ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 آبان 1389     |     کد : 11083

احداث مجهزترين گلخانه در دانشگاه تبريز

عمليات اجرايي احداث مجهزترين گلخانه به فرم Geodesic طي مراسمي در ضلع جنوبي باغ گياه‌شناسي دانشگاه تبريز آغاز شد.

عمليات اجرايي احداث مجهزترين گلخانه به فرم Geodesic طي مراسمي در ضلع جنوبي باغ گياه‌شناسي دانشگاه تبريز آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي دانشگاه تبريز، اين گلخانه با كاربري تحقيقاتي آموزشي، ازديادي و توليدي در سه فضاي نيم‌كره‌اي در زيربناي 3 هزار و 200 مترمربع مطابق با استانداردهاي بين‌المللي احداث مي‌شود.
سيد محمدتقي علوي رئيس دانشگاه تبريز در مراسم آغاز عمليات اجرايي اين گلخانه با اشاره به اهتمام ويژه اين دانشگاه در زمينه توسعه فضاي سبز گفت: در سال 84 فضاي سبز دانشگاه تبريز 36 هكتار مساحت داشت كه با تلاش‌هاي انجام شده و با رشد30درصدي به 52 هكتار افزايش يافته است.
وي با اشاره به فعاليت ستاد فضاي سبز دانشگاه تبريز اظهار داشت: طي چهار سال گذشته تعداد درختان دانشگاه تبريز از 14 هزار اصله به 35 هزار اصله رسيده است.
رئيس دانشگاه تبريز با بيان اينكه موضوع فضاي سبز بايد از سوي همه بخش‌هاي اين دانشگاه مورد توجه قرار گيرد، خاطرنشان كرد: دانشگاه تبريز به اقدامات انجام شده در زمينه فضاي سبز در اين دانشگاه قانع نبوده و از همه اعضاي هيئت علمي، دانشجويان انتظار دارد كه در اين راه دانشگاه تبريز را كمك كنند.
وي با اشاره به اينكه توسعه فضاي سبز در دانشگاه‌هاي دنيا از اهميت خاصي برخوردار است، تصريح كرد: مسئله فضاي سبز و درختكاري در سطح دانشگاه‌هاي جهان به طور جدي پيگيري مي‌شود و اين موضوع از اولويت‌هاي اين دانشگاه‌ها به شمار مي‌آيد.
در ادامه اين مراسم، كلنگ آغاز عمليات اجرايي احداث اين گلخانه در محل باغ گياه‌شناسي دانشگاه تبريز بر زمين زده شد.
در طراحي اين گلخانه علاوه بر در نظر گرفتن كاربري‌هاي متفاوت، فضاهايي با اقليم‌هاي ويژه براي پرورش گونه‌هاي خاص در نظر گرفته شده است.
اين فضاها شامل گلخانه خنك و مرطوب، مناسب براي پرورش گياهان برگ زينتي خاص مثل انواع سرخس‌ها و مقاوم‌سازي گياهان ازدياد شده، گلخانه معتدل، مناسب براي پرورش اكثر گونه‌هاي زينتي محلي با افزايش طول دوره رشد، گلخانه گرم و مرطوب؛ مناسب براي پرورش و توليد انواع گونه‌هاي گرمسيري مثل گياهان خانواده Araceae ، گلخانه گرم و خشك، مناسب براي پرورش گياهان نواحي بياباني مثل انواع كاكتوس‌ها، گلخانه ازديادي، مناسب براي تكثير انواع گونه‌هاي گياهي مخصوصاً گونه‌هايي كه ازدياد آنها به روش‌هاي معمول سخت و مشكل است.
اين گلخانه مجهز به سيستم پاگرما، سيستم مه‌افشاني و سيستم كنترل اتوماتيك اقليمي خواهد بود و گلخانه نمايشگاهي كه فضاي مناسب براي نمايش گونه‌هاي انتخابي از اقليم‌هاي متفاوت با كاربري آموزشي و تحقيقاتي است.
احداث اين گلخانه در سه فاز پيش‌بيني شده كه سازه آن به شكل نيمكره طراحي شده است. شكل سازه علاوه بر برخورداري از زيباي‌هاي معماري، آن را در مقابل عوامل جوي مثل باد، بارش برف و باران و تگرگ مقاوم كرده و باعث مي‌شود نور كافي براي پرورش گياهان به داخل گلخانه برسد.
همچنين سازه گلخانه شرايط لازم براي تهويه طبيعي حداكثر را فراهم كرده و به گونه‌اي طراحي شده است كه بتوان شرايط مختلف پرورشي مورد نياز گونه‌هاي را در آن فراهم كرد.
فاز اول احداث اين گلخانه طي 18 ماه آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.


نوشته شده در   يکشنبه 16 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode