ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 آبان 1389     |     کد : 10714

سه شنبه 4 آبان 17 ذي القعده 26 اکتبر

شهادت حاج ملا محمد تقي برغانی در سال 1263 هجري قمري ...

شهادت حاج ملا محمد تقي برغانی در سال 1263 هجري قمري
حاج ملا محمد تقي برغاني قزويني معروف به شهيد ثالث از علماي بزرگ قرن سيزدهم هجري قمري در سال 1263 هجري قمري به شهادت رسيد. اين دانشمند شيعه مذهب در برغان متولد شد و در قزوين و قم و اصفهان ادبيات عرب و دروس حوزه را فراگرفت. و بعد از عزيمت به عتبات از شيخ جعفر كاشف الغطاء علوم ديني را آموخت. او بسيار زاهد و با تقوا بود و بيشتر اوقاتش را به ترويج احكام دين اختصاص مي داد. عيون الاصول در اصول فقه،مجالس المتقين در مواعظ، منهج الاجتهاد در شرح شرايع الاسلام از تأليفات او است . در مورد نحوه شهادت وي صاحب ريحان الادب آورده است كه در اوايل ظهور فتنه بابيه و سال اول قدرت رسيدن ناصر الدين شاه سبب تدافعات ديني و مجاهدتهاي اين عالم اسلامي كه ازعادات فطري ايشان بود تصميم به قتل وي گرفتند . ماجرا از اين قرار بود كه شبي به حسب عادت معمول به مسجد رفت و مشغول فريضه نماز شد هنگامي كه به مسجد رفت چند نفر از باي ها به وي هجوم آوردندو هشت نقطه از گردنش را به نيزه مجروح كردند و متواري شدند و حاج ملامحمد تقي برغاني پس از انتقال به منزلش بعد از دو روز به رحمت ايزدي پيوست و در جوار شاهزاده حسين قزوين به خاك سپرده شد.

درگذشت ميرزا اشرف جهان قزويني شاعر در سال 968 هجري قمري
ميرزا اشرف جهان قزويني شاعر نامدار ايران در سال 968 هجري قمري در قريه كوهپايه قزوين ديده از جهان فروبست و در آرامگاه شازده حسين به خاك سپرده شد ميرزا اشرف جهان از همان آغاز جواني ذوق و استعداد خود را در شاعري با سرودن اشعار نغز و شيوا نشان داد. وي كه از شاعران عهد شاه طهماسب صفوي بود سلسله نسبش به امام حسين (ع)مي رسد. پدرش ميرزا نور الهدي معروف به قاضي جهان مدتي وزير اعظم دربار شاه طهماسب اول بود اشرف جهان مانند پدرش مدت 15 سال وكالت املاك او را به عهده داشت اما در اواخر عمر از كار بر كنار شد .اين شاعر ايراني عللاوه بر شعر در زمينه هاي خط، فصاحت و بلاغت مشهور عصر خود بود . از وي ديوان شعر بصورت خطي باقيست.

درگذشت مكتفي عباسي در سال 295 هجري قمري
ابومحمد، علي بن معتضد، معروف به المكتفي بالله(المقتفي)، هفدهمين زمامدار عباسي است، كه به منصب خلافت مسلمانان دست آزيد.
وي، پيش از خلافت، در اواخر خلافت پدرش معتضد عباسي، حكومت "رقه" را بر عهده داشت و پس از وفات پدرش در 23 ربيع الثاني سال 289 قمري، به بغداد رفت و خلعت خلافت را پوشيد.
مكتفي عباسي، به مدت شش سال و شش ماه در رأس خلافت اسلامي قرار داشت و سرانجام درد سختي در شكمش پديد آمد و از اين باب، متحمل رنج بسيار بود، به طوري كه از شدت درد و ناراحتي، عقل و هوش خود را از دست داد و قدرتمندان دستگاه خلافت، از اين أمر سود جسته و در صدد تغييرش برآمدند و محمد پسر معتمد عباسي را كانديداي خلافت، نموده و از او پيمان محكم وفاداري گرفتند. اما هنگامي كه به نزد مكتفي برگشتند، او را به سلامت يافتند و در نتيجه، خلافتش استمرار يافت و محمد بن معتمد عباسي از دست يابي به خلافت محروم ماند.
ولي آن بيماري جانگاه، مكتفي را رهايش نكرد و از آغازين روزهاي ماه ذي قعده سال 295 قمري بر شدتش افزوده شد، به طوري كه وي اميدي به ادامه زندگي خويش نيافت. بدين منظور درباريان و سردمداران خلافت را حاضر ساخت و ولايت عهدي خويش را به برادرش ابوالفضل، جعفر بن معتضد، معروف به مقتدر عباسي واگذار كرد.
مكتفي عباسي در 31 سالگي و در هفدهم ذي قعده سال 295 قمري، در بغداد وفات يافت و در خانه محمد بن عبدالله بن طاهر به خاك سپرده شد.

آزادي المقدس در جنگهاي صليبي بدست صلاحُ الدّين ايّوبي در سال1146ميلادي
بيت المقدس در سال1146ميلادي در جنگ هاي صليبي بدست صلاحُ الدّين ايّوبي سردار دلير مسلمان آزاد شد. پس ازفتح بيت المقدس اخراج اشغالگران ازاين شهرآغازشد. صلاحُ‌ الدّين ايوبي پس ازفتح بيت المقدس برخلاف روش معمول مسيحيان كه ساكنان شهرهاي تسخيرشده را قتل عام مي كردند؛ دستورداد كه فقط شهررا ترك كنند و كسي به آنها صدمه اي نرساند و با عطوفت با آنان رفتار شود.

استقلال كشورزامبيا در سال1964ميلادي
كشورزامبيا در سال1964ميلادي به استقلال كامل رسيد. اين سرزمين ازاوايل قرن 19ميلادي مستعمره انگليس شد. سپس دريك دوره ده ساله ازسال 1953ميلادي به اتفاق رودزياي جنوبي، فدراسيون تشكيل داد. اما سلطه سفيد پوستان نژاد پرست رود زياي جنوبي موجب شد كه جنبش استقلال طلبانه ملي زامبيا يا رودزياي شمالي بوجود آيد. زامبيا درژانويه سال1964ميلادي به استقلال داخلي رسيد و درسپتامبر همين سال استقلال كامل خود را بازيافت.
جمهورى زامبيا با 752614 كيلومتر مربع در جنوب افريقا واقع است. رود زامبزى مرز طبيعى اين كشور و زيمباوه مى باشد. زامبيا مدتها ازنقاط مهم صادر كننده برده بود. زامبيا از 9 استان تشكيل شده و مركز حكومت آن شهر لوزاكا مى باشد كه در جنوب شرقى آن واقع است.
از 5/7 ميليون سكنه آن 10% يعنى 750000 نفر مسلمان هستند كه در استان كوپربلت و بويژه در مركز آن «آندولا» در اكثريتند. اغلب مسلمانان سنى مذهبند ولى شيعيان هندى در بين آنها ديده مى شوند، اين گروه در مرداد ماه سال جارى (1371) براى انسجام خود، سازمان اسلامى شيعيان را رسما تشكيل دادند. منشا نژادى مسلمانان، افريقائى و مهاجرين آسياى جنوب شرقى مى باشد.


نوشته شده در   سه شنبه 4 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode