي دكتر چارلز كمپ، مسوول آزمايشگاه مراقبت‌هاي بهداشتي رباتيك طراحي شده است.

Cody داراي بازوهايي مطيع و تحت اختيار است كه به انتهاي يكي از آنها دستكش مخصوص استحمام متصل است. نواحي موردنظر پوست بيمار به وسيله‌ يك دوربين و هدف‌ياب (مسافت‌ياب)‌ ليزري انتخاب شده و سپس ربات به وسيله صابون و دستكش مخصوص در دستش و حركات مالشي بسيار ملايم و نرم آنجا را تميز مي‌كند.

مفاصل ربات به گونه‌اي طراحي شده كه جلوي هرگونه فشارهاي غيرمترقبه يا ضربات سهوي را گرفته و اثر آن را كاهش مي‌دهد.

ربات به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده كه هرگز فشارهايي كه موجب صدمه زدن يا آسيب ديدن بيمار و درد آمدن بدن او مي‌شود را به كار نمي‌برد.

علاوه بر تمامي اين ملاحظات، ربات داراي يك دكمه توقف (3Top)‌ است كه در موقع لزوم حركت ربات را به طور كامل متوقف مي‌كند.

در اين تجربه تماس اوليه توسط ربات برقرار مي‌شود و با تجارب قبلي ارتباط انسان - ربات كه پيش از اين انجام شد و در آن انسان آغازگر ارتباط بود، فرق مي‌كند.

اثرات رواني داشتن يك ربات خودكار روي بيماران كه نظافت بيمار را انجام مي‌دهد هنوز مشخص نشده است، اما دكتر چي‌هونگ يكي از دانشجويان دكتري و عضوي از تيم محققان كه مسوول ارزيابي نتايج حاصل از عملكرد ربات است، مي‌گويد: «ابتدا كه به جاي بيمار كار با اين ربات را تجربه كردم كمي هيجان‌زده و عصبي بودم، اما پس از مدتي كه اعتماد من به ربات رفته رفته افزايش يافت حالت عصبي و هيجاني من كمتر و كمتر شد. هيچ گونه احساس ناراحتي و نارضايتي نداشته و ديگر ترسي در خود احساس نمي‌كردم.»

محققان معتقدند داشتن رباتي براي بيماران ناتوان كه مراقبت‌هاي بهداشتي مانند تميز كردن دست و پاي آنها روي تخت را انجام مي‌دهد باعث مي‌شود حس استقلال و حريم شخصي بيماران بيش از پيش افزايش يابد و كيفيت زندگي‌شان را بهبود بخشد.

پرستاراني هستند كه از تميز كردن دست و پاي بيماران خجالت‌زده شده و باعث مي‌شوند بيمار احساس ناخوشايندي داشته باشد، اين ربات مي‌تواند كمك‌حال اين گونه پرستاران نيز باشد. Cody در آخرين كنفرانس بين‌المللي سيستم‌ها و ربات‌هاي هوشمند (2010 IEEE)‌ در تايوان معرفي شد.

Physorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادی


نوشته شده در   دوشنبه 22 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode