ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آذر 1389     |     کد : 12249

6 عنصر مهم در جذب كاربران وب

ز آغاز تاريخ، برخي از ميل بشر براي بهره‌مندي هر چه بيشتر از نعمات، سوءاستفاده مي‌كردند تا بتوانند به اهداف خود برسند. فهم اين كه چه مساله‌اي سبب مي‌شود افراد از محيط خود لذت ببرند، در درك عواملي كه آنها را به انجام عكس‌العمل مرتبط با آن مي‌كند، مهم است. وب، سوءاستفاده از اين تمايلات را براي علاقه‌مند كردن كاربر به سرويس‌ها يا محصولات ساده‌تر كرده است. در واقع به شيوه اي سالم اما هدفمند، كاربر را به سوي وب‌سايت مي‌كشاند.


از آغاز تاريخ، برخي از ميل بشر براي بهره‌مندي هر چه بيشتر از نعمات، سوءاستفاده مي‌كردند تا بتوانند به اهداف خود برسند. فهم اين كه چه مساله‌اي سبب مي‌شود افراد از محيط خود لذت ببرند، در درك عواملي كه آنها را به انجام عكس‌العمل مرتبط با آن مي‌كند، مهم است. وب، سوءاستفاده از اين تمايلات را براي علاقه‌مند كردن كاربر به سرويس‌ها يا محصولات ساده‌تر كرده است. در واقع به شيوه اي سالم اما هدفمند، كاربر را به سوي وب‌سايت مي‌كشاند.

1 ـ غرور و فخر فروشي

حس غرور و فخر فروشي، به بالاتر دانستن خود نسبت به ديگران تعبير مي‌شود. حتما بايد در دوران مدرسه كسي را به ياد داشته باشيد كه به ظاهر خود يا يكي از قابليت‌هايش مي‌باليد و اين يعني غرور. در دنياي وب اين كار به شما كمك مي‌كند تا محصولاتتان را بفروشيد! هر بازديدكننده‌اي از يك سايت دوست دارد به سرويس موفقي دست پيدا كند كه بقيه آرزوي آن را داشته باشند. مردم به دستاوردها و وب‌سايت‌هايي كه آنها را بالاتر نشان دهند، افتخار مي‌كنند.

كاري كنيد كه مشتريان شما خودنمايي كنند. مردم مي‌خواهند از ابزاري استفاده كنند كه برندهاي بزرگ استفاده مي‌كنند. سايت SEOmoz بخوبي توانسته لوگوي شركت‌هايي را كه براي ابزار آنها پول پرداخته‌اند، همراه يك فراخواني انجام عمليات ساده در صفحه اول قرار دهد تا شما را قانع كند كه مي‌توانيد به موفقيتي دست پيدا كنيد كه برندهاي برتر به آن رسيده‌اند.

كاربران برتر را جلوي چشم قرار دهيد. مردم مي‌خواهند بهترين به نظر برسند و اين را به رخ دوستان خود كشيده و دستاوردهاي مهم خود را به ديگران نشان بدهند. سايت Dribble بهترين طراحي‌ها را در صفحه اول خود قرار مي‌دهد. اين مساله افراد ديگر را به استفاده بيشتر از آنها ترغيب مي‌كند. كمي‌ غرور در سايت شما ممكن است تعداد بيشتري از مشتريان را براي استفاده از سرويس‌هايتان به سايت بياورد.

2 ـ‌ زياده‌روي

بيشتر مردم شكم‌پرستي را فقط در خوردن زياد مي‌دانند، ولي بهترين تعريف براي اين مساله استفاده بيش از حد از چيزي است كه از آن به بعد نامناسب شود و به معناي ميل بيش از اندازه داشتن است. در وب، شركت‌ها از اين خصيصه استفاده مي‌كنند تا كاربر فريفته شود و در سايت ثبت‌نام كند و از پشتيباني بي‌پايان كالاها بهره‌مند شود.

