ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 آبان 1389     |     کد : 11047

اهانت به كتب آسمانی دیگر ادیان بر مسلمانان جایز نیست

حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنكرانی گفت: مسئله اهانت و توهین در اسلام از موضوعات مهم فقهی و دارای ابواب مختلفی است و در زمینه حرمت اهانت به مومن، فقیه، فقیر، اماكن و مشاهد مقدس مانند: كعبه، مكه، ضرائح و حتی تربت امام حسین (ع) روایات صحیحه فراوانی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنكرانی گفت: مسئله اهانت و توهین در اسلام از موضوعات مهم فقهی و دارای ابواب مختلفی است و در زمینه حرمت اهانت به مومن، فقیه، فقیر، اماكن و مشاهد مقدس مانند: كعبه، مكه، ضرائح و حتی تربت امام حسین (ع) روایات صحیحه فراوانی وجود دارد.
به گزارش شبكه اطلاع رسانی اجتهاد، این استاد حوزه علمیه قم گفت: اهانت هر كتاب آسمانی كه برای ادیان دیگر مقدس است ولو تحریف شده باشد، بر مسلمانان جائز نیست، البته از آنجایی كه این كتب باطل و انحرافی و ضاله هستند، از نظر اسلام احترامی ندارند و معتبر نیستند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنكرانی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: دو سوال مهم در مسئله توهین و اهانت در اسلام مطرح است، اول اینكه آیا اهانت به مقدسات حرام است؟ و دوم این كه آیا تعظیم شعائر الهی واجب است یا نه؟ البته میان همه علما، اتفاق نظر بر حرمت اهانت به مقدسات مانند، خدا، فرشتگان، انبیاء ، پیامبر اكرم، قرآن و ... وجود دارد و این اتفاق به ضرورت و وجوب رسیده تا جایی كه با اهانت به مقدسات فرد از دین خارج می شود.
وی با اشاره به آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع)، توهین كردن را مسئله ای نكوهش شده در مكتب تشیع دانسته و یادآور شد: آیه۳۰ سوره حج و ۱۰۸ سوره انعام، سب كردن را نهی نموده و امام رضا (ع) نیز در روایتی فرمودند: یكی از راه‌های مخالفت با اهل بیت (ع)، معاندینی هستند كه روایاتی از بدی، زشتی، اهانت و منقبت دشمنان اهل بیت (ع) به دروغ جعل می كنند تا با این كار به تدریج عموم مردم دشمنان اهل بیت (ع) را سب و اهانت كنند و بذر اختلاف را در جامعه بكارند.
حجت الاسلام و المسلمین فاضل با اشاره به روایت دیگری از امام صادق (ع) كه می فرمایند «از سب كردن دشمنان خدا بپرهیزید» اظهار داشت: بنابراین دشنام و ناسزا گفتن در اسلام حرام است.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخنان خود را اینگونه پی گرفت : سب و دشنام به هر چیزی كه برای دیگران عنوان مقدس دارد جائز نیست؛ البته این حرمت، به عنوان یك حكم ارشادی است نه حكم مولوی اولی.
وی افزود: برخی خلط كرده و می گویند اگر سب كتب مقدس تحریف شده كه برای مسیحیان و یهودیان مقدس است، جائز نیست، بنابراین باید به این كتب احترام گذاشته و آنها را معتبر بدانیم؛ باید در پاسخ آنان بگوییم كه سب آنچه نزد دیگران مقدس است جائز نیست، ولی قطعا تحریف شده، باطل و گمراه كننده است و احترامی برای ما ندارد.
مسئول موسسه فقهی ائمه اطهار (ع) در پایان خاطرنشان كرد: موضع گیری و نقد كتب آسمانی تحریف شده، قطعا اهانت محسوب نمی شود، چون خداوند نیز در آیات فراوانی علیه كفار و منافقین موضع گرفته و حتی آنها را لعن كرده است، ولی این لعن به هیچ وجه اهانت نیست، بلكه اعلام بیزاری در برابر باطل به شمار مي‌‌آيد. منبع: خبرگزاری تقریب 


نوشته شده در   شنبه 15 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode