ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 14 آبان 1389     |     کد : 11037

فرقه صوفیه آفت‌ جدی دین اسلام است

مدیر مؤسسه معارف وحی خرد، نسبت به سوء برداشت از آیات قرآن کریم هشدار داد و گفت: گرایش صوفیه که به سبب برداشت افراطی از آموزه‌های اخلاقی و تربیتی قرآن به وجود آمده، از آفت‌های جدی برای دین اسلام است.

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه معارف وحی خرد، نسبت به سوء برداشت از آیات قرآن کریم هشدار داد و گفت: گرایش صوفیه که به سبب برداشت افراطی از آموزه‌های اخلاقی و تربیتی قرآن به وجود آمده، از آفت‌های جدی برای دین اسلام است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی نصیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و از اساتید حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در دومین نشست علمی نقش اهل بیت‌(ع) در تفسیر قرآن که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) برگزار شد، استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن را در روایات تفسیری مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان این‌که قرآن، کلام خدای متعال، سرّ مستتر و میراث بندگان برگزیده او است، به اختلافات فراوان در تفسیر قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: از روزی که تفسیر قرآن شروع شده، اگر مفسران تا روز قیامت با هم بنشینند و استدلال و برهان عقلانی کنند، باز هم این دعوا تمام نخواهد شد.
حجت‌الاسلام نصیری با بیان این‌که تفسیر قرآن به قرآن در حقیقت بهره‌گیری از قرآن برای تفسیر قرآن است، به آیه 89 سوره یوسف و عمل زشت برادران یوسف در برخورد با وی و برادرش اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه، برادران یوسف را به قبح و زشتی عملشان در برخورد با یوسف، آگاه کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه نقش اهل بیت‌(ع) را در اصلاح و بازسازی تفاسیر دیگران مورد بررسی قرار داد و ابراز داشت: نحله‌ها و گرایش‌های مختلفی در طول تاریخ به وجود آمده است که از آن جمله می‌توان به فرقه صوفیه که براساس برداشت اشتباه از آیات قرآن تشکیل شده، اشاره کرد.
وی با بیان این‌که زهد و بی‌رغبتی به دنیا، تفسیر افراد صوفی‌مسلک از آیات قرآن است، تصریح کرد: گرایش صوفیه که به سبب برداشت افراطی از آموزه‌های اخلاقی و تربیتی قرآن به وجود آمده، از آفت‌های جدی برای دین اسلام است.
حجت‌الاسلام نصیری با اشاره به مشکلات و مسائل فراوانی که این فرقه برای جامعه اسلامی به وجود آورده‌اند، گفت: این‌ها در دوره امام صادق‌(ع) هم وقتی دیدند حضرت لباس سفید و راحتی به تن کرده‌اند، زهد حضرت را مورد انتقاد قرار داده و لباس برتن کردن پیامبر اکرم(ص) را یادآور شدند.
وی، اضافه کرد: زمانی که حضرت امام صادق(ع) از آنان خواست تا دلیلی برای زهد خود بیاورند، این افراد به آیاتی از قرآن اشاره کردند و گفتند ما از قرآن استناد و به آن عمل کرده‌ایم، در حالی که برداشت اشتباهی از از آیات قرآن کریم داشتند و حتی روش‌ها و بدعت‌های ویژه‌ای را در اسلام به وجود آوردند.
مدیر مؤسسه معارف وحی خرد، خاطرنشان کرد: حضرت امام صادق‌(ع) در پاسخ به این افراد نادان، فرمودند «شما که به آیات قرآن استناد می‌کنید، آیا فرق ناسخ و منسوخ را می‌دانید و محکم و متشابه قرآن را می‌شناسید».
حجت‌الاسلام نصیری در بخش دیگری از سخنان خود به نقد دیدگاه اخباریان که باب تعقل و تدبر را برروی مردم بسته‌اند، پرداخت و با بیان این‌که اخباریان معتقدند «هیچ فهمی از قرآن کریم مگر از طریق اهل بیت‌(ع) حجت نیست»، آن را مخالفت با قرآن کریم دانست.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، تصریح کرد: حرف معتدلانه آن است که راه تفکر را بر روی مردم باز بگذاریم، اما به آنان تذکر داده و راه درست را نشان دهیم.


نوشته شده در   جمعه 14 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode