ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 14 آبان 1389     |     کد : 11033

سكته در كمين مغزها

يك رگ خوني حامل اكسيژن با يك لخته خون مسدود يا پاره مي‌شود و سلول‌هايي كه بي‌خون و اكسيژن مانده‌اند مي‌ميرند؛ اين فرآيند مي‌گويد فرد دچار سكته مغزي شده است.

جام جم آنلاين: يك رگ خوني حامل اكسيژن با يك لخته خون مسدود يا پاره مي‌شود و سلول‌هايي كه بي‌خون و اكسيژن مانده‌اند مي‌ميرند؛ اين فرآيند مي‌گويد فرد دچار سكته مغزي شده است.
آماره واقعا تكان‌دهنده است وقتي سازمان جهاني سكته مغزي اعلام مي‌كند كه در هر 6 ثانيه يك نفر از ساكنان كره زمين به علت سكته مغزي مي‌ميرند و هر سال تقريبا 6 ميليون نفر در سراسر جهان به خاطر اين مشكل فوت مي‌كنند.
اين سازمان توضيح مي‌دهد كه اگر مجموع قربانيان ناشي از ايدز، سل و مالاريا در يك سال را با هم جمع كنيم به تعداد مراتب كمتر از تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از سكته مغزي است به طوري كه اين عارضه در جمعيت جهاني كهنسالان نيز به عنوان دومين عامل مرگ افراد بالاي 60 سال و پنجمين علت مرگ و مير افراد 15 تا 59 سال شناخته مي‌شود.

سكته مغزي و نشانه‌هاي آن
سكته مغزي يا حادثه عروقي مغزي زماني رخ مي‌دهد كه يك رگ خوني حامل اكسيژن و مواد غذايي مورد نياز مغز به وسيله لخته مسدود يا دچار پارگي شده باشد. در اين حالت سلول‌هاي بخشي از مغز كه خون و اكسيژن مورد نيازشان تامين نمي‌شود، مي‌ميرند. وسعت و محل آسيب سلول‌هاي مغزي تعيين‌كننده شدت آن است و از آنجا كه نواحي مختلف مغز كارهاي مختلفي را كنترل مي‌كنند، اثرات ويژه سكته مغزي به ناحيه‌اي كه آسيب‌ديده است، بستگي دارد.
گاه يك سكته كوچك در يك ناحيه حياتي مغز مي‌تواند باعث ناتواني دائمي شود و از آنجا كه سلول‌هاي مغزي ترميم نمي‌شوند صدمه به اين سلول‌ها دائمي خواهد بود. شايد به خاطر همين موقعيت ويژه باشد كه هر دقيقه تاخير در درمان سكته مغزي ميليون‌ها سلول مغزي را مي‌كشد و پارگي عروق خوني مغز سبب بروز سكته‌هاي ناشي از خونريزي مي‌شود. براي همين است كه گفته مي‌شود سكته مغزي يك اورژانس پزشكي است و براي اين‌كه از پيامدهاي منفي ناشي از آن تا حد امكان جلوگيري شود بايد نشانه‌هاي آن را تشخيص داد و به سرعت به بيمارستان مراجعه كرد.
پس اگر شما يا يكي از اطرافيانتان علائمي چون ضعف ناگهاني در صورت، دست يا پا بخصوص در يك سمت بدن، گيجي ناگهاني، اختلال در صحبت كردن يا درك آن، اختلال ديد ناگهاني در يك يا هر دو چشم يا اختلال ناگهاني در راه رفتن، گيجي، اختلال در تعادل يا هماهنگي حركات يا سردرد ناگهاني، شديد و بدون علت پيدا كرديد درنگ نكنيد و بلافاصله به بيمارستان برويد.

پيشگيري از سكته و چند توصيه
اگر مردم جهان مي‌دانستند كه در هر 6 ثانيه صرف‌نظر از سن يا جنس، يك نفر به علت سكته مغزي مي‌ميرد يا اگر باور مي‌كردند كه خطر ابتلا به سكته مغزي براي زنان يك نفر به ازاي هر 5 نفر و براي مردان يك نفر به ازاي 6 نفر است يا اگر مي‌دانستند كه سكته مغزي سومين علت مرگ و مير در بيشتر كشورهاي جهان و يكي از دلايل اصلي ناتواني طولاني‌مدت است آن وقت راه‌هاي ساده پيشگيري از آن را حتما در برنامه‌هاي زندگي‌شان مي‌گنجاندند.
متخصصان مي‌گويند آگاهي از عوامل خطرزا نخستين گام در پيشگيري از سكته مغزي است كه با فعاليت فيزيكي، ورزش مرتب، داشتن رژيم غذايي سالم، خودداري از مصرف الكل و سيگار و تلاش براي دوري از چاقي همراه مي‌شود.
البته اگر به هر علتي فردي به سكته مغزي مبتلا شد از دست‌ندادن دقايق حياتي براي درمان اين عارضه
و باور به اين نكته كه عوارض سكته مغزي با همه ويرانگري‌اش قابل درمان است، نكاتي كليدي است كه نبايد از آنها غفلت كرد.


نوشته شده در   جمعه 14 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode