ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 آذر 1389     |     کد : 12078

جايگزين ليزر پيدا شد

گروهي از فيزيکدانان آلماني نوعي «فوق فوتون» را ايجاد کردند که مي تواند همانند يک نور ليزر رفتار کند و در آينده جايگزين ليزر شود.

گروهي از فيزيکدانان آلماني نوعي «فوق فوتون» را ايجاد کردند که مي تواند همانند يک نور ليزر رفتار کند و در آينده جايگزين ليزر شود.
به گزارش مهر، هم چگال باز- انيشتين (Bose-Einstein) حالتي از ماده است که با حمل ذراتي چون «بوزون ها» در دماي بسيار پايين به دست مي آيند. در اين شرايط، اکثر اين ذرات در يک لايه با حداقل انرژي (حداقل نيروي جنبشي) قرار مي گيرند و همانند يک موج حرکت مي کنند.

در گذشته هم چگال هاي اتم ها براي مثال اتم هاي هيدروژن و روبيديم در دماي نزديک به صفر مطلق (حدود 273 درجه سانتيگراد زير صفر) به دست آمده بود اما تنها از نظر تئوري، با نور نيز امکان ايجاد يک هم چگال وجود داشت.

اکنون دانشمندان دانشگاه «بن» موفق شدند نوعي «فوق فوتون» را ايجاد کنند که در حقيقت يک «هم چگال فوتونيک باز - انيشتين» است که مي تواند همانند يک نور ليزر مورد استفاده قرار گيرد.

اين منبع نوري جديد مي تواند در ايجاد مدارات الکترونيکي در مقياس بسيار کوچک کاربرد داشته باشد و ساخت تراشه ها و رايانه هاي بسيار سريع را امکانپذير کند.

در ايجاد اين فوق فوتون ، اين دانشمندان نور را «سرد» کردند. براي توضيح بهتر اينکه چگونه مي توان نور را «سرد» کرد يک مثال ذکر مي شود: با گرم کردن يک تکه آهن، رنگ آهن در ابتدا به رنگ قرمز و بعد به رنگ زرد در مي آيد اما زماني که سرد مي شود تغيير رنگ از زرد به قرمز است و بعد نور مادون قرمز تابش مي کند که براي چشم انسان نامرئي است.

به علاوه، يک جسم سرد مقدار بسيار کمي فوتون تابش مي کند. اين بدان معني است که بسته بندي کردن اين فوتونها در يک هم چگال بسيار دشوار است.

اين محققان به منظور حل اين مشکل، يک دسته پرتو نور را بين دو آينه با قدرت انعکاس بالا گسيل کردند. بين اين دو آينه يک رنگدانه شناور را در يک مايع قرار دادند. به اين ترتيب فوتون هاي پرتو نور جذب مولکول هاي رنگدانه شدند و نور را برپايه دماي آنها دوباره تابش کردند. به اين ترتيب نور سرد شد. همچنين اين فيزيکدانان موفق شدند اين تعداد کم فوتون توليد شده را ميان دو آينه به دام انداخته و در يک نقطه متمرکز کنند.

حاصل اين کار يک هم چگال نور شد. اين چشمه نور کاملا جديد ظاهري شبيه به ليزر دارد.


نوشته شده در   دوشنبه 8 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode