ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1389     |     کد : 11465

سيره علامه طباطبايي

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه عملیه برادران استان تهران گفت: اگر طلاب همچون علامه طباطبایی و شاگردان خوب وی مانند علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی خود را وقف تحصیل علم کنند می توانند در علوم مختلف صاحب نظر شوند.

سیره علامه طباطبایی نشان دهنده همت بالا و اراده بلند اوست
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه عملیه برادران استان تهران گفت: اگر طلاب همچون علامه طباطبایی و شاگردان خوب وی مانند علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی خود را وقف تحصیل علم کنند می توانند در علوم مختلف صاحب نظر شوند.
حجت الاسلام محمد حسین کبیریان، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه عملیه برادران استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مورد ابعاد مختلف، خصوصیات و ویژگی‌های علامه طباطبایی گفت: این عالم بزرگوار مظهر پشتکار است از این جهت با هیچ مشکلی درجا نزد و تحصیل و کسب علم را رها نکرد برای همین می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای طلاب باشد. 
حجت الاسلام کبیریان افزود: همانطور که خود علامه فرموده بود،‌ در چهار سال اول طلبگی نتوانست بهره ای از علم ببرد ولی با پشتکار و عنایت خدا توانست از عهده فهم مفاهیم علمی بر آید.
 وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که در طول زندگی این بزگوار اتفاق افتاد مشکلات اقتصادی بود از این رو مجبور شد ده سال درس و بحث را رها کند و در تبریز به کشاورزی بپردازد. خود علامه از این دوران به دوران خسران عمر تعبیر می کند ولی به جهت همت و پشتکاری که داشت این مدت دوری از علم هم نتوانست وی را از تحصیل و کسب علم دور کند.
وی ابراز داشت: سیره علامه طباطبایی نشان دهنده میزان همت و بلندی اراده وی را نشان می دهد و یکی از شواهد این مساله سخن علامه در مورد دوران تحصیلش در نجف است که بیان داشت در دوازده سالی که در نجف مشغول به تحصیل بودم هیچ روزی غیر از عاشورا درس و بحث تعطیل نبود.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه عملیه برادران استان تهران در مورد بعد رفتار و کردار علامه گفت: ایشان از جهت اخلاق عملی در اوج بودند و با وجود مقام علمی و عملی بالایی که داشتند همواره خود را در ردیف پایین ترین طلاب احساس می کردند.
وی افزود: یکی از ابعاد مهم علامه طباطبایی بعد جامع علمی وی است که نه تنها در فقه و اصول به مدارج بالای علمی دست پیدا کرده بود بلکه در علومی که عده قلیلی در حوزه به آن می پرداختند،‌ متبحر بودند و از جمله این علوم ریاضیات، هندسه ،‌ فلسفه،‌ عرفان و دیگر علومی بود که شخصیت علمی جامعی از وی ساخته بود.
حجت الاسلام کبیریان در باره دلیل نپرداختن طلاب و حوزه های علمیه به علومی که علمای قدیمی همچون علامه به آن می پرداختند اظهار کرد: می توان یکی از دلایل این مطلب را گسترده تر شدن فقه و اصول دانست ولی وقتی دقیق‌تر ببینیم خواهیم دانست که در واقع کسب نکردن این علوم از ضعف و کم همتی طلاب است به این جهت که خود را وقف علم و کسب آن نکرده اند و اگر همچون علامه طباطبایی و شاگردان خوب وی همچون علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی خود را وقف تحصیل علم کنند می توانند به این علوم نیز دست یابند.
وی بعد دیگر شخصیت علامه طباطبایی را بحث مراقبت نفس دانست و گفت: علامه امینی از لحظات آخر عمر شریف علامه نقل می کنند که با این که خیلی مسائل را در آن موقع فراموش کرده بودند ولی در همان لحظات به مراقبه و محاسبه توصیه می کردند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه عملیه برادران استان تهران در ادامه به ذوق عجیب شعری و لطیف علامه طباطبایی اشاره کرد و ابراز داشت: این روحیه بسیار لطیف علامه در کنار روحیه علمی، اخلاقی و عرفانی از وی یک شخصیت جامع ساخته بود.
وی در مورد چگونگی بهتر زنده نگه داشتن یاد،‌ تفکرات و شخصیت علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: اینکه در هر سال بخواهیم با یک همایش و نشست و چند ساعت سخنرانی یاد و تفکرات علامه را زنده نگه داریم شایسته وی نیست بلکه باید حرکتی مانند معرفی شخصیت و آثار شهید مطهری برای علامه طباطبایی انجام شود.
وی در پایان گفت: متاسفانه تفکرات و ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی نه در میان حوزویان و نه در دانشگاه ها جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و برای رسیدن به این امر فعالیت گسترده ای نیاز است.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode