ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 شهريور 1387     |     کد : 1166

محققان موفق به کشف طلاي طبيعي نامرئي شدند

جست‌وجوي نانوذرات طلاي طبيعي اما نامرئي مهم است. اگر ثابت شود که اين نانوذرات وجود دارند، به درک عميق‌تر ما از چگونگي انتقال و رسوب طلا توسط فرايندهاي جغرافيايي کمک كرده و در نتيجه به جست‌وجوگران کمک خواهد کرد تا رگه‌هاي جديد طلا را در استراليا بيايند.

در مقاله‌اي که در مجله GEOLOGY و توسط دانشمندان CSIRO از Minerals Down Under National Research flagship و CRC LEME منتشر شده است، مدارک مهمي دال بر وجود اين نانوذرات در طبيعت ارائه شده است. اين مقاله با همکاري دانشمنداني از دانشگاه کورتن و استرالياي غربي نوشته شده است.

نويسنده اصلي اين مقاله، دکتر راب هاف توضيح مي‌دهد که اين ذرات در ايالت استرالياي غربي پيدا شده‌اند. «در مناطق جنوبي اين ايالت، آب‌هاي زيرزميني بسيار شور و اسيدي هستند. اين آب مي‌تواند طلا را تا حدي حل کرده و سپس در سطح شکاف‌ها و حفرات باز آن را به صورت طلاي خالص رسوب دهد. ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين طلا مشابه طلايي است که در آزمايشگاه‌هاي سراسر دنيا ساخته مي‌شوند».

رس به دست آمده از سطح شکاف‌ها تجزيه شدند. هيچ طلايي در آنها ديده نمي‌شد، اما آزمايش‌ها نشان داد که اين رسوبات حاوي ppm 59 طلا هستند. اين تيم تحقياتي نتيجه گرفت که اين طلا به صورت نانوذرات نامرئي بوده و حضور آن در چنين محيط‌هاي در طبيعت معمول مي‌باشد.

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌اوري نانو، دکتر هاف مي‌گويد: «اين نانوذرات طلا قبلاً شناسايي نشده بودند، چرا که به‌ طرز موثري در برابر اشعه الکتروني شفاف بوده و نامرئي هستند. با اين حال احتمالاً اين نوع از طلا در سراسر دنيا در محيط‌هاي طبيعي شبيه اين که در آنها آب شور با رسوبات طلا در تماس است، يافت مي‌شوند. اين مشاهدات همچنين اولين مشاهدات از جابه‌جايي نانومقياس در اثر فرسايش مي‌باشد».

قيمت هر اونس طلا حدود 950 دلار استراليا است و پيش‌بيني مي‌شود افزايش يابد. در نتيجه اين مشاهدات خبر خوبي براي جست‌وجوگران استراليايي به حساب مي‌آيد.

 

 


نوشته شده در   شنبه 16 شهريور 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode