ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 26 تير 1403
سه شنبه 26 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 تير 1403     |     کد : 204107

آذربایجان شرقی در سوگ عاشورا؛ از تبریز تا کوچک‌ترین روستاها

آذربایجان شرقی در روز عاشورا شاهد برگزاری مراسم سوگواری باشکوهی می‌شود که از تبریز تا کوچک‌ترین روستاها حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد.

آذربایجان شرقی در روز عاشورا شاهد برگزاری مراسم سوگواری باشکوهی می‌شود که از تبریز تا کوچک‌ترین روستاها حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روز عاشورا، آذربایجان شرقی همانند دیگر نقاط ایران در غم و اندوه شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش فرو رفته و مردم این استان با برگزاری مراسم سوگواری، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند. شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی از صبح زود تا نیمه شب، حال و هوای خاصی به خود گرفته و مراسم عزاداری با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری در تبریز

تبریز به عنوان مرکز استان، از صبح زود شاهد حضور گسترده مردم در حسینیه‌ها و تکایا می‌شود. دسته‌های عزاداری با نوای نوحه‌ها و ذکر مصیبت‌های کربلا، فضای شهر را غمگین و حزن‌آلود می‌کند. خیابان‌های اصلی شهر مملو از عزاداران می‌شود که با نظم و انضباط خاصی به سوگواری می‌پردازند و در پایان نماز ظهر عاشورا را در مصلی اعظم این شهر اقامه می‌کنند.

در آذربایجان شرقی، مراسم عزاداری عاشورا با رسم و رسوم خاصی همراه است که نشان از فرهنگ غنی و دیرینه این منطقه دارد. از جمله این رسم‌ها، می‌توان به شبیه‌خوانی (تعزیه) اشاره کرد که در آن داستان عاشورا به صورت نمایشی بازگو می‌شود. این مراسم در برخی از شهرستان‌ها و روستاها با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود و مردم با لباس‌های سنتی به اجرای آن می‌پردازند.

برپایی موکب‌ها و سفره‌های نذری

در نقاط مختلف شهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان، موکب‌های پذیرایی و سفره‌های نذری برپا شده و مردم با توزیع غذای نذری و خدمات‌رسانی به عزاداران، ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این موکب‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته و فضای معنوی خاصی را در شهر ایجاد می‌کنند.

سوگواری در شهرستان‌ها و روستاها

مراسم عزاداری در شهرستان‌ها و روستاهای آذربایجان شرقی نیز با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود. مردم این مناطق با حضور گسترده در مراسم، عشق و ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و با نظم و انضباط خاصی به سوگواری می‌پردازند.

عزاداری عاشورای حسینی در آذربایجان شرقی با شور و حرارت خاصی برگزار شده و مردم این استان با رعایت رسوم و سنت‌های دیرینه، عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این مراسم نشان‌دهنده پیوند عمیق مردم با فرهنگ عاشورایی و ارادت بی‌پایان آنان به اهل بیت (ع) است. هر ساله، با شکوه‌تر از سال قبل، مردم این دیار به استقبال عاشورا می‌روند و یاد و خاطره‌ شهدای کربلا را زنده نگه می‌دارند.

 


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 26 تير 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode