همانگونه كه پیرى و ضعف، زمینه هجوم كسالت و بیمارىهاى گوناگون مىگردد، گاهى عیب و یا گناهى زمینه و كلید انواع گناهان مىشود. مثلاً:
1- حسادت، انسان را به انواع گناهان مانند كارشكنى، تهمت، دروغ و سوء قصدها و ... وادار مىكند. امام صادق علیه السلام فرمود:
ان الحَسَد یَاكُل الاِیمانَ كَما تَاكُلُ النّار الحَطَب(68)؛ همانگونه كه آتش، هیزم را مىبلعد، حسادت ایمان را مىبلعد.
انسان حسود به هر تلاشى كه رقیب خود را بشكند، دست مىزند.
2- بخل و حرص، بخل سبب ندادن زكات و خمس و ترك انفاق و ... مىشود، به علاوه مردم از بخیل ناراحتند و همین موجب بدگویىها و سوء ظنها مىگردد.
امیرمؤمنان على علیه السلام فرمود:
البُخلُ جامِع لِمساوِى العُیُوب وَ هُو زمام یقادُ بِه اِلى كلّسوء(69)؛ بخل، جامع و گرد آورنده همه بدىها است، و افسارى است كه همه بدىها را به سوى خود مىكشاند.
حرص نیز سبب گناهانى مانند: كم فروشى، احتكار، گران فروشى، رشوه خوارى، تملق و انواع بىتقوایىها مىشود.
3- دروغ، انسان با دروغ، گناهان خود را توجیه مىكند و زیر پوشش توجیههاى دروغین، صدها گناه دیگر بروز مىكند، امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود:
جُعِلَت الخَبائِثُ كُلّها فى بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُها الكذب (70)؛ تمام زشتىها در اتاقى قرار داده شده، و كلید آن، دروغ است .
4- خشم و بداخلاقى، عیبى است كه سبب فحش، غیبت، دشمن تراشى و انواع زشتىها مىشود. امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود:
الغضب مفتاح كل شر(71)؛ خشمِ (بىكنترل) كلید هر بدى است.
عیوب و گناهان دیگرى نیز وجود دارند كه زمینهساز گناهان دیگر مىشوند، مانند: بدگمانى، حرامخوارى، شرابخورى، ستیزهجویى، ترس، تكبر و ... كه براى رعایت اختصار از شرح بیشتر خوددارى شد.
پینوشتها:
1- بحارالانوار، ج73، ص 255.
2- بحارالانوار، ج73، ص 307/ نهج البلاغه، حكمت 370.
3- بحارالانوار، ج72، ص 262.
4- تحف العقول، ص 581/ كافى، ج2، ص303 از امام صادق علیه السلام.
منبع:
گناه شناسى، محسن قرائتى، تنظیم و نگارش: محمدى اشتهاردى .