ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آذر 1389     |     کد : 11860

كاهش 908 كيلومتر مربعي از آب درياچه اروميه

مدير عامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي گفت: كاهش ميزان بارش و بروز خشكسالي‌هاي متوالي در استان، باعث كاهش حدود 908 كيلومتر مربع از آب درياچه اروميه شده كه بخش اعظم آن در استان ما قرار دارد.

 مدير عامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي گفت: كاهش ميزان بارش و بروز خشكسالي‌هاي متوالي در استان، باعث كاهش حدود 908 كيلومتر مربع از آب درياچه اروميه شده كه بخش اعظم آن در استان ما قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي، ارسلان هاشمي در همايش آشنايي با مباحث علمي و فني بارورسازي ابرها، تعديل آب و هوا، انتقال زماني بارش ها،كاهش شدت خشكسالي، افزايش بارش و استحصال آب را از جمله اصلي‌ترين فوايد طرح باروري ابرها برشمرد.
وي با اشاره به اين كه افت آب‌هاي زيرزميني باعث كاهش منابع آب در استان شده است، اظهار داشت: براي رهايي از اين بحران بايد به دنبال روش‌هاي نوين براي مبارزه با اين بحران باشيم كه بارورسازي ابرها از مهم‌ترين اين راهكارهاست.
هاشمي افزود: با توجه به اينكه آذربايجان شرقي در سه حوضه آبريز ارس، قزل اوزن، و درياچه اروميه واقع شده است كاهش ميزان بارش و بروز خشكسالي‌هاي متوالي در استان، باعث كاهش حدود 908 كيلومتر مربع از آب درياچه اروميه شده كه بخش اعظم آن در استان ما قرار دارد.
وي ادامه داد: افزايش دما در سال‌هاي اخير موجب بروز خشكسالي در استان شده كه اين امر سبب كاهش ذخاير برفي و كاهش منابع آبي تجديدپذير در استان شده كه طرح باروري ابرها در صورت موفقيت مي‌تواند موثرترين راه براي استحصال آب باشد.

* سهم سازه‌هاي آبي از خشك شدن درياچه اروميه ناچيز است
محمد اشرف‌نيا معاون عمراني استانداري آذربايجان شرقي نيز در اين همايش گفت: با اعمال مديريت مصرف آب،استفاده از امكانات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، استفاده علوم از استحصال آب و استفاده از روش‌هاي علمي براي افزايش بارش‌ها مي‌توان تا حد امكان از كاهش آب جلوگيري كرد.
وي با اشاره به برخي اظهارات اثبات نشده مبني بر اين كه ساختن سدها موجب خشك شدن درياچه اروميه شده است، گفت: سهم سازه‌هاي آبي از خشك شدن درياچه اروميه ناچيز است.
اشرف‌نيا با پيش‌بيني بحران آب در آينده، ارائه اعتبار به اين بخش و تلاش براي پيشگيري از خشك شدن درياچه اروميه را خواستار شد.
محمد جواديان‌زاده رئيس مركز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها نيز افزايش و كاهش بارش ،جلوگيري از بارش تگرگ و پراكندگي مه در فرودگاه‌ها و اتوبان را از قابليت‌هاي علم بارورسازي ابرها عنوان كرد و افزود: اين طرح موثرترين راه براي دسترسي به آب سالم است.
وي با اشاره به اهميت آب در كشاورزي و صنعت گفت: به دليل نياز رو به رشد جوامع به آب و محدوديت منابع آبي در دسترس باروري ابرها در دستور كار برنامه‌ريزان منابع آبي قرار گرفته است و اين عمل موجب افزايش ميزان بارش و كاهش خشكسالي مي‌شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode