ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 7 آبان 1389     |     کد : 10825

جمعه 7 آبان 20 ذي القعده 29 اکتبر

درگذشت «احمدبن طولون» مؤسس سلسله طولونيان در سال 207 هجري قمري

درگذشت «احمدبن طولون» مؤسس سلسله طولونيان در سال 207 هجري قمري
«احمدبن طولون» مؤسس سلسله طولونيان در سال 207 هجري قمري از دنيا رفت. در ميان حاكمان واميران مسلمان مصر طولونيان نخستين سلسله مستقل بشمار مي روند. احمدبن طولون از جانب خليفه والي مصر شد اما در عمل مدت ده سال بطور مستقل بر مصرو شام استيلا داشت .اين حاكم طولاني به كشتار مردم و قساوت قلب مشهور بود، و برخي از مورخان شمار كشته شده گان را به دستور احمدبن طولون بيش از 18000تن ذكر كردند.

درگذشت غالب دهلوي شاعر در سال 1285 هجري قمري
غالب دهلوي شاعر و دانشمند پارسي گوي هندي در سال 1285 هجري قمري در گذشت. نجم الدوله دبير الملك ميرزا اسدالله خان مشهور به غالب دهلوي در سال 1217 هجري قمري در 5 سالگي پدر را از دست داد و تحت سرپرستي عموي خود قرار گرفت. غالب دهلوي از زمانيكه سرودن شعررا آغاز كرد مورد توجه و احترام حكام قرار گرفت. او تحولات سياسي هند را در زمان خود سروده هايش را به نظم كشيد و تأثير پذيري از اين دگرگوني ها در اشعارش آشكار است غالب دهلوي شاعر هندي پيشرو سبك نو شعر اردوست و نخستين كسي است كه عقايد فلسفي رادر شعراردو وارد كرد.

آغاز هفته كتاب و كتابخواني
در اجراي فرامين مقام معظم رهبري به وزارت فرهنگ و ارشاد، در مورد توسعه نمايشگاه هاي كتاب در سطح كشور و مطرح كردن كتاب و ضرورت كار كتاب و كتابخواني در جامعه اسلامي، هفته كتاب ايران همه ساله برگزار مي شود. نخستين هفته كتاب در روزهاي 4 تا 10 دي سال 1372، همزمان با زاد روز امير مؤمنان حضرت علي(ع) و با پيام رهبر معظم انقلاب برگزار شد. هفته كتاب همه ساله بر اساس تصميم شوراي فرهنگ عمومي از هفتم تا سيزدهم آبان برگزار مي باشد.

برپایی تظاهرات در پی ورود شاه ایران به آمریکا سال1358هجري شمسي
25 سال پيش درچنين روزي - 7آبان ماه سال1358هجري شمسي: درپي ورود شاه مخلوع ايران به آمريكا و حمايت دولت اين كشور از او، مردم مسلمان و مبارز كشورمان تظاهرات گسترده‎اي عليه وي برپا كردند. آنان دراين راهپيمايي باشكوه خواستار استرداد شاه مخلوع شدند. همچنين حضرت امام خميني(ره)ضمن ايراد سخنراني فرمودند: «تمام گرفتاريهاي ما و مسلمين ازآمريكاست بشكند قلمهايي كه براي اينها كار مي‎كنند و بريده شود زبانهايي كه به نفع اينها صحبت مي‏كند.»

درگذشت حسينعلي راشد مفسّر قرآن در سال 1359هجري شمسي
حسينعلي راشد مفسّر قرآن و عالم به علوم اسلامي در سال 1359هجري شمسي درگذشت. استاد راشد علاوه بر احاطه برتاريخ، ادبيات و مسائل اجتماعي درفقه و فلسفه، متبحّر بود و مدّتهاي مديد در دانشكده الهيات و معارف اسلامي آن زمان تدريس مي‏كرد. ايشان براي اصلاح جامعه تربيت فردي را مقدم برهمه چيز مي‏دانست و معتقد بود تا يك يك افراد جامعه تربيت نشوند، و روح ذايل اخلاقي پاك نشود جامعه اصلاح نخواهد شد. آثار بجاي مانده از استاد راشد دو فيلسوف شرق و غرب؛ اسلام قرآن؛ و فضيلتهاي فراموش شده مي‏باشند.

درگذشت دكترمحمد كاظم خواجويان استاد برجسته تاريخ در سال1372هجري شمسي
دكترمحمد كاظم خواجويان استاد برجسته تاريخ و محقق گرانقدر ايراني در سال1372هجري شمسي درگذشت. دكتر خواجويان علاوه بر تلاش بي دريغ براي نشر تفكراسلامي دردانشگاه با محافل اسلامي ارتباط برقرار مي كرد. وي از نمونه ها و مصاديق بارز مردان الهي بودكه درسايه تلاش صادقانه دردانشگاه فردوسي مشهد و هيئت امناي دانشگاههاي شمال شرقي به عنوان صاحبنظري متعهد نام خود را جاودانه ساختند.

تولد ايزيكو فرمي فيزيكدان ايتاليايي در سال1901ميلادي
ايزيكو فرمي فيزيكدان ايتاليايي در سال1901ميلادي درشهر رم بدنيا آمد. ذوق و علاقه فرمي به فيزيك از سالهاي نوجواني دروجودش آشكارشد و فرمي بعد ازاتمام دوره دانشگاه در ايتاليا و آلمان در25سالگي قانون حركت مولكولهاي گاز را كشف كرد. فرمي نخستين كسي بود كه درباره تغييرات اتمي عناصر تحقيق كرد. اين محقق و فيزيكدان بزرگ درسال 1938ميلادي جايزه نوبل را دررشته فيزيك بدست آورد. گفتني است كه صدمين عنصر شناخته شده درجدول تناوبي عناصر به ياد فرمي؛« فِرميوم» ناميده شده است. 


نوشته شده در   جمعه 7 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode