ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1389     |     کد : 11461

صادرات کتاب بايد در اولويت قرار گيرد

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين گشايش هشتمين نمايشگاه بين‌المللي کتب کاربردي و دانشگاهي گفت: ارتباط کنوني بازار نشر ايران با خارج از کشور تنها از طريق واردات است که بايد اين الگو تغيير کند و در دوره‌هاي بعدي برگزاري اين نمايشگاه، شاهد صادرات کتاب نيز باشيم.

ه گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از ستاد خبري هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران،بهمن دري صبح امروز (22 آبان) با اشاره به ضرورت صادرات فکر از کشور اظهارداشت: يکي از مهمترين و کارآمدترين مجراهايي که براي اين امر وجود دارد، بازار نشر و بازار کتاب است.

وي از حمايت ويژه معاونت فرهنگي وزارت ارشاد در اين حوزه خبر داد و افزود: اکنون يکي از اولويت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادرات فکر به ساير کشورهاست که اميدواريم با برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي اين مهم محقق شود.

دري افزود: در چنين نمايشگاه‌هايي تنها از واردات کتاب بهره مي‌بريم در حالي که اين ارتباط با خارج از کشور بايد دو سويه باشد و در دوره‌هاي بعدي اين نمايشگاه شاهد صادرات کتاب باشيم.

معاون فرهنگي وزير ارشاد در بخش ديگري از سخنان خود ارج نهادن بر نويسنده و اهل کتاب را ضروري عنوان کرد و افزود: ما مستغني از ترجمه و ورود کتاب به ايران نيستيم، با اين حال در صورت صادرات کتاب‌هاي ايشان اين امر به بهترين نحو محقق خواهد شد.

وي از گشايش اين نمايشگاه پيش از آغاز هفته کتاب استقبال كرد و گفت: اين اتفاق نشان‌دهنده اشتياق مسوولان فرهنگي براي استقبال از کتاب و فرهنگ کتابخواني است.

در ادامه اين مراسم، احد رضايي، مدير عامل انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان با ارايه آماري از کتاب‌هاي عرضه شده در هشتمين نمايشگاه کتب کاربردي و دانشگاهي، ليان داشت: بيش از 80 هزار عنوان کتاب لاتين در پايگاه اطلاع‌رساني انجمن قرار دارد که در مقايسه با نخستين دوره آغاز نمايشگاه، شاهد افزايش هشت برابري عناوين عرضه شده، هستيم.افزايش دو برابري فضاي غرفه‌ها نيز در اين سال‌ها نشان‌دهنده اين امر است که نمايشگاه توانسته پاسخ مثبتي به نيازهاي مخاطبان خود بدهد.

رضايي همچنين به موضوعات کتاب‌هاي عرضه شده در نمايشگاه اشاره کرد و افزود: بيش از 18 هزار عنوان کتاب علوم اجتماعي، 14 هزار و 600 عنوان کتاب علوم انساني و 14 هزار عنوان کتاب با موضوع مهندسي و تکنولوژي در نمايشگاه عرضه شده‌اند.

وي تصريح کرد: کتاب‌هاي حوزه علوم پزشکي با 13 هزار و 600عنوان، علوم پايه با فراواني 13 هزار و 300 عنوان، کتاب‌هاي هنر با هفت هزار و 200 عنوان و کتاب‌هاي دايره‌المعارف و ساير رشته‌ها با يک هزار و 100عنوان کتاب در نمايشگاه عرضه شدند.

به گفته رضايي، کتاب‌هاي عرضه شده چاپ سال‌هاي 2011 و قبل از آن تا 2005 هستند که تعداد 800 عنوان چاپ 2011، 12 هزار و 600 عنوان چاپ 2010، 23 هزار عنوان چاپ سال 2009 و بقيه متعلق به سال‌هاي 2005 تا 2008 هستند.

وي تصريح کرد: امسال براي سومين دوره، 30 ناشر از جهان عرب چهار هزار عنوان از کتاب‌هاي عربي را از طريق سه نماينده ايراني خود در اين نمايشگاه عرضه مي‌کنند ، علاوه بر آن 10 ناشر فارسي زبان با بيش از يک هزار عنوان کتاب فارسي دانشگاهي در اين نمايشگاه حضور دارند.

رضايي فراهم آوردن بستر مناسب براي دستيابي به تازه‌هاي نشر بين‌الملل در فضاي تخصصي و به دور از تشريفات اداري را يکي از ويژگي‌هاي نمايشگاه عنوان کرد و با در نظر گرفتن تسهيلات ويژه براي علاقه‌مندان به کتاب‌هاي خارجي، اعمال تخفيف‌هاي چشمگير، امکانات جست‌وجو و ثبت نام تحت شبکه و ويژگي‌هاي ديگر موجب شد تا اين نمايشگاه به خوبي توجه فرهيخته‌گان و پژوهشگران و همچنين اصحاب نشر را به خود جلب كند.

هشتمين نمايشگاه بين‌المللي کتب کاربردي و دانشگاهي، از 22 تا 25 آبان ماه امسال هر روز از ساعت 9 تا 19در مرکز آفرينش‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برپاست.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode