ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 آبان 1389     |     کد : 10777

گردهمايي بزرگ فناوري‌هاي ديجيتال در ژاپن

اگر از علاقمندان به شنيدن اخبار و اطلاعات جديد در حوزه فناوري‌هاي نوين باشيد حتما مطلع هستيد كه همه ساله كشور ژاپن ميزبان بزرگ‌ترين نمايشگاه تجهيزات و لوازم الكترونيكي است كه تحت عنوان بزرگ‌ترين نمايشگاه سالانه الكترونيك آسيا يا CEATEC در اين كشور برگزار مي‌شود.


جام جم آنلاين: اگر از علاقمندان به شنيدن اخبار و اطلاعات جديد در حوزه فناوري‌هاي نوين باشيد حتما مطلع هستيد كه همه ساله كشور ژاپن ميزبان بزرگ‌ترين نمايشگاه تجهيزات و لوازم الكترونيكي است كه تحت عنوان بزرگ‌ترين نمايشگاه سالانه الكترونيك آسيا يا CEATEC در اين كشور برگزار مي‌شود.
در اين نمايشگاه آخرين فناوري‌ها و ابزارهاي ديجيتالي كاربردي از سراسر دنيا به نمايش گذاشته مي‌شوند. امسال نيز اين نمايشگاه براي يازدهمين بار در مركز نمايشگاه‌هاي بين‌المللي Makuhari Messe در شهر چيبا در نزديكي شهر توكيو در ژاپن برگزار شد كه با استقبال خوبي از سوي علاقمندان به حوزه فناوري‌هاي ديجيتالي روبه‌رو شد. بسياري بر اين باورند كه برگزاري نمايشگاه CEATEC ژاپن فرصت خوبي براي شركت‌هاي بزرگ فعال در اين حوزه است تا آخرين دستاوردهاي خود را به دنيا معرفي كنند و به اين ترتيب اين شركت‌ها كه رقيبي براي همديگر محسوب مي‌شوند در فضايي مناسب گرد هم خواهند آمد تا آخرين و جديدترين محصولات، خدمات و فناوري‌هاي خود را به نمايش گذارند.
اين در حالي است كه برگزاري‌ همايش‌ها و سخنراني‌هاي متعدد در مدت زمان برگزاري نمايشگاه نيز مي‌تواند فرصت بسيار خوبي براي معرفي اين محصولات به بازديدكنندگان و علاقمندان باشد. از آنجايي كه اين نمايشگاه يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هايي است كه در حوزه تجهيزات الكترونيكي برگزار مي‌شود بنابراين شركت هاي بزرگ و صاحب‌نام در اين عرصه همواره در تلاش هستند تا اكتبر هر سال كه همزمان با برگزاري اين نمايشگاه است دستاوردهاي جديدي را در اين حوزه به كاربران دنياي ديجيتال و فناوري اطلاعات عرضه كنند و در كنار ديگر رقباي خود در اين نمايشگاه حضور پيدا كنند. اما امسال نيز سرانجام پس از يك هفته، CEATEC به عنوان بزرگ‌ترين نمايشگاه سالانه الكترونيك آسيا به كار خود پايان داد. براساس رده‌بندي نهايي فناوري‌هاي به نمايش گذاشته شده در مدت زمان برگزاري نمايشگاه برخي از آنها به عنوان برترين فناوري‌هاي الكترونيك و ديجيتالي كه مي‌توانند زندگي روزمره ما انسان‌ها را تحت تاثير خود قرار داده و پيشرفت‌هاي قابل توجهي را در زندگي ما انسان‌ها به ارمغان آورند در رتبه‌هاي اول تا دهم اين فهرست قرار گرفتند كه به عبارت ديگر مي‌توان آنها را برترين دستاوردهاي حوزه فناوري در سال 2010 ميلادي به شمار آورد.

از نسل جديد تلويزيون‌‌هاي سه بعدي تا نمايشگرهاي انعطاف‌پذير
يكي از مهم‌ترين محصولاتي كه در نمايشگاه CEATEC امسال به نمايش گذاشته شد نخستين تلويزيون‌هاي سه بعدي دنيا است كه مي‌توانيد تصاوير سه بعدي آن را بدون نياز به استفاده از عينك تماشا كنيد.
به‌رغم اين‌كه پيش از اين، فناوري نمايش سه‌بعدي توسط شركت‌هاي بزرگ الكترونيكي مانند ال‌جي و سامسونگ به بازار عرضه شده بود اما از آنجايي كه در نمايشگرهاي جديد تلويزيوني توشيبا تماشاي تصاوير سه‌بعدي بدون استفاده از عينك‌هاي مخصوص نمايشگرهاي سه‌بعدي امكان‌پذير بود اين فناوري با استقبال چشمگيري از سوي بازديدكنندگان مواجه شد و به عنوان برترين فناوري به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه انتخاب شد.
اگرچه پيش از اين نيز بسياري از شركت‌ها فناوري مشابهي را در اين زمينه به نمايش گذاشته بودند اما اين نخستين بار است كه توشيبا به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان تجهيزات الكترونيكي در سطح دنيا اين فناوري را به كاربران معرفي مي‌كند. به گفته كارشناسان به‌رغم اين‌كه تصوير به نمايش درآمده در اين نوع نمايشگرها از وضوح تصوير بسيار خوبي برخوردار است اما اگر كيفيت تصوير آن را با نمايشگرهاي معمولي مورد مقايسه قرار دهيم بايد بپذيريم براي اين‌كه در سيستم‌هاي سه‌بعدي تصاويري به كيفيت نمايشگرهاي معمولي مشاهده كنيم همچنان راهي طولاني را پيش رو خواهيم داشت.
به نظر مي‌رسد كه آنچه پايونير به عنوان دستاورد جديد خود در اين نمايشگاه به نمايش گذاشت مي‌تواند نقش بسيار مهمي در ارائه امكانات پيشرفته‌تر به رانندگان اتومبيل‌هاي مجهز به فناوري‌هاي روز دنيا داشته باشد.
نسل جديد نمايشگرهايي كه وضعيت مسير پيش رو را در مقابل فردي كه پشت فرمان اتومبيل نشسته است به تصوير مي‌كشند قابليت اتصال به سيستم مركزي گوشي تلفن همراه فرد كاربر را دارند.
در اين نمايشگرها تصوير با استفاده از امواج ليزر و روي صفحه‌اي كه در فاصله بين فرد راننده و شيشه جلوي اتومبيل نصب مي‌شود به نمايش درخواهد آمد.
مهم‌ترين ويژگي اين تصاوير كه در بردارنده آخرين اطلاعات مربوط به ترافيك و وضعيت عبور و مرور در سطح شهر هستند اين است كه دريافت اين اطلاعات مبتني بر نرم‌افزارهاي نصب شده روي گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند است. پايونير پيش‌بيني كرده است علاوه بر اين‌كه بتواند پس از امضاي قرارداد مشاركت با شركت‌هاي بزرگ خودروسازي، امكان استفاده از اين فناوري را براي خريداران اين نوع خودروها در سطح دنيا فراهم كند، از سال 2012 استفاده از اين فناوري را به عنوان يك امكان جانبي براي ديگر خودروها نيز امكان‌پذير سازد.
در بخش ديگري از اين نمايشگاه فوجيتسو با هدف استقبال از استاندارد جديد شبكه‌هاي ارتباطي همراه موسوم به LTE از يك گوشي مفهومي جديد با 2 صفحه نمايش مجزا رونمايي كرد.
اين محصول جديد فوجيتسو كه در حقيقت يك گوشي تلفن همراه هوشمند است مجهز به 2 صفحه نمايشي لمسي است و به اين ترتيب كاربر مي‌تواند با استفاده از اين گوشي از امكانات نسل جديد استانداردهاي ارتباطي سيار كه سرعت انتقال داده‌ها را در مقايسه با نسل قبلي استانداردهاي ارتباطي تا چندين برابر افزايش مي‌دهند براي استفاده از خدماتي كه ذخيره اطلاعات را به صورت آنلاين امكان‌پذير مي‌سازند بهره‌مند شود. بديهي است كه با افزودن يك صفحه نمايش ديگر به گوشي‌ها ديگر صفحه كليدي وجود نخواهد داشت و به اين ترتيب اين گوشي‌ها تمام لمسي خواهند بود.
اين نمايشگر كوچك كه روي عينك نصب مي شود علاوه بر تعيين جهت، كليه اطلاعات مورد نياز از وضعيت آب وهوا تا اطلاعات مراكز خريد را در اختيار كاربر قرار مي دهداما اگر شما از جمله افرادي هستيد كه از همراه داشتن شارژرهاي متعدد براي شارژ سيستم‌هاي الكترونيكي همراه نظير گوشي تلفن همراه يا لپ‌تاپ به ستوه آمده‌ايد شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه در نمايشگاه CEATEC امسال ژاپن، شركت مخابراتي NTT DOCOMO كه از بزرگ‌ترين مراكز مخابراتي كشور ژاپن به شمار مي‌آيد گوشي‌هاي هوشمند جديدي موسوم به QI را به نمايش گذاشت كه براي شارژ مجدد نيازي به استفاده از سيم يا به عبارتي شارژر‌هاي معمولي ندارد و مي‌تواند به صورت بي‌سيم و تنها با قرار گرفتن روي يك پد مخصوص انرژي مورد نياز خود را تامين كند. يكي از ديگر فناوري‌هاي اين نمايشگاه كه توجه زيادي از بازديدكنندگان و متخصصان را به خود جلب كرده بود رونمايي از نمايشگرهاي جديدي بود كه در ساخت آنها از فناوري OLED استفاده شده بود. در حقيقت OLED مخفف عبارت Organic Light Emitting diode و به معني ديودهاي ارگانيكي پخش‌كننده نور است. نمايشگرهايي كه براساس اين فناوري ساخته مي‌شوند اگرچه مي‌توانند ابعاد بزرگي داشته باشند اما بسيار باريك و كم‌وزن و سبك هستند و مهم‌ترين ويژگي آنها مصرف پايين انرژي در اين نوع نمايشگرها است.
اين صفحات داراي قدرت انعطاف‌پذيري بالايي هستند و به اين ترتيب از اين پس تمامي نمايشگرهاي تلويزيوني و كامپيوتري از نظر شكل ظاهري شبيه به صفحات پلاستيكي شفافي خواهند بود كه قابليت خم شدن و لوله كردن را دارند و اين در حالي است كه ضخامت آنها تنها حدود 3‌/‌0 ميلي‌متر است. از ديگر ويژگي‌هاي اين نمايشگرها اين است كه دوام و استقامت آنها در مقايسه با نمايشگرهاي شيشه‌اي بسيار بيشتر است. TDK اعلام كرده است تا يك سال آينده توليد انبوه اين نمايشگرها آغاز خواهد شد. از نمايشگرهاي OLED در گوشي تلفن همراه و سيستم‌هاي پخش موسيقي هم مي‌توان استفاده كرد.

از نسل جديد مسيرياب‌ها تا دخترك رباتيك موراتا
تصور كنيد كه در گوشه چشم شما نمايشگر كوچكي وجود داشته باشد كه به طور مداوم اطلاعاتي را درباره خود شما و موقعيت فعلي شما در اختيارتان قرار دهد. اگرچه ممكن است تصور كنيد كه تا تبديل شدن اين رويا به حقيقت، راهي طولاني را پيش رو داريد؛ اما شركت مخابراتي NTT DOCOMO كه از فعال‌ترين شركت‌هاي مخابراتي در حوزه فناوري اطلاعات است، يك نمونه آزمايشي از اين مسيرياب‌ها را در نمايشگاه CEATEC ژاپن به نمايش گذاشته است كه روي عينك نصب مي‌شود.
اين سيستم كه از برترين‌هاي فناوري‌ در اين نمايشگاه بوده است، متشكل از يك حسگر ژيروسكوپي است كه علاوه بر تعيين جهت حركت به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد مراكز خريد و رستوران‌ها را در مسير حركت خود شناسايي كنيد و اين در حالي است كه وقتي اين عينك را به چشم مي‌زنيد و به آسمان نگاه ‌كنيد، آخرين اطلاعات مربوط به وضعيت آب و هوا و تغييرات جوي در اختيار شما قرار خواهد گرفت و هنگامي كه با آن در جهت مستقيم و به مسير مقابل خود نگاه كنيد، اين سيستم همچون يك سيستم رهياب، اطلاعات لازم را در اختيار شما قرار خواهد داد.در اين نمايشگاه، شركت بزرگ كره‌اي سامسونگ نيز از آخرين و جديدترين دستاورد خود در زمينه فناوري وايمكس رونمايي كرد. اين فناوري كه استاندارد وايمكس 2 نام دارد، مي‌تواند اطلاعات را با سرعت 320 مگابايت در ثانيه در اختيار كاربران خود قرار دهد. سامسونگ در نظر دارد با استفاده از اين فناوري فايل‌هاي ويدئويي موسوم به Full-HD را با كيفيت سه‌بعدي روي نمايشگرهاي بزرگ و به صورت همزمان به نمايش گذارد.
يكي ديگر از 10 فناوري برتر به نمايش درآمده در اين نمايشگاه، آخرين دستاوردها در زمينه فناوري انتقال بي‌سيم داده‌هاست كه نخستين بار ايده راه‌‌اندازي آن توسط شركت سوني مطرح شد. با استفاده از اين فناوري كه ترانسفر جت نامگذاري شده است، دستگاه‌هاي الكتريكي مي‌توانند فايل‌هاي اطلاعاتي را با سرعت 560 مگاهرتز در هر ثانيه از دستگاهي به دستگاه ديگر منتقل كنند. ويژگي مهم اين سيستم در اين است كه وجود ديگر دستگاه‌ها در مجاورت اين سيستم بر عملكرد آنها تاثيري نخواهد گذاشت؛ چراكه ويژگي امنيتي اين سيستم به گونه‌اي تعريف شده است كه در ساير سيستم‌‌هاي بي‌سيم تداخلي را ايجاد نمي‌كند.
به اين ترتيب هر كاربر مي‌تواند با استفاده از اين فناوري فايل‌هاي ويدئويي يا تصويري را از گوشي تلفن همراه خود به ديگر سيستم‌هاي الكترونيكي مانند نمايشگرهاي تلويزيوني منتقل كند. اما فناوري ديگري كه رتبه دهم 10 فناوري برتر اين نمايشگاه را به خود اختصاص داد ربات دختر موراتا بود. موراتا از جمله شركت‌هاي معروفي است كه همه ساله در حوزه رباتيك اين نمايشگاه سر و صداي زيادي را به راه مي‌اندازد. اين ربات كه در حقيقت يك ربات تك چرخ‌سوار است نه تنها در هنگام جلو و عقب رفتن روي يك چرخ تعادل خود را حفظ مي‌كند بلكه از طريق حسگر خود موانع را شناسايي و از آنها عبور كرده يا به طرف محل مشخصي حركت مي‌كند.
اين ربات 50 سانتي‌متري تنها 5 كيلوگرم وزن دارد و از روي مدلي در مهدكودك ساخته شده است. اين ربات مجهز به فناوري بلوتوث است و داراي دوربيني است كه تصاوير ويدئويي را به طور زنده پخش مي‌كند. جديدترين مدل اين ربات كه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است مي‌تواند روي يك نوار باريك S شكل حركت كند.

منبع: peadvisor / مترجم :فرانك فراهاني




نوشته شده در   چهارشنبه 5 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode