خيال مىكنم انسان اگر هر يك از مشاهد مشرفه را طواف كند، همه ى مشاهد را در همه جا زيارت كرده است و براى او مفيد است. آنها «أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»(1)؛ (زنده اند و نزد خدا بهره مند) هستند و با ديگران قابل قياس نيستند. هرجا هستيم مى توانيم به هر كدام از آنها متوسّل شويم. در زيارت حضرت سيّدالشهدا ـ عليهالسّلام ـ بر همه ى ائمه بلكه انبياء ـ عليهم السّلام ـ سلام شده است: آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و محمّد ـ صلوات اللّه عليهم اجمعين ـ . اگر كسى بخواهد تشنگى و عطش ديدار آنها را در وجود خود تخفيف دهد، زيارت مشاهد مشرفه به منزلهى ملاقات آنها و ديدار حضرت غايب ـ عجّلاللّهتعالى فرجهالشّريف ـ است. آنها در هر جا حاضر و ناظرند. هر گاه انسان به يكى از آنها متوجه شود، مانند آن است كه به همه متوجه شده و همه را زيارت و ديدار كرده است.
گذشته از اين كه فرمودهاند: شما خود را اصلاح كنيد، ما خودمان به سراغ شما مىآييم و لازم نيست شما به دنبال ما باشيد. راه ديگر، توسّل به قرآن است، اينها شريك قرآن هستند، بلكه با قرآن عينيّت دارند. اگر چه اكثر مسلمانان به قرآن اعتقاد دارند ولى به امامت اهل بيت قايل نيستند. البته جاى شگفتى نيست كه اكثريت مسلمانان بر خطا هستند، زيرا مى دانيم كه اكثر متديّنين عالم نيز مسيحى هستند كه قايلاند قرآن باطل است! بنابراين، اكثريت ميزان برترى نيست. توسل به قرآن هم آرامبخش دلها است: «أَلنَّظَرُ إِلَى الْمُصْحَفِ عِبادَةٌ.»(2) نگريستن به قرآن عبادت است. همين آرامش قلبى براى كسى كه به شمايل امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف ـ نگاه كند، نيز حاصل مىشود.
1. سورهى آل عمران، آيهى 169. 2. مستدرك الوسائل، ج 4، ص 268؛ بحارالانوار، ج 1، ص 204؛ كشف الغمّة، ج 2، ص 268. |
|
|
|
|
|
|
نوشته شده
در
دوشنبه 17 دي 1386
توسط
مدیر پرتال
|
PDF
چاپ
بازگشت
|
|
|