به گزارش رويترز، نتيجه تحقيق در اين زمينه که توسط يو تا شن و يين ره هوانگ از دانشگاه ملي مرکزي تايوان انجام شد، در مجله "انرژي کاربردي" چاپ شده است.
هوانگ مي گويد آلودگي هوا در شهر مشکلي بسيار جدي است و بخش قابل توجهي از آن ناشي از سوخت موتورسيکلت ها به خصوص منوکسيد کربن و هيدروکربن هاي نسوخته است.
از آنجا که از لوله اگزوز موتورسيکلت هاي جديد فقط هوا خارج مي شود، استفاده از اين فناوري در مقياس وسيع مي تواند به ميزان قابل توجهي از آلودگي هوا در مکان هايي مانند تايوان بکاهد.
در تايوان، موتور سيکلت ها که شمار آنها حدود 13ميليون دستگاه تخمين زده مي شود ، محبوب ترين وسيله نقليه هستند.
البته اين موتور سيکلت جديد براي فشرده کردن هوا جهت به کار انداختن موتور، به انرژي نياز دارد و ميزان آلودگي ناشي از مصرف اين انرژي، بسته به آنست که نيروگاه تامين کننده برق در يک منطقه مفروض از چه سوختي استفاده مي کند.
نمونه اي که فعلا ساخته شده مي تواند اندکي بيش از 5/9ليتر هوا ي فشرده حمل کند که اين مقدار هوا، موتورسيکلت و راننده آن را مي تواند فقط اندکي بيش از يک کيلومتر حرکت دهد.
به گفته طراح اين موتورسيکلت، در آينده اندازه باک اين وسيله نقليه سه تا چهار برابر خواهد شد و ميزان فشردگي هوا به حداکثر خواهد رسيد تا موتورسيکلت جديد بتواند حدود 30کيلومتر حرکت کند تا دوباره به پر کردن هواي فشرده نياز پيدا کند.
به گفته او توانايي حرکت حدود 30کيلومتر با استفاده از يک بار ذخيره هواي فشرده براي حرکت در شهر کافي است. براي "سوختگيري" يا بهتر بگوييم "هواگيري" به دستگاههاي فشرده کردن هوا نياز است که به احتمال قوي در پمپ هاي بنزين کار گذاشته خواهند شد.
اما رييس کمپاني " موتورهايي با آلودگي صفر" يا ZPM در امريکا اين محصول را بخاطر محدود بودن بسيار زياد حجم هواي فشرده آن چندان کاربردي نميداند .
او گفت شرکت آنها وسيله نقليه اي ساخته است که بازار هايي مانند تايوان را هدف مي گيرد اما اين وسيله، موتور سيکلت نيست.
در امريکا يک جايزه ده ميليون دلاري به نام جايزه X به وسيله نقليه اي اهدا مي شود که بتواند از 3/2ليتر در هر صد کيلومتر، کمتر بسوزاند.
کمپاني ياد شده قصد دارد براي اين مسابقه که در سپتامبر 2009برگزار مي شود يک خودروي شش نفره ارايه کند که تا زماني که زير سرعت 55کيلومتر در ساعت حرکت مي کند، فقط از هواي فشرده استفاده کند و در سرعتهاي بالاتر براي گرم شدن هوا، سوخت به کار ببرد. گرم کردن هوا باعث انبساط آن شده و باعث مي شود که وسيله نقليه بتواند در هر کيلومتر هواي کمتري مصرف کند. بخشي از هواي منبسط شده نيز به منبع ذخيره هوا برمي گردد و آن را شارژ مي کند.
طراحان اين سيستم مي گويند با اين وسيله مي تواند با نزديک به دو ليتر، يکصد کيلومتر راه طي کرد و با يک باک 38ليتري سوخت، خوردو ها مي توانند 1300تا 1600 کيلومتر را طي کنند.
موتور را مي توان با دوشاخه به پريز برق متصل کرد تا موتور براي پر کردن منبع ذخيره هوا، مانند يک کمپرسور عمل کند. به گفته طراحان، يک نکته مثبت ديگر آنست که در محوطه هاي دانشگاه و يا در مراکز خريد نيز مي توان "پمپ هاي کمپرس هوا" ايجاد کرد.
دست اندرکاران مي گويند ساخت کارخانه توليد اين خودروها احتمالا اواخر سال 2010 يا اوايل 2011 آغاز خواهد شد.