تا به حال چند بار عبارت «نامحدود» را به عنوان يك محرك براي خريد يك ابزار يا سرويس ديده‌ايد؟ زياده‌خواهي بدون محدوديت قابليت‌ها در ازاي مبلغ كم، افراد را به اين سمت هدايت مي‌كند كه براي يك محصول يا سرويس در سايت ثبت‌نام كنند. اگر مي‌خواهيد توجه كاربر را جذب كنيد، يك پيشنهاد ارزشمند بدهيد و منابع بي‌پاياني را براي مشتريان براي استفاده يا جمع كردن، تهيه كنيد.

3 ـ‌ تنبلي

برخي از ما تنبل هستيم! اگر مجبور نباشيم كاري را انجام دهيم، اصلا سمت آن كار نمي‌رويم. در دنياي وب اين يعني ساده‌تر و راحت‌تر كردن كارها براي مشتريان بالقوه. محصولات و سرويس‌هايي كه «تمام كارهاي سخت را براي شما انجام مي‌دهند» مشتري جذب مي‌كنند، مانند پست يك بلاگ از هر جايي و به سادگي.

4 ـ حسادت

حسادت يعني بخواهيد چيزي داشته باشيد كه ديگران بهترش را دارند. همه ما به كساني كه به موقعيت و ثروتي كه خواهان آن هستيم رسيده‌اند، حسادت مي‌ورزيم و براي رسيدن به آن هر كاري مي‌كنيم. در وب اين مساله را در حسادت براي جايزه‌ها، دنباله روها، دوستان و دعوتنامه‌هاي خصوصي مي‌بينيم.

به افراد چيزي بدهيد كه حسادت بقيه را تحريك كند و خواهيد ديد كاربران بيشتري به سمت سرويس يا محصولات شما مي‌آيند.

4 ـ‌ تحريك بصري

بسياري در وب به خريد چيزهاي جذاب و پرزرق‌و‌‌برق ميل دارند كه در حالت عادي نمي‌توانند داشته باشند. وب‌سايت‌ها از عكس‌هاي بزرگ، برجسته و چرخشي استفاده مي‌كنند تا ما را براي خريد آن وسيله تحريك كنند. اين قابليت را فراهم كنيد كه محصول را ببينند و با آن كار كنند.

در طراحي وب، ميل به خريد معمولا به وسيله عكسبرداري حرفه‌اي از محصولات كه زرق و برق، جذابيت و منحصر به‌فرد بودن آن را نمايش مي‌دهد، تحريك مي‌شود. سايت رولكس يك مثال از اين مساله است. گالري متحرك سايت، مشتريان را تشويق به گشتن در سايتي مي‌كند كه نه تنها نمايش‌دهنده محصولات رولكس بلكه نمايشگاهي از تصاوير شركت، شيوه، فلسفه و برند است. رولكس داستاني درباره كيفيت، دقت و زيبايي‌شناسي محصولاتش مي‌گويد.

5 ـ حرص

حرص يعني بيشتر خواستن مقام، قدرت و ثروت؛ ميل به داشتن بيشتر از آن چيزي كه احتياج داريم يا لايق آن هستيم. در وب اين گناه به صورت تمايل براي تاثيرگذاري بيشتر بر دنباله‌روها و قدرت ديده مي‌شود.

توييتر يك مثال قوي از وب‌سايتي است كه همه ما تمايل داريم دنباله روهاي بيشتري داشته باشيم. هرچه دنباله‌روهاي بيشتري داشته باشيم، تاثيرگذاري بيشتري روي افراد خواهيم داشت. ما تشنه به دست آوردن نفوذ و قدرت بيشتر هستيم و از سرويس‌ها استفاده مي‌كنيم تا به اهداف خود برسيم.

6 ـ خشم

خشم به عنوان احساسات كنترل نشده، غضب و نفرت تعبير شده است. در وب اين كار توسط شركت‌هايي انجام مي‌شود كه حول محصولات يا سرويس‌هايشان شايعه‌سازي مي‌كنند. آمازون يك مثال عالي در استفاده از خشم براي توليد مشاجره، بحث و جلب توجه بيشتر براي محصول است.

منبع: smashingmagazine

محمدحسين كردوني


نوشته شده در   چهارشنبه 10 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode