ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آذر 1389     |     کد : 12008

پاپ شرایط خود را برای استعفا مطرح کرد

پاپ بندیکت شانزدهم رهبر 83 ساله کاتولیکهای جهان درنهایت شگفتی بسیاری از ناظران و تحلیلگران احتمال مسئله ای را بیان کرده که مقامات کلیسای کاتولیک نمی خواهند درباره آن صحبت کنند چرا که مطرح شدن این مسئله می تواند به شکل گیری یک مشکل نظری در کلیسای کاتولیک بینجامد.

پاپ بندیکت شانزدهم رهبر 83 ساله کاتولیکهای جهان درنهایت شگفتی بسیاری از ناظران و تحلیلگران احتمال مسئله ای را بیان کرده که مقامات کلیسای کاتولیک نمی خواهند درباره آن صحبت کنند چرا که مطرح شدن این مسئله می تواند به شکل گیری یک مشکل نظری در کلیسای کاتولیک بینجامد.
بندیکت شانزدهم در کتابی که اخیرا منتشر شده اعلام کرد که اگر از نظر جسمانی و حتی معنوی نتواند کلیسا را هدایت کند، در کناره‌گیری تعلل نمی‌کند تا به نخستین پاپی تبدیل شود که در 700 سال گذشته استعفا می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پاپ بندیکت شانزدهم رهبر 83 ساله کاتولیکهای جهان درنهایت شگفتی بسیاری از ناظران و تحلیلگران احتمال مسئله ای را بیان کرده که مقامات کلیسای کاتولیک نمی خواهند درباره آن صحبت کنند چرا که مطرح شدن این مسئله می تواند به شکل گیری یک مشکل نظری در کلیسای کاتولیک بینجامد.

کتاب " نورجهان: پاپ، کلیسا و نشانه زمان" که تا کنون بدلیل اظهارات پاپ برای جلوگیری از ایدز به تیتر بسیاری از رسانه ها تبدیل شده، مصاحبه با یک خبرنگار کاتولیک آلمانی به نام پیتر سیوالد است که دربرگیرنده اندیشه های شخصی پاپ درباره سلامتی، امور روزمره زندگی و آینده خود است.

پاپ گفته است: اگر پاپی به وضوح تشخیص دهد که نمی تواند از نظر جسمانی، روانی و معنوی امور را اداره کند از این حق برخوردار است که تحت برخی شرایط استعفا کند که این امر برای وی یک تعهد محسوب می شود.

آخرین پاپی که با میل خود استعفا کرد پاپ سلستین پنجم در سال 1294 بود که پس از پنج ماه استعفا کرد. گریگوری دوازدهم نیز در سال 1415 برای خاتمه به مناقشه رقیب پاپی استعفا کرد تا تنها یک پاپ حکومت کند.

اوایل امسال، زمانی که واتیکان بشدت برای رسواییهای اخلاقی کشیشان کاتولیک و سوء استفاده آنها از کودکان دچار بحران شده بود بسیاری خواستار کناره گیری بندیکت شانزدهم شدند اما وی در این کتاب اعلام کرده است که در زمان بحران کناره گیری نمی کند.

به نظر می رسد رهبر کاتولیکها از نظر سلامت جسمانی در وضعیت خوبی باشد اما در این کتاب اذعان کرده است که احساس می کند که نیروهایش تحلیل می روند.

در قوانین کلیسایی یک قانون برای استعفای پاپ وجود دارد اما تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته است. در این قانون آمده است که پاپ می تواند استعفا کند اما باید براساس انتخاب آزاد خود این تصمیم را اتخاذ کند و نیازی نیست کسی آن را بپذیرد. اما پیشرفتهای علم پزشکی مدرن که برای مثال می تواند احتمال طول عمر زندگی پاپی را که دچار بیماری آلزایمر است یا دچار سکته شده را افزایش دهد تصمیم گیری را دشوارتر می کند.

پاپهای پیشین نیز استعفا را بررسی کرده اند اما این خبر پس از درگذشت آنها اعلام شد و اعلام این مسئله از سوی بندیکت شانزدهم چندان هم مسئله تعجب آوری نیست. پاپ فقید ژان پل دوم که در سالهای آخر زندگی خود در شرایط جسمانی ناگواری قرار داشت نیز استعفا را بررسی کرد اما به یک دکتر گفته بود که در کلیسا جایی برای یک پاپ بازنشسته نیست.


نوشته شده در   شنبه 6 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode