ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1389     |     کد : 11463

استفاده از مداحان بدسابقه و برهنگي در عزاداري‌ها ممنوع شد

با نزديك شدن به ماه محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان حسين ابن علي(ع) روز گذشته رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد كشور از انتشار و ابلاغ بخشنامه‌اي خبر داد كه براساس آن هرگونه قمه ‌زني و برهنگي در مساجد و استفاده از مداحاني كه با شيوه نامتعارف و بدون منبع ذكر مصيبت مي‌كنند، ممنوع است.


در اين بخشنامه كه با امضاي حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي، رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد كشور منتشر شده تذكراتي جدي درخصوص ماه محرم به مساجد كل كشور داده شده است.

طبق اين بخشنامه ورود تمامي مداحاني كه سابقه استفاده از سبك‌هاي نامناسب را براي مداحي داشته و سرودهاي غيرشايسته در وصف اهل بيت خوانده‌اند، به مساجد ممنوع شده است.

رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد كشور در خصوص برهنه شدن برخي عزاداران هنگام سينه‌زني هم گفته است: انجام اين كار مثل قمه‌زني در مساجد غيرقانوني است و موجب وهن دين مي‌شود؛ اگر گزارشي به مركز رسيدگي به امور مساجد برسد، قطعا با آن برخورد خواهيم كرد.

اين بيانيه با ذكر نكاتي درباره نصب شمايل، نسبت به نصب هرگونه شمايل ائمه اطهار(ع) تذكر داده و تاكيد كرده است‌ كه هيات امناي مساجد نبايد اجازه دهند تا شمايل ائمه در مساجد نصب شود.

حمايت مجلس

لاله افتخاري، رئيس كميسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با جام‌جم، صدور اين بخشنامه را درخواست اصلي مجلس دانست و از وضعيت كنوني به عنوان يك درد مشترك ياد كرد كه در زمينه عزاداري‌هاي ماه محرم وجود دارد.

او با اشاره به برخي مداحي‌ها و سخنان ناشايستي كه در اين ماه از برخي مداحان شنيده مي‌شود، تاكيد كرد كه امروز دشمن روي دين متمركز شده است و قصد تحريف آن را دارد كه يكي از همين تحركات را مي‌توان در پوشيده ماندن حقيقت عاشورا و داستان واقعي كربلا ديد.

او با اشاره به فرمايشات بزرگاني همچون شهيد مرتضي مطهري، رهبر معظم انقلاب و آيت الله جوادي آملي، خواستار برخورد با برخي تحريفات در عزاداري‌ها توسط مسوولان فرهنگي كشور شد. رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس گفت: در برخي از اين دست عزاداري‌ها كه معمولا در هيات‌ها هم برپا مي‌شود، حقيقت و اصل كربلا به حاشيه مي‌رود و فرضيات برخي مداحان تبديل به اصل مي‌شود كه در اين زمينه بايد هوشيار بود و ضمن برخورد به فرهنگ سازي اصيل هم توجه داشت.

در همين رابطه، رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد كشور در بخشنامه‌اش خطاب به جامعه مداحان گفته است: تمامي مداحاني كه در مساجد ذكر مصيبت مي‌كنند بايد حتي‌الامكان مقتل بخوانند و در صورت روضه‌خواني منابع آن را به هيات امناي مساجد ارائه كنند.

او همچنين به همه مساجد اعلام كرده‌ است كه ائمه جماعات و سخنران‌هاي ويژه ماه محرم بايد از كتاب «حماسه حسيني» شهيد مطهري براي سخنراني استفاده كنند. البته مداحان نيز بايد اين كتاب را مطالعه كنند.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode