ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 آذر 1404
جمعه 14 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 شهريور 1387     |     کد : 1146

بازی با واقعیت در دنیای مجازی

موتورها روشن مي‌شوند، با شنيدن شمارش معكوس چراغ‌ها از قرمز به زرد و سپس به سبز عوض مي‌شوند و...

حال شما در كنار قهرماناني مثل فرناندو آلنزو و لويس هميلتن در حال مسابقه دادن هستيد. صداي غرش موتور ماشين‌ها زمين را به لرزه در مي‌آورد و همه منتظر كنده شدن لاستيك‌ها از زمين هستند.

اين‌ها روياهايي است كه براي هر طرفدار مسابقات فرمول يك مي‌تواند جالب باشد و اكثر ما تنها اين مسابقات را در تلويزيون ديده‌ايم و حتي شانس ديدن نزديك آن را هم نداشتيم. ولي اگر شركت هلندي iOpenerMedia موفق به عرضه فن‌آوري شبيه سازي جديدي باشد اين موضوع خيلي هم درو از واقعيت نخواهند بود.

اندی لورلینگ؛ پایه گذار شرکت iOpenerMedia دز این باره می‌گوید: «آینده برای همه روشن است. می‌دانیم که قدم بعدی بازی کردن با دنیای واقعی در دنیای مجازی است. نه تنها با دنیای واقعی بلکه با بازیکنان واقعی»

فن‌آوری جدیدی که این شرکت در حال تحقیق روی آن و تکمیل آن است؛ داده‌های جغرافیایی را از GPS می‌گیرد و بعد از پردازش آن را به کنسول‌های بازی‌های کامپیوتری می‌فرستد. هدف این است که مسابقه فرمول یکی که کیلومتر‌ها با شما فاصله دارد را در منزل خود احساس کنید و خود را در آن شرکت دهید.

آژانس فضایی اروپا (ESA) آنقدر از این طرح استقبال کرده‌است که برای کمک و سرمایه گذاری در این طرح به iOpenerMedia یک بودجه تحقیقاتی داده است. به نظر می‌رسد که iOpener  در این راه تنها نیست چون یک سرمایه دار آلمانی نیز در این طرح سرمایه‌گذاری کرده است.

این فن‌آوری در حال حاضر یک بار با یک اتومبیل فرمول یک امتحان شده است و به گفته آقاي لورلینگ، این شرکت در تلاش است تا این بازی را تا ماه سپتامبر در بازار عرضه کند.

iOpener در حال حاضر با شش شرکت برنامه نویسی همکاری می‌کند.

گرث ویلسون، مدیر طراحی بازی ProjectGothamRacing می‌گوید که بازی‌های مسابقه اتومبیل در حال کم رنگ شدن در بازار هستند ولی همچین پروژه‌هایی می‌توانند دوباره محبوبیت این بازی‌ها را بازگرداند.

این فن‌آوری حول سیستمی به نام DGPS کار می‌کند. با این کار می‌توان با استفاده از ایستگاه‌های ثابت؛ دقت اندازه‌گیری GPS که 10متر خطا دارد را بالا برد. DGPS‌ در هوانوردی استفاده دارد.

آقای لورلینگ می‌گوید که می‌توان با استفاده از این کار می‌توان سرعت و موقعیت دقیق ماشین‌های مسابقه را فهمید.

با استفاده از سیستم اندازه گیری دیگری به نام IMU‌ که در سیستم‌های موشکی نظامی از آن استفاده می‌شود، می‌توان شتاب، زاویه و میزان انحراف را اندازه‌گیری کرد.

با ترکیب این سیستم‌ها می‌توان دقتی به اندازه 30 سانتی‌متر را انتظار داشت. در هر کدام از ماشین‌ها یک کامپیوتر و یک گیرنده و فرستنده قرار می‌گیرد. این فرستنده‌ها اطلاعات سنجش از راه دوری همچون سرعت و شتاب و دنده را به مرکز می‌فرستد.

تمام اطلاعات به سروری فرستاده می‌شود و پس از پردازش به کنسول‌های بازی می‌رود.

تأخیری که بین انجام مسابقه واقعی و پردازش اطلاعات آن و فرستادن آن‌ها به کاربران می‌شود تنها 5 ثانیه است، که تقریباً به اندازه تأخیری است که پخش تلویزیونی دارد.

آقای لورلینگ می‌گوید: «ما اطلاعات را ضبط نیز می‌کنیم که برای استفاده‌های بعدی نیز بتوان از آن‌ها استفاده کرد»
شرکت iOpener تنها در این میان اطلاعات و ساختار اصلی کار را تهیه می‌کند و با همکاری با شرکت‌های برنامه نویسی و برنامه سازی بازی‌ها را می‌سازند.

 مشکلی که در این میان است این است که اگر برای مثال ماشین شما با ماشین‌های واقعی داخل بازی برخورد کند و یا فرناندو آلنزو پشت سر شما باشد و مستقیماً به سمت شما حرکت و با ماشین شما برخورد کند چه اتفاقی می‌افتد و اطلاعات بعد از این برخورد چگونه پردازش می‌شوند؟

راه حل این مشکل استفاده از سیستمی هوشمند است که بتواند اتفاقات حقیقی و مجازی را با هم ترکیب کند.

در این میان تفاوت‌هایی با دنیای واقعی ایجاد می‌شود که راهی غیر از تبعیت از قوانین دنیای واقعی برای حل آن‌ها نیست.

آقای لورنینگ می‌گوید:

 تا چهار، پنج سال دیگر بازی‌هایی برتر هستند که فن‌آوری‌های آینده را دربر بگیرند

همشهری آنلاین - رشید عسگری

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 11 شهريور 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode