ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 7 آبان 1389     |     کد : 10829

70درصد زنان كشور از كمبود آهن رنج مي‌برند

رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي از وجود مشكل كمبود آهن در بيش از 70 درصد زنان كشور خبر داد و گفت: اين رقم در استان ما به حدود 50 درصد كاهش مي‌يابد.

 رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي از وجود مشكل كمبود آهن در بيش از 70 درصد زنان كشور خبر داد و گفت: اين رقم در استان ما به حدود 50 درصد كاهش مي‌يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، احمد كوشا با بيان اينكه ميزان كم‌خوني در ميان زنان اين استان كمتر از ميانگين كشوري است، اظهار داشت: بيش از 70 درصد زنان كشور دچار كم خوني هستند در حاليكه اين ميزان در آذربايجان شرقي 50 درصد است.
رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي افزود: كمبود آهن مشكلاتي نظير بي‌حوصلگي و كاهش ضريب هوشي را به دنبال دارد و به دليل كم شدن توانايي انتقال اكسيژن به سلول‌هاي بدن سلامتي را به خطر مي‌اندازد.
وي خاطرنشان كرد: استفاده از قرص‌هاي آهن و اسيد فوليك در ميان دانش‌آموزان دختر به ميزان يك عدد در هفته مي‌تواند ذخيره آهن بدن آنها را افزايش و از ابتلا به كم خوني در بزرگسالي جلوگيري كند.
كوشا با بيان اينكه طرح آهن‌ياري و توزيع قرص آهن در ميان دانش‌آموزان دختر يكي از ضروريات است، اظهار داشت:‌ اين طرح از سال 1382 آغاز و تاكنون دانش‌آموزان برخي از شهرستان‌هاي استان از قرص‌هاي آهن بهره‌مند شدند ولي از امسال اين طرح در كليه شهرستان‌هاي استان اجرا مي‌شود.
رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي‌ زمان اجراي اين طرح را تا آخر اسفند ماه سال ‌جاري به مدت 16 هفته اعلام و اضافه كرد: در قالب اين طرح 180 هزار نفر از دانش‌آموزان دختر مقاطع راهنمايي و دبيرستان استان هر هفته يك عدد قرص آهن دريافت مي‌كنند.
وي‌ بر لزوم فرهنگ‌سازي مناسب براي مصرف قرص آهن تاكيد كرد و گفت: دانش‌آموزان و مدارس بهترين وسيله براي فرهنگ‌سازي سلامت هستند.
رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي در ادامه به همكاري بسيار نزديك آموزش و پرورش استان با مركز بهداشت استان در رابطه با اجراي برنامه‌هاي گسترده و ضروري بهداشتي در ميان دانش‌آموزان و به تبع آن در جامعه اشاره كرده و از همكاري در اجراي طرح آهن‌ياري دانش‌آموزان دختر راهنمايي و دبيرستان به عنوان مهم‌ترين زمينه همكاري ياد كرد.
وي خاطرنشان كرد: براي نخستين بار در سطح استان تمام دانش‌آموزان دختر راهنمايي و دبيرستان كه حدود 180 هزار نفر است، با 3 ميليون قرص آهن و اسيدفوليك زيرپوشش اين برنامه قرار گرفته‌اند و در طي 16 هفته متوالي با مصرف هر هفته يك عدد قرص آهن و اسيدفوليك از بيماري كمبود آهن دانش‌آموزان پيشگيري مي‌شود.
كوشا‌ از وجود مشكل كمبود آهن در بيش از 70 درصد زنان كشور خبر داد‌ و گفت: اين رقم در استان ما به حدود 50 درصد كاهش مي‌يابد كه با توجه به عواقب جدي اين مشكل دانش‌آموزان و زنان با استفاده از اين قرص‌ها ذخاير آهن بدن خود را افزايش داده و اين موجب افزايش ضريب هوشي و افزايش كارايي آنان خواهد بود.


نوشته شده در   جمعه 7 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode