ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 21 آبان 1389     |     کد : 11306

مجموعه كتابخانه ملي سابق تبريز باز فعال‌سازي شده است

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: همزمان با فرارسيدن سالروز ثبت ملي بناي تاريخي كتابخانه ملي سابق تبريز در فهرست آثار ملي، باز فعال‌سازي شده و تغيير كاربري اين مجموعه به عنوان نمونه موفق در اين خصوص در دستور كار قرار گرفت.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: همزمان با فرارسيدن سالروز ثبت ملي بناي تاريخي كتابخانه ملي سابق تبريز در فهرست آثار ملي، باز فعال‌سازي شده و تغيير كاربري اين مجموعه به عنوان نمونه موفق در اين خصوص در دستور كار قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي،
تراب محمدي اظهار داشت: كتابخانه ملي سابق تبريز پس از مرمت با كاربري جديد به عنوان مركزي فرهنگي، هنرمندان و هنردوستان را در مكان تاريخي مقبرةالعرفاي تبريز گردهم جمع آورده است.
وي اذعان داشت: بناي كتابخانه ملي سابق تبريز هم‌زمان با ساختمان شهرداري تبريز و براي استفاده انجمن شهر طراحي و ساخته شده بود و از سال 60 به بعد به محل جديد كتابخانه شهر اختصاص يافت.
محمدي افزود: اين بنا به شكل معماري خاص آن دوره و در محل قبرستان قديمي «گجيل» با بدنه‌اي سنگي ساخته شده و داراي پلان شمالي سه ناو است كه ناو مياني به عنوان سالن و ناوهاي جنوبي و شمالي به اتاق‌هاي مورد نياز مجموعه در دروان ساخت خود اختصاص يافته است.
وي تاكيد كرد: مجموعه كتابخانه ملي تبريز از نوع سنگ محلي اسپراخون و داراي حجاري‌هاي چشمگير است به شكلي كه هر بيننده‌اي مي‌تواند به شباهت سبك و معماري اين بنا و ساختمان شهرداري پي ببرد.
محمدي تصريح كرد: بال غربي بنا به دليل آسيب‌هاي وارد شده به مرمت نياز داشت كه اين امر در سال‌هاي اخير محقق شده است همچنين اجراي نما با سنگ اسپراخون، عايق‌كاري و كف‌سازي تراس ضلع جنوبي، اجراي طاق ضربي براي پوشش كف سالن‌ها و اجراي كانال نم ‌زدا در ضلع شمالي ساختمان از ساير اقدامات مرمتي اجرا شده در پروژه مرمت كتابخانه ملي سابق بود و هم اينك بنا سالم محسوب مي‌شود.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب كه اين بنا در حال حاضر تحت مالكيت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي است، خاطرنشان كرد: از محل كتابخانه ملي سابق تبريز كه شامل سالن نمايشگاهي، سالن همايش و آمفي تئاتر، خانه هنر و موزه كاريكاتور تبريز است، به عنوان محل فرهنگي و مكاني براي برگزاري همايش‌ها و كلاس‌هاي آموزشي و نمايشگاه‌هاي فرهنگي استفاده مي‌شود.
ساختمان كتابخانه ملي تبريز در ضلع شمالي باغ گلستان واقع شده و در آبانماه سال 78 با شماره 2498 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.


نوشته شده در   جمعه 21 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode