ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 دي 1404
پنجشنبه 4 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 دي 1395     |     کد : 109677

سه شنبه7دی1395-27ربیع الاول1437 -27دسامبر 2016

آيت ‏اللَّه سيد محمدباقر موسوي همداني در سال 1304ش (1344ق) در همدان به دنيا آمد ...

رحلت آيت ‏اللَّه "سيد محمدباقر موسوي همداني" مترجم تفسير شريف الميزان (1379ش)

آيت ‏اللَّه سيد محمدباقر موسوي همداني در سال 1304ش (1344ق) در همدان به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي را در بيجار پشت سر گذاشت. وي در 16 سالگي به قصد تحصيل علوم ديني راهي قم و تهران شد و از استادان آن بهره گرفت. با ورود آيت‏اللَّه بروجردي به قم، آيت‏اللَّه موسوي به درس ايشان حاضر شد و همزمان از درس اصول امام خميني و درس تفسير علامه طباطبايي بهره جست. پس از مدتي به درخواست و تشويق علامه طباطبايي، آيت‏اللَّه موسوي همداني براي اولين باره ترجمه دقيق و كاملي از تفسير شريف الميزان را به فارسي به انجام رساند و در چهل جلد منتشر نمود. از ديگر تاليفات اين فقيه بزرگوار، ترجمه تحرير الوسيله در 3 جلد، پاسخ به پرسش‏ها در 2 جلد و حاشيه بر جواهر در 22 جلد مي‏باشند. آيت‏اللَّه موسوي همداني سرانجام در هفتم دي 1379ش برابر با اول شوال 1421ق در 75 سالگي درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.


فرمان امام خميني براي تشكيل نهضت سوادآموزي (1358ش)

در هفتم دي ماه 1358، حضرت امام، فرمان بسيج عمومي براي مبارزه با بي‏سوادي در كشور و تشكيل نهضت سوادآموزي را صادر كردند. در اين فرمان، به همه مردم ايران، توصيه شده بود كه در اين نهضت مردمي شركت كنند و در باسواد كردن افراد بي‏سواد، بكوشند. براساس آخرين گزارش‏هاي منتشره، ميزان با سوادي در ايران به طور چشمگيري افزايش يافته و ايران اسلامي از چهارچوب كشورهاي بي‏سواد جهان خارج و در رديفِ كشورهاي باسواد قرار گرفته است. در سال 1355 تنها 47 درصد جمعيت شش سال به بالا با سواد بوده‏اند كه اين رقم در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامي، هشتاد درصد مي‏باشد.


سوادآموزی

سوادآموزی، تنها فرایند یادگیری مهارت های خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست؛ بلکه کمک کردن به آزادسازی انسان و رشد کامل اوست. سوادآموزی، شرایط مناسب را برای کسب آگاهی انتقادی از تضادهای جامعه ای به وجود می آورد که فرد در آن زندگی می کند. همچنین، سوادآموزی انسان را برمی انگیزد تا با مشارکت فعال و بهره گرفتن از نیروی نوآوری، طرح هایی بیافریند که می تواند در متحول ساختن جهان مؤثر باشد. در مجموع، سوادآموزی حق اساسی هر انسان است. سوادآموزی و به طور کلی آموزش و پرورش، یکی از ابزارهای اصلی برای تمام دگرگونی های اجتماعی است. سوادآموزی، عملی سیاسی است؛ یعنی مشارکت انسان، در ساختن هدف ها و ایجاد محیط و شرایط مناسب زندگی. سوادآموزی در ایران، از سال 1315 شمسی، با تشکیلات سازمان تعلیمات اکابر آغاز شد. در آن زمان، این بخش از وظیفه سوادآموزی، از ادارات مربوط به وزارت معارف به شمار می رفت، ولی پس از مدتی، چون توفیق چشم گیری نداشت، منحل شد. سرانجام بعد از انقلاب به رهبری امام خمینی رحمه الله نهضت سوادآموزی پایه گذاری شد و فصل جدیدی را در تاریخ انقلاب ما گشود. این نهضت در ابتدا در قالب نهادی مستقل کار خود را آغاز نمود و سپس در سال 1361، به آموزش و پرورش پیوست. همکاری این نهاد انقلابی با آموزش و پرورش، به صورت کار مشترک آغاز و سبب شد که تلاش وسیع تری در مجموع کشور شروع و خوش بختانه دستاوردهای بزرگی نصیب ملت شایسته و انقلابی ایران شود.

آغاز نبرد تاريخي مجمع المُرُوج (699 ق)

جنگ تاريخي مجمع المُروج ميان نيروهاي غازان ايل خان و مَلِك ناصر در سوريه‏ي كنوني به دليل منافع و مصالح سياسي ميان دو طرف درگرفت. مماليك مصر پس از بيرون آوردن شام و سواحل مديترانه از دست صليبيون درصدد تصرف بغداد و بيرون آوردن آن از دست مغول برآمدند. غازان براي دفاع از متصرفات ايلخانان وارد اين نبرد شد و در محل مجمع المروج مسلمين را شكست داد و بر شام و فلسطين مستولي شد.



نوشته شده در   دوشنبه 6 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode